אופניים חשמליות הן פופולריות מאד, ובאופן יחסי גם זולות, רבים מתעניינים באפשרויות להסבת אופניים, מאמר זה עוסק בנקודות והמלצות לתכנון הסבת אופניים רגילות לחשמליות.
מאז שממשלת ישראל אימצה את התקן האירופי תקן EN-15194 לפני כשלוש שנים, עלתה המודעות לאופניים חשמליות ומאז נמכרים בארץ אלפי כלים בכל שנה.
למרות המחירים הנוחים יחסים של האופניים החשמליות (נוחים בעיני המתבונן ? תחשיב של עלויות התחבורה מול כל רכב אחר ואף תחבורה ציבורית מוציא את האופניים החשמליות ככלי התחבורה הזול ביותר הקיים כיום, פרט כמובן לאופניים רגילים), עדיין ישנם רבים אשר מעוניינים לקחת זוג אופניים ולהסב אותן להיות אופניים חשמליות במקום לרכוש אותן ככאלו מלכתחילה.
הסיבות לכך הן רבות ומגוונות.
ראשית, ישנם אנשים שיש להם דגם אהוב ומוצלח, ואיכותי יותר ממה שניתן למצוא בגזרת המכירות הסטנרטית.
שנית, ישנם אנשים שמעוניינים לחסוך כסף ? ולרוב מגלים שאין חיסכון.
שלישית ישנם האנשים שרוצים אופניים חשמליות חזקות יותר מהאופניים החשמליות הסטנדרטיות.
לגבי הנקודה האחרונה יש להדגיש שכדי לקבל אופניים חשמליות חזקות יותר אין צורך בהכרח לבנות אופניים חשמליות לא חוקיות (כלומר כאלו בעלות הספק שגבוה ממה שנקבע בתקן), אלא מספיק שהמנוע יותקן כמנוע שרשרת ולא כמנוע בגלגל על מנת להעלות את הכוח והביצועים בכ 60%. במקרה כזה כנראה שהמהירות תהיה גבוה אבל ממה שנקבע בתקן ולכן מי שרוצה לשמוע על החוק צריך למצוא דרך להגביל את המהירות, ועדיין ליהנות מהכוח העודף שאופניים חשמליות עם מנוע שרשרת נותנים בהאצות ביניים, עליות והתמודדות עם משקלים.
כאשר אדם מתכנן להסב אופניים לאופניים חשמליות, כדאי שייקח בחשבון את הנקודות הבאות:
1. איכות האופניים ? לא כל אופניים בנויות להתמודד עם המשקל העודף ועם העומס העודף שיש על הרכיבים השונים. שרשראות נקרעות ושפיצים שנשברים תדיר הם מחזה נפוץ במקרים כאלו וכדאי להסב זוג אופניים שהוא מראש עמיד וחזק.
2. אתה מקבל את מה שאתה משלם עליו. אם רכשת רכיבים זולים, יתכן ותסבול מבעיות במערכת החשמלית ולא יהיה ממי לקחת אחריות.
3. באותו הקשר אם רכשת סוללת V24 במקום סוללת V36 תקבל אופניים חלשות ולא בטוח שעדיפות על דגם V36 סטנדרטי שהיה עולה לך אותו הדבר.
4. עלות של הסבת אופניים חשמליות דומה לעלות של אופניים חשמליות תקניות רגילות בגלל הבדלי מס (מכס של 37% על קיטים להרכבה לעומת 7% על אופניים חשמליות שמגיעות לחשמליות) ובגלל עלויות הרכבה. אם לא תיקח הרכבה בדרך כלל לא תהיה לך אחריות על הקיט... לא מומלץ.
5. BMS ? כדאי שלסוללה שאתה רוכש יהיה את הרכיב הזה שמחלק את הכוח בין התאים ולכן שומר על אורך חיי הסוללה לטווח הארוך.
6. ואם כבר מדברים על סוללה רצוי שזו תהיה סוללת ליתיום. אם היא סוללת ליתיום אז חשוב לטעון אותה טעינה מלאה לפחות אחד לחודש, גם אם לא השתמשת. לא משנה מאיזו נקודה אתה טוען. אם מדובר על סוללת עופרת, רצוי שלא לטעון אותה לפני ש"גמרת" את הסוללה כולה. אם לא תקשיב לעצה האחרונה, תגלה שתוך מספר חודשים טווח הנסיעה שלך התקצר משמעותית (גם לחצי או שליש בחלק מהמקרים).
7. באופניים בהם מרכיבים מנוע שרשרת אתה מבטל את כל ההילוכים הקדמיים.
8. באופניים שהיה בהם בולם רגל (טורפדו), תהיה חייב לבטל אותו ולהתקין בולם מסוג אחר (דיסק, V, או תוף).
9. אתה צריך שילדה יציבה ועמידה לעומסים שיופעלו עליה ? במיוחד באופניים מתקפלות. אופניים חשמליות מתקפלות שנשברו במרכז האופניים (נקודת הקיפול), בגלל עומס הם בעייה ידועה. אם אתה מסב אופניים מתקפלות קח אופניים איכותיות וחזקות כמו פולדי או DIAMOND ואחרות באיכות דומה.
