נייר גזור לרוב בצורת מלבנית בגודל 9ס"מ על 5ס"מ מוגש לנו וצריך להעביר לנו את התחושה המיידית במה מדובר. מתוכו קופצים לעין, צבעים צורות וטקסט המספרים סיפור קצר לצופה. אני מדברת על כרטיס ביקור כמובן. כלי תקשורת מתומצת העונה על צרכי התקשורת הראשוניים עם העסק. בגלל גודלו צריך שהמסרים המועברים דרכו יהיו חדים, ברורים ונעימים לעין.
כשאתם מגישים את כרטיס הביקור שלכם למישהו הוא חייב לתקשר במהירות ובקלילות עם הצופה תוך שימת דגש על הפרטים החשובים ביותר לכם וכאן נכנס לתמונה המעצב הגרפי.
עיצוב כרטיס הביקור צריך לשקף נאמנה את עיסוקכם, לספר לצופה מי אתם ולפרט את פרטי ההתקשרות החיוניים עמכם. המעצב הגרפי מברר בתחילה את כל הפרטים הנ"ל ומה הייתם רוצים להעביר בכרטיס הביקור שלכם לצופה באופן מיידי ואז מתרגם את התוכן לאמירה ויזואלית המורכבת מהתיחסות למספר גורמים: צבע, צורה, הפונט בו הטקסט יופיע וארגון כולם ביחד ע"פ משטח מצומצם זה. חשוב ששם בעל הכרטיס ועיסוקו יופיעו במקום בולט בכרטיס לרוב במרכזו. אין צורך להעמיס בפרטים, להשתמש ברקעים רעשניים, רק להדגיש את אלה שחשובים לתקשורת הראשונית עם הלקוח הפוטנציאלי ליצירת הרושם המבוקש. כרטיס שעוצב והודפס באופן מרושל יותיר גם את הרושם בהתאם!
שימוש בסוג הפונט. האם הפונט יהיה עדין, בעל קווים נקיים או שנשתמש בפונט חופשי יותר כמו למשל בפונט בסגנון כתב יד. האם נשתמש בפונט המעוצב בסגנון כתב יד יפני או אולי כתב יד אנגלי עתיק. היכן נשתמש בפונט כשהוא מעובה והיכן בפונט רגיל. סוג הפונט בו נשתמש יעזור לנו ביצירת הדגשים נכונים בכרטיס הביקור. ימקד את העין בשם בעל המקצוע, בעיסוקו ולבסוף בפרטי ההתקשרות.
צבעים: באיזה צבע נשתמש? איזה צבע ייצור את הקונוטציה הנכונה למתבונן מהצד? האם נשתמש בצבעים חמים או קרים. איזה צבע יירתם ליצירת הרושם הכולל של בעל העסק? אם הכרטיס מעוצב לרופא שיניים לדוגמה נשתמש בהרבה לבן עם אלמנטים כמו הטקסט לדוגמה בצבע אחד מנוגד על מנת לייצר תחושת ניקיון ומקצועיות. (מה שמאוד חשוב לנו כשנפנה לרופא שיניים…). גם בעיצוב כרטיסי ביקור לעוסקים בתחום ההיי טק נעשה שימוש בצבעים קרים במינונים שונים, לעומת התחומים הטיפוליים לדוגמה שם נעשה שימוש בצבעים חמים בגוונים עדינים ליצירת תחושת חמימות, ביטחון ורוגע. צבע הרקע אינו אמור להתחרות באלמנטים האחרים שמכיל כרטיס הביקור אלא לתמוך בהם ולהדגישם בצורה נכונה.
גורם נוסף הלוקח חלק ברושם הראשוני הוא סוג הנייר בו נשתמש אם כי רוב כרטיסי הביקור שעיני שזפו הודפסו על נייר כרומו. ישנם סוגי ניירות כמו הנייר הממוחזר, ניירות בעלי טקסטורה בולטת שבעצם השימוש בהם אנו מחזקים את האמירה הכוללת של כרטיס הביקור ומעבירים מסר ותחושה מאוד ספציפיים. לרוב נראה כרטיסי ביקור מנייר ממוחזר אצל העוסקים בתחומים הקשורים לטבע כמו למשל מעצבי גינות, מטפלים הוליסטיים, אמנים העוסקים בפיסול בקרמיקה והעוסקים בתחומי המחזור לגווניו. השימוש בנייר ממוחזר או בכל נייר בעל טקסטורה בשרנית מחזק בנו, ע"י חוש המישוש, את המסר המבוקש.
ישנם אפקטים נוספים בעלויות נוספות שנעשה בהם שימוש כמו הבלטה של חלק מהאלמנטים של הכרטיס, ציפוי הכרטיס במקומות מסויימים בלכה, ציפוי הכרטיס בלמינציה שהיא שכבת ניילון בגוון מאט/מבריק לשם הגנה על הכרטיס לאורך זמן ולהעמקת תחושת הצבע וחוזקו. הצבעים נראים בוהקים ועזים יותר כשהם מודפסים על נייר כרומו מבריק וכשהכרטיס מצופה בלימנציה מבריקה אך זה עניין של טעם.
כיום נהוג יותר ויותר להדפיס על שני צידי הכרטיס אך לדעתי בהחלט מספיק לעצב את חלקו הקדמי כי הוא זה הראשון בו עינינו פוגשות. דרכו נקבל את המסרים העיקריים במהירות, נקבל את הרושם הראשוני שהוא החשוב ביותר. אח"כ אם בא לנו נהפוך את הכרטיס לצידו האחר ואני לא יכולה להתכחש למשקל ההפתעה שגורם הצד השני במקרה ומצפה לנו הפתעה… תלוי כמובן כיצד יעוצב, כיצד ישלים את המסרים בחלקו הקדמי של כרטיס הביקור.
הכנת כרטיס ביקור דורשת השקעת מחשבה קודמת ומיקוד הרצונות והצרכים של בעל הכרטיס על מנת להגיע לתוצאה אופטימלית, מיוחדת העונה על צרכי העסק.
שרה קמינר עיצוב אתרים ועיצוב גרפי לדפוס http://www.sara-studio.co.il
>