חברות, ממציאים ויזמים שונים חולמים על היום בו יושק המוצר החדש שהגו ויכבוש את השוק המקומי ואולי, אם יאיר להם המזל, אף העולמי. אך בין הרעיון, מוצלח ככל שיהיה, לשיווק ההמוני בפועל עלולים להיעמד מחסומים רבים, חלקם נובעים מהקושי הכרוך בעיצוב המוצר, התאמתו למשתמש ופיתוחו באופן כללי. הכנת אב טיפוס יכולה לעשות את כל ההבדל בין מחסומים אשר אותם קשה מאוד לעבור לבין מכשול קטן אשר מעבר שלו יביא להצלחה שכולנו חולמים עליה.
החשיבות של בניית אב טיפוס
פיתוח אב טיפוס (prototype) הינו אחד השלבים החשוב ביותר בתהליך פיתוחו של מוצר חדש. הוגה הרעיון ברוב המקרים חושב על פונקציה מסוימת אותה המוצר עתיד לשרת וגם אם במוחו עולה המראה הסופי של המוצר, הרי שפעמים רבות ההבדל בין המחשבה לבין מה שמיוצר בפועל אינו תואם את הציפיות. אב טיפוס ברוב המקרים דומה למוצר המוגמר אך הוא מאפשר למפתחים וצוותי הפיתוח להתנסות בו ולעמוד על המבנה, השמישות ואף העיצוב הסופי שלו. בניית אב טיפוס כוללת ברוב המקרים הכנת מספר מודלים למוצר המוגמר אשר בהם הושמו במתכוון אופציות לשינויים, תוספות וצמצומים כך שהגמישות לשינויים גדולה.
אז מי בעצם זקוק לאב טיפוס?
למעשה כל חברה רצינית אשר מתכוונת להשקיע בפיתוח מוצר חדש מבצעת קודם לכן תהליך של פיתוח אב טיפוס, אותו היא מעמידה במספר מבחני שמישות, כדאיות וכיו"ב. פעמים רבות גם ממציאי פטנטים ויזמים שונים, אשר אין באמתחתם את האמצעים הכספיים על מנת לייצר את המוצר בעצמם, זקוקים לאב טיפוס על מנת להציגו בפני חברות יצרניות קיימות ומשקיעים אחרים על מנת שאלו יתמכו פיננסית בפיתוח.
אב טיפוס – חשיבות עיצוב המוצר
מעצבים תעשייתיים יהיו לרוב אלה אשר מופקדים על חלק ניכר מתהליך פיתוח האב טיפוס. שכן הם רואים את התמונה הכללית, דהיינו, מבנה, תפקוד, שמישות וכל זאת אל מול גיבוש העיצוב והקניית הקונספט המתאים למוצר. לצורך העניין, אין הכרח ליצור אב טיפוס מלא ופונקציונאלי ופעמים רבות אב הטיפוס נשאר בתור מודל דו ממדי (שרטוט) או כישות תלת מימדית בתוכנות מחשב מתקדמות. בחלק מהפעמים מספיקה הכנת מודל שנראה כמו התוצר הסופי אך ללא הטכנולוגיה שמפעילה אותו (כגון עכבר מחשב ללא המנגנונים הטכנולוגיים).
בסופו של דבר, הרעיון המרכזי העומד מאחורי ייצור אב טיפוס הוא היכולת לבחון ולבצע שינויים כך שאין הפתעות לאחר תהליך הייצור והשקת המוצר לשיווק המוני.
רונן צור