העתיד כבר כאן, אבל מערכת החינוך באופן מסורתי מתקשה לקבל שינויים. הרשתות החברתיות ואופני השיתוף החדשים, אשר טכנולוגיות web 2.0 מציעות, נתקלו בחומה סגורה, אולם לאחרונה דווקא מתחילים לבצבץ בה הסדקים. אחרי איסור גורף לחברויות פייסבוק בין מורים ותלמידים, משרד החינוך אישר פתיחת קבוצות למידה מקוונות, ובלבד שהן ישארו מקצועיות ולא אישיות.
איך העלאת קבצים עוזרת לחינוך?
מחקרים הראו כי הרצאה פרונטלית אינה דרך לימוד אפקטיבית במיוחד. אפקטיבי יותר לאפשר לתלמידים לקרוא ולצפות בשיעורים מראש ולנצל את המפגש לצורך שיחה ודיון מעמיקים בנקודות השונות העולות מתוך הנושא. ניתן לקיים דיוני הבהרה והעמקה, שאליהם לא ניתן היה להגיע במסגרת הרצאה שבה צריך "להספיק את החומר". עד לא הרבה שנים, הבעיה הייתה בעיקר טכנולוגית – כיצד מביאים את התלמידים לעיין בחומר הלימוד עוד לפני ההרצאה?
ספרים אמנם היו, אך מעטים התלמידים שישבו לפני הרצאה ויקראו. סדר היום הנוכחי של הסטודנט הממוצע כולל שעות מחשב רבות, ושעות נייר מועטות. דווקא כאן, השימוש ברשתות החברתיות ושירותי ענן יכול להביא להבדל. הסטודנטים המורגלים בשימוש במחשב נפגשים עם חומרי הלימוד בסביבה מוכרת, לא רק בצורת ספרים ומאמרים אלא גם בפורמטים קורצים יותר כהרצאות מצולמות.
מה ניתן להשיג בפתיחת קבוצת לימוד מקוונת?
• שיתוף חומרי לימוד - העלאת תמונות, סרטונים וקבצים לשירות אחסון או לרשת חברתית מאפשרת ליצור קבוצת לימוד משותפת לצורך פרויקט משותף או כיתה, ועבורם בלבד.
• הרחבת מעגל השיח - המדיה מאפשרת גם לתלמידים השקטים יותר להביע את דעתם.
• שיתוף פעולה - להגביר את שיתוף הפעולה ועבודת הצוות בין חברי קבוצת הלימוד.
• העברת הודעות ומסרים דחופים – שיעור מתבטל? אין בעיה, הודעה קצרה חוסכת כאב ראש וזמן. הרצאה של אדם מעניין בתחום הלימוד? הודעה בקבוצה תביא את הענין לתשומת לב של כל חברי הקבוצה בקלות ובמהירות.
• מענה לתשובות התלמידים – פתיחת קבוצת לימוד מקוונת, המשותפת לתלמידים והמורים, מאפשרת לתלמידים לקבל מענה מהיר ואיכותי לשאלות העולות במהלך הלימודים בביתם.
• פייסבוק – היתרון המרכזי של פייסבוק הוא הסביבה המוכרת לתלמידים ולמורים שבה הם מרגישים בנוח. מצד החסרונות: אין אפשרות טובה להפריד בין האישי לכיתתי בדפים הפרטיים של המשתתפים.
• גוגל פלוס – היתרון של גוגל פלוס הוא שיטת המעגלים מאפשרים הפרדה בין האישי והמקצועי.
• אחסון ענן – אחסון ענן מאפשר שיתוף קל של קבצים וחומרי לימוד בין חברי הקבוצה אך הדיאלוג מוגבל בין חברי הקבוצה.
• ויקי – ויקי מאפשרת הקמת מאגר ידע משותף ואפשרות לנתר את מידת התרומה של כל אחד מחברי הקבוצה לשיח הכללי.
מה הן אפשרויות השיתוף והעלאת הקבצים הקיימות?
• פייסבוק – היתרון המרכזי של פייסבוק הוא הסביבה המוכרת לתלמידים ולמורים שבה הם מרגישים בנוח. מצד החסרונות: אין אפשרות טובה להפריד בין האישי לכיתתי בדפים הפרטיים של המשתתפים.
• גוגל פלוס – היתרון של גוגל פלוס הוא שיטת המעגלים מאפשרים הפרדה בין האישי והמקצועי.
• אחסון ענן – אחסון ענן מאפשר שיתוף קל של קבצים וחומרי לימוד בין חברי הקבוצה אך הדיאלוג מוגבל בין חברי הקבוצה.
• ויקי – ויקי מאפשרת הקמת מאגר ידע משותף ואפשרות לנתר את מידת התרומה של כל אחד מחברי הקבוצה לשיח הכללי.