חודש דצמבר כבר כאן, ואנו, בעלי העסקים הקטנים מוצפים במבצעים של גופים שונים המעודדים אותנו לקנות את מוצריהם או את השירותים שלהם.
מדוע? והאם כדאי לנו להתפתות למבצעים אלו?
התשובה קצרה: לא!
הסבר: סביר להניח שרואה החשבון שלכם יגיד לכם שכדי להתחמק מתשלום מס עליכם להגדיל את הוצאותיכם. האם זו סיבה מספיק טובה להתחיל לרכוש מוצרים או שירותים? קודם כל תשאלו את עצמיכם- האם אתם צריכים את המוצר או השירות? אם התשובה היא לא- אל תתפתו לקנות! אולי אתם חוסכים לעצמכם תשלום מס, אבל הכסף לא הולך לכיס שלכם- הוא הולך לספק ממנו קניתם את המוצר או השירות. בעוד שאם תחסכו את ההוצאה המיותרת, תשלמו מס על חלק מן ההוצאה והחלק האחר- יכנס לכיס שלכם!
פגשתי פעם יזם שאמר לי שהוא לא מוכן לשלם מע"מ. כלומר אם הוא רואה שבסוף החודש יש לו מכירות גבוהות והוא צריך לשלם מע"מ- מיד ילך ויקנה מוצר כדי ש"יחסוך" את תשלום המע"מ.
ברור שזו התנהלות שגויה וממש "לא עסקית".
המטרה שלכם, כמנהלי עסקים קטנים, היא למקסם את הרווח! פשוטו כמשמעו: להגדיל את המכירות ולהקטין את ההוצאות ואין הבדל בין תחילת, אמצע או סוף שנה!
אתם צריכים לקנות מוצר או שירות? בסדר גמור, תקנו! ללא קשר לעיתוי.
בהזדמנות זו, אני ממליץ לכם לתכנן את השנה הבאה. תעשו לעצמכם תחזית מכירות, כמה אתם עשויים למכור כל חודש? עשו לעצמכם תחזית הוצאות, מה יהיו הוצאותיכם החודשיות? מה עתיד להיות הרווח החודשי? כיצד יראה תזרים המזומנים שלכם?
אתם רוצים להגדיל את המכירות? בנו לעצמכם "תוכנית שיווקית" קבעו כמה כסף אתם מעוניינים להשקיע בשיווק ומכירות בשנה הבאה, ותחלקו את התקציב בתבונה. ישנם יועצים המתמחים בכך.
בכלל, אני ממליץ לכם, בעלי העסקים הקטנים, לנצל את סוף השנה ל"חשבון נפש עסקי" לבדוק בדיוק כמה הרווחתם בשנה האחרונה, האם אתם מרוצים מהעסק שלכם? מה אתם צריכים לעשות בשנה הבאה כדי שתרוויחו יותר? רק בקשה אחת לי אליכם - אל תעמדו במקום! אתם לא יכולים להרשות זאת לעצמכם - אתם לא שכירים!
אתם יכולים להעזר בבניית תוכנית עסקית, ישנם באינטרנט פורמטים רבים של "תוכנית עסקית"- תורידו לעצמכם את אחד הפורמטים ותתחילו לכתוב- רק טוב יצא מזה.
לסיכום,
לקראת סוף השנה, בדיוק כמו כל השנה, אתם צריכים להתנהג באחריות ושיקול דעת. תזכרו שיש לכם מטרה אחת ברורה: איך להגדיל את הרווח שלכם. כל השאר- לא מעניין.
בהצלחה,
שלומי כץ
שלומי כץ הינו בוגר תואר שני בכלכלה במגמת מימון ובנקאות. שלומי בעל ניסיון רב בייעוץ לעסקים קטנים, ניסיון זה נצבר במשך היותו סמנכ"ל עמותה לייעוץ עסקי וכן בשנים האחרונות בהן שלומי מנהל את "הכלכלן"- משרד בוטיק לניהול עסקים קטנים. שלומי משמש גם כמרצה לכלכלה במכללת רופין. l
href="mailto:shlomi@clcl.co.ilshlomi@clcl.co.il">">shlomi@clcl.co.il