ערש"ק פרשת הוכח תוכיח את עמיתך...ואהבת לרעך כמוך.
אומרת התורה הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא המשכו של הפסוק ואהבת לרעך כמוך.אומרת התורה ישנה עליך המצווה להוכיח את חברך, בראותך את חברך עושה מעשה אשר איננו ראוי ונכון.מוסיפה התורה, ולא תישא עליו חטא.מצוות ההוכחה יש בה תנאי בסיסי, לא תישא עליו חטא.אסור שהוכחתך תביא את חברך לידי ליבון פנים, כדברי רש"י, היינו הוכחתך אסור שתביא לידי הלבנת פני המוכח.
אומרת הגמ' במסכת ערכין "אמר רבי טרפון, תמהה אני אם יש בדור הזה מי שמקבל תוכחה אמר רבי אלעזר בן עזריה תמהה אני אם יש בדור הזה, שיודע להוכיח".
שני התנאים, רבי טרפון ורבי אלעזר בן עזריה, לאור דברי התורה, במצוות ההוכחה ולאור האזהרה, לא ישא עליו חטא, תמהים האם יש בדורנו מי שיכול לקבל תוכחה ומי שיכול להוכיח.המוכיח, צריך שתהא כוונתו, בהוכיחו את חברו, באמת לאמיתו בשביל רצון הבורא בשביל קיום העולם ולא ח"ו הוכחה של שקר בשביל כבודו ובשביל תאוות העולם.הוכחה באמת לאמיתה הינה תוכחה המשתמעת ומתקבלת על לב, הוכחה אשר אין בה הלבנת פנים.כל המלבין פני חברו ברבים, כאילו שופך דמים.שפיכות דמים איננה בונה עולם אלא מכחידה עולם.
בנינו של עולם הינו ע"י האיזון בין ד' היסודות מהם נברא העולם, אש, מים, רוח ועפר.כל אדם יש בו אחד ממאפני היסודות אשר הינו דומיננטי בו.קיומו של עולם, כדברינו, איזון בין כל היסודות.בהוכיח אדם את חברו אסור שהוכחתו תביא לידי ניצחון רב מדיי, עד כדי צמצום החבר למינימום או אף לבטלו, במצב שכזה, בהקטנת החבר, הרי פוגע אתה גם בעצמך שכן כל קיומו של עולם הינו באיזון בין כל ד' היסודות, איזון ושיתוף בין כל בני האדם.בצמצם המוכיח את המוכח, הרי צמצם בעצמו את אחד היסודות דבר אשר יביא לידי קלקול בעצמותו.
על מנת שלא להגיע לידי כך, לידי פגיעה עצמית בעצמות הווית האדם, על המוכיח קודם להוכחתו, אומר ר' נתן " ישתדל למצוא בחברו גם כן איזה טוב באופן שיהיה לו אהבה עם חבירו.אהבה זו לחברו מביאה אותו לידי למידה גם ממעשי חבירו, בחינת מכל מלמדי השכלתי.בהיות המוכיח בבחינה זו, של אהבת החבר, יוכל להוכיחו שכן מהות הוכחתו הינה אמת, הינה לשם שמים ולא לצורכי עצמו ותאוותיו.בהיות כך, ברור יהיה למוכיח שחברו יקבל דבריו באמת ובאהבה והוכחתו לא תביא לידי הלבנת פני חברו ולידי קלקול, אלא לידי בנייה.
אומר ר' נתן "כי אין שני בני אדם שווים, אבל צריכים שיהיה ביניהם התמזגות והכרעה לטובה ואז לקבל מכל אדם רמזים גדולים להתקרב אל ה' יתברך....שזה עיקר ההרכבה וההתמזגות שצריך להיות בין בני אדם, שהם שורש כל הבריאה כולה".
אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך.ואהבת לרעך כמוך.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251