מוסיקה היא שפה, שפה של צלילים ומקצבים, תנועת גוף ודפוסים מתמטיים מורכבים. כמו כל שפה, ככל שלומדים וחשופים למוסיקה יותר כך מבינים אותה טוב יותר, לכן אין זמן טוב יותר להתחיל מאשר בינקות. נמצא שאפילו עוברים נהנים מחשיפה למוסיקה וקולות ותינוקות על אחת כמה וכמה. ללימודים המוסיקאליים יתרונות רבים, הם תורמים להתפתחות המוזיקלית ומעבר לזאת גם להתפתחות הקוגניציה, להתפתחות הרגשית והחברתית ולחיזוק הקשר בין הילד וההורה.
פיתוח האינטליגנציה הרגשית והיצירתית של הילדמוסיקה היא אחת מצורות החשיבה המורכבות ביותר. תפיסת מוטיבים מוזיקאליים, הבנת מקצבים וסולמות הן יכולות גבוהות להן מסוגל המח האנושי וחשיפה מבוקרת של הילד לעולם המוסיקה תתרום לפיתוח יכולות אלו. סוג החשיבה הדרוש להבנה המוסיקאלית משלב לא רק יכולות קוגניטיביות, אלא גם יכולות רגשיות. היכולת להתרגש מיצירה מוסיקאלית, להבין את העצב או השמחה שהיא מביעה, גם אלו הן יכולות המתפתחות עם החשיפה לעולם המוסיקה. אותן תובנות רגשיות עוזרות להתפתחות הרגשית של הילד. חשוב לחשוף את הילד למוזיקה בהתאם לגילו וליכולותיו ולסגנונות מוסיקאליים שונים, תוך פעילות מהנה התורמת לשיפור היצירתיות.
פיתוח הקשר עם הגוף והחושיםריקוד ומוסיקה הולכים יד ביד. התנועה הטבעית של הגוף לצלילי המקצבים השונים עוזרת לתינוק ולילד להכיר את יכולות גופו ולהעלות את בטחונו העצמי ביחס ליכולותיו. חשוב להפוך את המגע לחלק בלתי נפרד מהחשיפה למוסיקה, במיוחד עבור הגיל הרך, הקשר והמגע הנוצרים בין ההורה והילד נותנים לגיטימציה רגשית וחושית ועוזרים לילד לבסס את הבטחון בחושיו ובגופו.
פיתוח הקשר עם הילדעוברים לומדים לזהות את קולות הוריהם עוד לפני צאתם לאויר העולם. מחקרים הראו כי קול אמם יכול להרגיע תינוקות ולהוריד את קצב ליבם ולו רק כי מדובר במשהו המוכר לתינוק עוד מתקופת היותו ברחם. חשוב לטפח ולשמר את המקום המיוחד שיש לקולותיהם של ההורים בחיי התינוק, אפשר לעשות זאת תוך שיר או דקלום למשל.
חשוב לנצל הזדמנות זו לבלות שעה המוקדשת כולה להורים ולתינוק וכך לתרום לחיזוק הקשר. שעה בה אין אחים המתחרים על תשומת הלב, בה ענייני עבודה אינם מגיעים בעדיפות ראשונה והסחות דעת המתרחשות ללא הפסק בחיי היומיום מוסטות, בה התינוק וההורה הם העיקר.
הכנה ללימודי כלי נגינההחשיפה למוסיקה בגיל צעיר אף משתמשת כהכנה למוסיקאליות בגיל בוגר יותר. נגינה על כלי דורשת התפתחות קואורדינציה, זכרון ומשמעת. המשמעת הנדרשת ללימודי נגינה על כלי מתפתחת בעת האזנה לדקלום או לשיר, הבנת המקצבים מתפתחת בזמן לימוד וריקוד ותוך כדי האזנה מכוונת למוסיקה והחשיפה המוקדמת למגוון סוגי מוסיקה יכולה לעזור לילד להתמקד בסוג המוסיקה האהוב עליו במיוחד, אותו ירצה בבוא העת לנגן בעצמו. כאשר הילד יגיע לגיל ארבע לערך, בו כבר ניתן להתחיל בלימוד על כלי נגינה, מגוון הכלים ביניהם יוכל לבחור יהיה רחב. לימודי המוסיקה שרכש כשהיה אף צעיר יותר יעזרו לו בהכנה ללימודי הגיטרה והתופים, הכל כך פופולריים בגיל מאוחר יותר.