כולנו מנסים למצוא את עצמנו בסבך האינטרנט. משימה זו הופכת קשה וקשה מיום ליום.
יש הטוענים כי המשימה הולכת ונעשית בלתי נסבלת לחלוטין וכי דרושה אנרגיה עצומה על מנת להגיע לאינפורמציה איכותית באינטרנט.
למעשה אין הבדל בין מנועי החיפוש השונים,וגם גוגל המנוע המרכזי ביותר מציף את הקורא באינפורמציה לא רלוונטית לרוב.
הסיבות להצפה הבלתי נסבלת בחומרים לא רלוונטים רבות ואנו נמנה רק חלק מהם:
הסיבה הראשונה היא שרק פורטלים מסוג עיתונים מסוגלים להעלות אינפורמציה איכותית ותוכן רלוונטי בכמות מספקת. ההשקעה הנדרשת לכך היא אדירה ולא בטוח כלל כי היא ריווחית.
כל יתר השחקנים באינטרט ומדובר כמעט ב99% מהשחקנים למעשה מנסים לשווק את עצמם באינטרנט ולא לתת אינפורמציה איכותית.
סיבה נוספת היא שכתיבת האתרים ממקדת את עצמה למטרת קידום אורגני או קידום מכירתי ולא על מנת להעביר אינפורמציה איכותית.
הוסף לכך חסמי כניסה נמוכים מאוד לכניסה לאינטרנט - ניתן כיום להקים אתר בסכום של 1000 ש"ח וקבל הצפה של האינטרנט במליוני אתרים שאף אחד לא מגיע אליהם ולא נכנס אליהם בתוספת למאות אתרים מקודמים באמצעים פיקטיביים למינהם.
.
גם אלו שמשתדלים לפרסם תוכן איכותי מתקשים להתקיים ומונעים משיקולי מסחר שפוגעים באיכות התוכן.
גם שאנו מנסים לאתר באינטרנט את הגופים הטובים ביותר או המובילים בתחום אותו אנו מחפשים אנו נתקלים באותה בעיה – עודף היצע של אתרים מקודמים או אתרים לא רלוונטים.
בואו נעשה תרגיל קטן. נסו למצוא באינטרט לוביסטים מובילים, שמאים מובילים, רואי חשבון מפורסמים או את עורכי הדין המובילים בתחום לשון הרע. המשימה היא בלתי אפשרית. רק אתרים דוגמת דאנס או בסטר שמדרגים גופים מסוגלים לתת את הפתרון, אך לרוב הגולש הממוצע לא יגיע כלל לאתרים אלו אלה יבוך במבוך אין סופי של אתרים מקודמים ומפורסמים למינהם.
אחד הפתרונות בהם מדובר כיום הוא הקמת מנוע חיפוש אנושי שימיין את האתרים על בסיס איכות האתר ויאפשר לגולשים שירצו תוכן איכותי לקבל את התוכן בצורה ישירה קלה ואיכותית. גם כיום מופעלים גורמים אנושיים במנועי החיפוש אך לא תהיה ברירה והתחום הנ"ל יאלץ לגדול ולהחליף את הרובוטים הממוחשבים.
מודל עיסקי של מנועי חיפוש אלו יכול להתבסס על מנויים מקרב הציבור, או על תשלום מצד האתרים שרוצים לעבור מיון.
שי חקלאי