החלטתי לשתף אתכם בסדנת התיפוף שקיימתי היום, עבור נוער אתיופי במזרח נתניה, בקפה לנוער.
אחרי שלוש שנים של עבודה עם אוכלוסייה זו, במזרח נתניה, אני מאוד מתוסכל ומאוכזב. אני מאוד אוהב את הנערים ורוצה לעזור, אני חש חמלה, היות והרבה מהילדים בשכונה הזו גדלים להיות עבריינים ומסכנים את החברה והמשטרה כמובן לא מטפלת בנושא.
המדריכה שהזמינה אותי, ארגנה פחים מיוחדים מאלומיניום שאפשר לתופף עליהם כדי שאפשר יהיה לקיים מעגל מתופפים במקום, השתמשנו בפחים בסדנה.
לפי התרשמותי האישית במהלך הסדנה: אין הקשבה, כל אחד עסוק בצרכיו האישיים בלבד, אין כבוד לזולת, אין כבוד למדריך, אין כבוד למנחה חיצוני, זלזול בציוד. נערים נכנסים ובועטים בפחים שהביאו עבורם, המדריכה מיהרה להחזירם למחסן. רק כאשר נותרתי עם קבוצת בנות, הצלחנו לנגן, וגם אז נכנסו שוב נערים מבחוץ והפריעו לפעילות.
הקשבתי למה שקורה שם: "למה אי אפשר לנגן עם מקלות?!", "למה אין לי תוף?!", "אני יכול לנגן בתוף שלך?!", "למה הוא כן ואני לא?!", "אפליה!".
עצרתי את הפעילות, הראיתי למשתתפים את תוף הפח שהיה חדש בתחילת הפעילות והתקמט ונהרס במהלכה, " זה חמור מאוד, ומסמל את היחס שלכם כלפי עצמכם, מביאים לכם תוף פח חדש ואתם בועטים בו, מביאים לכם סדנה ואתם מזלזלים בה, משקיעים בכם ואתם מחזירים בעיטה וצועקים אפליה. אותי זה לא מצחיק, זה רק יפגע בכם אם תמשיכו להיות אדישים להתנהגות כזאת בקהילה".
אמרתי: "הבא שמדבר או מרעיש, יוצא". הוצאתי 15 נערים בזה אחר זה החוצה והקפדתי לאמר להם את המשפט, "אתה לא מכבד, אותי זה לא מצחיק, יותר חשוב לכבד ולהקשיב מאשר לנגן, צא בבקשה".
מתוך 40, הוצאתי אחד אחד, אולי 15, גם כשחזרו עצרתי את הפעילות והתעקשתי שיצאו, רק אחרי מופע דרמטי שכזה הצלחנו לנגן. יחד עם המשתתפים הנותרים הצלחנו לבנות תקשורת בנגינה, משחקי קצב, ביטוי אישי, שיתוף פעולה והיו רגעים יפים של נגינה קבוצתית. כל זאת, למרות יכולת הריכוז הנמוכה, סף הגירוי הנמוך, סך הכל ילדים טובים.
בתום הפעילות הרגשתי ממש לא טוב, המדריכה שאלה אותי אם אני רוצה לעבוד בתור מדריך נוער במקום. אמרתי למדריכה, שאני לא מוכן לסלוח להם על ההתנהגות הזאת יותר, כי אחר כך הם יוצאים עבריינים וזה פוגע בחברה. מצד שני, אני מאוד אוהב אותם ובאמת חשוב לי לעזור ולא יודע איך המצב הזה ישתפר.
היא אמרה שאני צודק, אבל חייבים להמשיך לנסות, הסכמתי איתה ואחר כך בא מדריך אחר וקרא לה לתדרך את הדיג'יי, כי אין לו ניסיון עם נערים כאלה....
בסדנת התיפוף רואים שיקוף של המציאות. מה שראיתי הוא שלנערים הללו חסרה תשתית של ערכי יסוד חברתיים. כל אחד לעצמו, עסוק ברצונותיו וצרכיו האישיים, מבלי לשים לב לצרכיהם ורגשותיהם של אחרים.
בסדנת תיפוף קבועה ניתן להקנות ערכים של כבוד לזולת, הקשבה, סבלנות, משמעת עצמית, לחוות הצלחה, שיפור הבטחון העצמי. אלו ערכים שיכולים לסלול את הדרך לראיה חיובית, אופטימיות, אהבת הזולת ולהקנות לנערים מיומנויות שיסייעו להם בעתיד לתרום לחברה באופן חיובי ולהוציאם ממעגל הפשע.
יתרונות מעגל מתופפים כסדנת גיבוש לנוער:
מדובר בחוויה שוברת שגרה, עצמתית ומגבשת. מעגל המתופפים מעלה וממחיש תכנים הנוגעים לעבודת צוות יעילה ושיתוף פעולה. הצלחה במשימת התיפוף בקבוצה טומנת בחובה מיומנויות חברתיות ואישיות כגון – הקשבה לעצמי, הקשבה לזולת, תכנון יעיל, בניית אסטרטגיית פעולה, חוקי התנהגות, כבוד לזולת, קבלת האחר, ביטוי אישי, הבאת החוזקות שלי לקבוצה, עבודת צוות. תוכלו לקרוא ולהרחיב על נושאים אלה במאפייני התיפוף בקבוצה, ותכונותיו של מעגל המתופפים.
מנחה מיומן יודע להשתמש בתכונות מעגל המתופפים ככלי להקניית מיומנויות של עבודת צוות ופיתוח מנהיגות.
לסיכום:
סדנאות תיפוף שוברות שיגרה הן כלי חשוב ועצמתי לפיתוח מנהיגות וגיבוש ערכים בקרב בני נוער. פיתוח ערכי ליבה ואחריות חברתית בקרב בני נוער בסיכון מגדילה את התרומה לקהילה ומקטינה את המפגע החברתי באופן משמעותי. כשאתם ניגשים לבחור מי ינחה את הסדנה שלכם, הסתכלו אם מדובר במנחה מוסמך ובעל ניסיון, סדנאות התיפוף הן כלי מצוין להקניית מיומנויות חברתיות, כבוד לזולת ופיתוח קוד התנהגותי תקין בחברה.
בברכה,
סער קלמפרר
מעגל מתופפים - "תוף תוף" אתר: www.toftof.co.il מייל: href="mailto:toftofplay@gmail.comtoftofplay@gmail.com">">toftofplay@gmail.com הצטרפו אלינו בפייסבוק: http://ow.ly/ftO3b