הרגע שממנו חששת קרה. אתה מגיע לחניה, ומבין כי פרצו לך לרכב. מיותר לציין כי מפלס הלחץ עולה, שעה שאתה מנסה לאמוד את גובה הנזק. באם יש ברשותך ביטוח רכב, בייחוד מהסוג המקיף, ייתכן מאד כי תרצה לדעת האם תזכה לפיצויים עבור הנזק. מה עליך לעשות ברגעים הראשונים, אם כך, עוד טרם הפנייה לחברת הביטוח?
הצעד הראשון: הודעה למשטרה
פריצה לרכב, מיותר לציין, מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר העונשים בגינה עלולים להיות חמורים. לכן, עוד לפני שחושבים בכלל על הגשת תביעת ביטוח, נדרש ליידע במקרה את רשויות החוק בישראל. עליך להודיע למשטרת ישראל על הגניבה, ולתת כמה שיותר פרטים אודותיה: היכן היא התבצעה? מה נגנב? וכן הלאה.
חשוב לזכור כי בכוחם של נתונים אלה להביא ללכידת הפורצים, בסופו של דבר. הסטטיסטיקה מראה כי מרבית מקרי הלכידה התבצעו סמוך לזמן הפריצה, או לכל הפחות למועד גילויה. כמו כן, הרי שצעד זה יאפשר גם לקבל אישור מפורט על התלונה, הוכחה אשר תהיה חיונית בעתיד לפעילות אל מול חברת ביטוח רכב.
מה עושים עם הרכב?
רבים אינם יודעים מה ניתן לעשות עם הרכב ברגעים לאחר הפריצה. ובכן, הרי שאין לכך תשובה חד משמעית, והנסיבות משתנות בכל מקרה נתון. הוראות המשטרה יינתנו בוודאי במהלך השיחה שהזכרנו, ויש להיצמד אליהן. ייתכן כי בעל הרכב ייאלץ להמתין עד להגעת חוקר מטעם המשטרה לזירת האירוע, או לחילופין להעביר את הרכב למוסך הקרוב.
יש להדגיש, כי בחלק מהמקרים הופכת התמונה לפשוטה מעט יותר. הדבר נוגע בעיקר לפוליסות ביטוח מקיף אשר בהן שירותי גרירה ניתנים כחלק מהפוליסה, ויכולים לסייע במקרים בהם הפריצה גרמה לנזק מהותי ברכב. במצב כזה, לא יהיה מנוס מלפנות לחברת הביטוח כבר בשלב זה, והיא תסדיר עבור הנהג את הגרירה.
הערכת הנזק
בשלב מוקדם ככל האפשר, רצוי לקרוא לשמאי- בין אם מטעמה של חברת הביטוח, ובין אם כזה אשר מוזעק באופן פרטי. השמאי יעריך את הנזק החיצוני לרכב, כמו גם של הפריטים שנגנבו. הערכות כספיות אלה ישמשו בעתיד להתנהלות אל מול חברת הביטוח, אשר תעניק את הפיצויים, ואם וכאשר, בהתאם להערכת נזק זו. על אותו עיקרון, הרי שחיוני לשמור כל סוג של "ראיה", ולהציגה בעת הצורך לחברת הביטוח, או לשמאי עצמו.
בחינת הסכם הפוליסה
עוד לפני שפונים לחברת ביטוח רכב, רצוי לבחון בכלל האם הביטוח אשר נמצא בידי בעל הרכב אכן נועד לכסות מקרים של פריצה. זה לא מובן מאליו: על פי מפת הביטוחים, הרי שהפוליסה היחידה שעשויה להתייחס לכך היא פוליסת ביטוח מקיף, שנועדה להעניק פיצויים בגין נזקים פיזיים הנגרמים לרכב. כמובן שיש לבדוק האם פריצה לרכב נמצאת ברשימת המקרים למימוש, אשר מופיעה בוודאי בהסכם.
כמו כן, הרי שחשוב לראות האם הרכב עמד בדרישות המיגון הבסיסיות של חברת הביטוח. זו דורשת לרוב אמצעי מיגון מסוימים בדרך לאישור הפוליסה- למשל, התקנה של אזעקה או קודנית. אם מתברר בחקירה כי אלה לא היו ברכב, הרי שאין עילה לתביעה.
ומה לגבי המוסך?
כשזה נוגע לפוליסות ביטוח מקיף, ברור כי המשוואה הכספית צריכה לכלול לא מעט משתנים. התיקונים במוסך מקבלים תפקיד מרכזי בתוך זה. לאחר הפריצה, ובלי קשר למועד הפניה לחברת הביטוח, רצוי לשמור את כל הקבלות מהתיקונים או מהטיפולים השונים שעבר הרכב עקב הפריצה. כפי שמתברר לא פעם, הם שווים הרבה מאד כסף. לאחר ביצוע ההליכים האלה, ניתן לפנות לחברת ביטוח רכב, ולתת לה לקחת את המושכות.