9. חזק והחלף ברגים חלשים ורופפים, במיוחד בנקודות קיפול והיגוי.
10. בדוק את תקינות הבלמים והחלף כל חלק מתכלה בלוי (רפידות דיסק, פרסות V , כאבלים וכיוב').
11. חזק את המזלג.
12. אתה חייב בלמים בעוצמה מספקת כדי שיוכלו להתמודד עם המאסה והמהירות החדשים.
13. צמיגים וגלגלים ? עדיף חישוק כפול שיעמוד בעומד, חשוב שיהיו צמיגים תקינים עם מספיק עובי, ולא בלויים ויבשים. זכור שיכולת הבלימה שלך יכולה לחיות או למות על איכות הצמיגים.
14. עדיף שתהיה לך רגלית באופנים, בפרט אם הם מתפלים, המשקל העודף מקשה על הקיפול באופניים חשמליות מתקפלות, ורגלית מסייעת מעד להפחית מהעומס הזה ולקפל יחסית בקלות.
15. בקר ? המוח של האופניים. אל תחסוך ברכיב הזה. בקר חזק וטוב יכול לשפר את כלל המערכת החשמלית ולתת ביצועים טובים משל מערכת עם רכיבים טובים יותר, אבל בקר טוב פחות.
16. איך תפעיל את המערכת החשמלית. רצוי שתבחר בקיט (ובבקר) שמתחבר ומכיל את שתי שיטות ההפעלה הידועות ? "פדל אסיסט" כמנוע עזר ומצערת הפעלה ידנית.
17. קיימות מצערות רבות ? מצערות אגודל, מצערת "אופנוע" שהיא מלאה או מצערת חצי, ומצערת בטיחותית עם כפתור לחיצה להפעלה.
18. איכות חוטי החשמל ? חשוב שוב, לא לחסוך ברכיבים אלו ולהבין בדיוק מה לחבר למה ? ולא פחות חשוב לאטום ולבודד את החיבורים.
19. חיבור הסוללה לשלדה ? מומלץ בדרך כלל לא לקדוח חורים בשלדה, זה מחליש אותה והיא גם ככה לא מיועדת לזה. מיותר לציין או חשוב מאד לציין שאם מדובר בשלדת קרבון או חומר מסוג זה ? לעולם, אבל לעולם אל תחדש בשלדה. אם תעשה את זה אתה חובר לעצמך בור, פשוטו כמשמעו.
20. תוספות ? רצוי להוסיף פנס קדמי ופנס אחורי כמינימום של תוספות אם אין לך כאלו. רצוי לא לחבר אותם לבקר, כיוון שזה מוסיף מורכבות למערכת. ואז אם יש לך תקלה בפנס, לפעמים תמצא את עצמך מסתבך עם החלפת בקר או תיקון בקר ? מיותר ודי מעצבן למען האמת.
21. אתה צריך סדנה ומקום כדי לבצע את העבודה הזו, ורצוי שיהיה לך מגוון רחב לא רק של כלים, אלא גם של פתרונות "פרוביזוריים" כמו ברגים מגדלים שונים וגם אומים, אזיקונים, כלי ריתוך והלחמה, מברגים ומפתחות אלן ושבדיים מכל הגדלים והסוגים וגם מלחציים טובים ומתלה לאופניים. כדאי שיהיו גם שעוני בדיקה חשמליים.
22. מבחינת התקנת המערכת סדר פעולות נכון יהיה להתקין את כל הרכיבים ואת כל החוטים שיובילו לתיבת הבקר ולהשאיר את הרכבת הבקר לסוף.
23. תיכנס לזה רק אם יש לך את היכולת הטכנית והניסיון ? ואת/ה גם נהנים מזה שזה דבר מאד חשוב.
דברי סיום וסיכום
אופניים חשמליות הופכות לפופולריות, וכך גם ההתעניינות באפשרות להסב אופניים רגילות לאופניים חשמליות.
עם זאת, מדובר במבצע מורכב, וגם יקר, ויש דברים רבים שצריך לחשוב עליהם.
מומלץ לקחת בחשבון את הנקודות מראש ולחשוב טוב טוב האם זה מתאים לך. הרכבת מנוע חשמלי לאופניים, עם כלל המערכת החשמלית היא לא לכל אחד.
רוב האנשים עשויים למצוא את האופציה של רכישת אופניים חשמליות שתוכננו ונבנו מלכתחילה כאופניים חשמליות כאופציה עדיפה ונעימה יותר.
על הכותבים
בית האופניים הממונעים (bikeshome) היא חנות אופניים המתופעלת על ידי צוות בעל 10 שנות ניסיון בתחום של אופניים חשמליות מתקפלות ואופנים חשמליות מיוחדות וקלנועיות. במקום מעבדת תיקונים משוכללת לכל סוגי האופניים והממונעים, כולל ממונעים לילדים, אופניים חשמליות מתקפלות, תלת אופן, מדריכים לאופניים חשמליות מחיר ועוד