ביו דיזל (המכונה גם "הדלק הירוק") הוא כיום אלטרטיבה חלופית לצריכה של דלקים מהסוג הרגיל המבוססים על נפט ועל תהליך בעירה הגורם בחלקו לנזק סביבתי, זיהום אוויר ופיח רב ופגיעה אפשרית בבריאות של כולנו.
כבר מאות שנים שהאדם מזהם את כדור הארץ באמצעות מוצרי נפט ודלק. בשנים האחרונות עולה יותר ויותר המודעות של דעת הקהל בעולם לעניין וגם הצורך הכלכלי בשימוש בדלק נקי יותר וללא תלות במדינות מפוקפקות. לאחרונה אף נעשו נסיונות במספר מדינות בשימוש במכוניות חשמליות אבל נראה שניסיון זה לא עולה יפה ודורש פיתוח נרחב של תשתיות והשקעת כספים רבים ולכן הוא אינו כלכלי. לעומת זאת הביו דיזל הוא בדיוק תחליף הדלק הנחוץ כעת ואין צורך לפתח תשתית יקרה כדי להתחיל ולהשתמש בו כבר מחר.
ממה מורכב הביו דיזל?
למעשה, הביו דיזל הוא סוג של דלק הדומה לסולר אבל בסיסו הוא על צמחים, שמנים צמחיים וגם על בסיס של שומן בעלי חיים. היתרונות של הביודיזל כוללים בין השאר:
• אפשרות לשילוב עם דלק וסולר.
• הביודיזל אינו מכיל בתוכו גופרית.
• בתהליך הייצור שלו קיימת הפרדה בין הגלצירין שהוא מרכיב ידוע בתעשיית הסבון. הגליצרין מופרד מהשמן ואז ישנה ממילא פליטה מופחתת של 60% בגזי החממה בעת שריפתו.
השימוש בביו דיזל הולך ומתרחב בשנים האחרונות בכל רחבי העולם הן לשימושים ביתיים והן לשימושים ציבוריים. כיום ישנם ברחבי העולם כמה וכמה מפעלים המייצרים דלק המבוסס על ביו דיזל במדינות כמו: צ'כיה, גרמניה, שוודיה, צרפת וקרוב ל עוד כ-30 מדינות ברחבי העולם. השימוש בביו דיזל הולך ומתרחב יותר ויותר והוא זמין כיום בתחנות דלק רבות ברחבי אירופה.
ההערכה היא כי כבר היום מיוצרים ברחבי העולם כ-10 מליון טון ביו דיזל בשנה והביקושים רק הולכים וגדלים
היתרונות של הביו-דיזל מבחינה תעשיתיית:
• היותו פחות צמיג מדלק רגיל וסולר בעת השימוש.
• אינו גורם לנזק סביבתי או לזיהום אוויר.
• אינו פוגע ברמה הטכנולוגית של המכונות והמכוניות שהוא נמצא בשימוש בהם.
מאידך בגלל עלות הייצור שלו הוא עדיין נחשב בתור מוצר אנרגיה יקר וטרם נמצאו דרכים חלופיות לגבי הוזלת תהליך ייצורו. כל זה בעירק בגלל העובדה שהוא מבוקש פחות ואין מספיק תמיכה לייצורו במרבית הארצות בעולם.
עם זאת זהו מוצר אנרגיה זמין, איכותי, ידידותי לסביבה. הניתן אפילו להכנה ביתית כמעט, וזה מהווה לדעת רבים אחד מיתרונותיו המובהקים.
נכתב ע"י חברת מי מוצרי נפט בע"מ