גישור עסקי הוא מונח שהולך ותופס מקום מרכזי יותר ויותר בעולם של החברות והארגונים כפתרון זול ויעיל לפתרון סכסוכים ויישוב קונפליקטים. מדובר למעשה בהליך של מציאת נקודת שיווי משקל בין שתי עמדות מנוגדות בדרך של הסכמה. במאמר זה נציג את הנושא, נבהיר קצת מושגים בעולם הזה שלעיתים נוטים להתבלבל בהם, ונעמוד על המקרים בהם רצוי להשתמש בהליך זה.
ראשית מעט מושגים. הגישור הינו מציאת פתרון מוסכם על הצדדים. כאשר ניגשים להליך של גישור בכלל או גישור עסקי בפרט, הגישור חייב להסתיים בפתרון שיהיה מוסכם על הצדדים. כלומר מכאן נובע שבמידה ולא הצלחנו להגיע לפתרון שכזה הגישור בעצם לא הסתיים. מגשר טוב יצליח להגיע לפתרון במקרים בהם מגשר פחות טוב לא יצליח וזה למעשה המבחן למגשר טוב. להבדיל מגישור, בוררות היא הליך בהסכמה שבסיומו מגיעים לפתרון שאינו בהכרח מקובל על הצדדים. בבוררות הצדדים מסכימים על עצם הבוררות ועל מי יהיה הבורר, ומתחייבים מראש לקבל את הבוררות שלו, גם אם היא לא תהיה מקובלת על מי מהצדדים.
גישור עסקי הינו מקרה פרטי בתוך העולם הזה, והוא מתאים ליישוב קונפליקטים בין ארגונים, בין פרטים בארגון, בין עובדים למעסיקים, בין עובדים שונים בתוך הארגון, וכן הלאה.
מהם יתרונות הגישור העסקי? בראש וראשונה ההגעה לפתרון מוסכם. להבדיל ממשפט או בוררות, שבהם יש סיכוי שלפחות אחד הצדדים לא יהיה מרוצה, הרי שבגישור, אם הצלחנו להגיע לסיום התהליך, יש בידינו פתרון שבו שני הצדדים מרוצים. יתרון נוסף הוא הפשטות שמתבטאת במחיר הנמוך יחסית, ובזמן הקצר שנדרש לפתור את הבעיה. יתרון נוסף, שהינו מרכזי בחשיבותו בסכסוכים בין מעסיקים לעובדים, הינו עצם שיתוף העובדים בתהליך הגישור, מה שמהווה בעצם פעילות של העצמת עובדים שתורמת, מעבר לעצם יישוב הקונפליקט, גם תחושת ערך עצמי לעובדים המעורבים בכך.
מגשר טוב יתחיל כל תהליך כזה בהבנה אמיתית של מה בעצם רוצה כל צד, שזה בחלק גדול מהמקרים משהו שאינו גלוי לעין. מכאן צריך לעבור לניתוח גבולות הגזרה של הפתרון האפשרי לכל אחד מהצדדים ולמצוא את נקודת החיתוך.
במאמרים הבאים בסדרה אציג יותר לעומק את תהליך הגישור העסקי, ואתן דוגמאות מהחיים.
יורם שולטהייס - מגזין משאבי אנוש http://www.hrus.co.il/ yoram@hrus.co.il