כמומחה בתחום עולם העסקים בישראל ובעולם, אני מבקש לבוא במאמר זה ולשפוך אור שונה אל איך צריכים עסקים להתנהל היום בתקופת השפע, הכו קיים, התחרות, והאווירה הכלכלית בה אנו נמצאים! הרבה מאד מהחברות והעסקים שאני עובר אצלם ביום יום נוהגים ומנהלים את העסקים שלהם לפי הספר, או יותר נכון לפי ההדרכות בקורסים וההרצאות השונות שהם עוברים מפעם לפעם. לא בכדי הצהרתי בכול המאמרים בתחום העסקים שאני כותב כי ניהול עסק על בסיס יידע תיאורטי יותר מאשר על מסחר בשוק הוא שגיאה, שגיאה של מנהלים בזמן הזה, אותה שגיאה של כלכלנים שלא חזו או ראו נפילות והתרסקויות של מדינות וחברות ובנקים ומה לא.
המאמר הזה מדבר על עסקים קטנים, עסקים בינוניים, חברות שונות אך אולי אינו מדבר על חברות העל שמבחינתם ניהול "תקין" מבחינתם ועמידה בתקני ניהול ISO וכאלה רק מסרבלת אותם ולא נותנת להם את חופש הפעולה בו עסקים היום צריכים לפעול.
כ-יועץ עסקי, רב שנים אני יכול להבטיח לכם שכול הכלים לניהול עסקים עומדים היום לרשותכם, העולם הטכנולוגי והסביבה הווירטואלית שינתה מהלכים ברמות היסטוריות ואפשרה לעסקים רבים לחיות, להתפרנס ולהתקדם ליעדים הרבה יותר גבוהים מאשר הם נמצאו היום לדוגמא: אם פעם רק העסקים והחברות הגדולות יכלו לפרסם, היום עולם הפרסום עובר טרנספורמציה אדירה המאפשרת לכול עסק ועסק להתבלט באחת מהמדיות הייעודיות לתחום עיסוקו.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי אני יכול לתאר כאן סיבות שאני שומע מבעלי עסקים על חוסר הצלחה או על קושי כאשר כולם מנתחים את זה שמתוך 10 עסקים נופל אחד, שהמצב הכלכלי פוגע במכירות, שלאנשים אין כסף, שהסוחר או בעל העסק השני מוכר בחצי מחיר, ועוד "ים" של סיבות מדוע העסק "שלי" לא מצליח. והתשובה שלי היא חד משמעית: לא רק שהעסק שלך יכול להצליח הוא יכול להיות ראשון בין ראשונים בקטגוריה שלך. זה רק עניין של גישה, מחשבה, דמיון, תעוזה, ורצון ללמוד ולקבל שיטות ניהול ושיווק אחרות. יש עסק שאני מטפל בו "עסק טוב" וכול הזמן אני נשאל "מדוע אין מכירות" ואני עונה "מדוע אתה לא מוכן להשקיע "שקלים" בפרסום. אין פרסום אין מכירות. ופרסום, היום, בעולם הדיגיטאלי והווירטואלי או עם קצת דמיון "לא יקר".
כ-יועץ אסטרטגי אני נתקל לדוגמא עם חברות, אשר רוב היום נמצאים בחדר הישיבות, יש חברה שיש לה 3 חדרי ישיבות ולכול חדר ישיבות יש רשימה ייעודית המפרטת מי יושב מתי! די! מדוע צריך ישיבות, למה נועדו הישיבות, לתת לכול מי שעשה משהו להגיד את דברו, לרומם את משילוטו של מנכ"ל החברה, ולשמוע את סיפוריו, לאכול בורקס? היום בעולם האינטרנט לא מספיק להתכתב במייל, לא מספיק פעם בחודש לעשות ישיבה מסכמת (דרך אגב החברה עם 3 חדרי הישיבות כבר לא קיימת יותר, התרסקה, נעלמה) בוא נמשיך, יש עסקים וחברות שיושבים בישיבות ומתכננים פעילויות לאורך זמן, שטויות, תכנון לאורך זמן זה נבואה. ונבואה ניתנה לטיפשים, חברה או עסק היום לא יכולה לתכנן לאורך זמן, השינוי בשווקים הוא תזוזתי ומה שמתאים היום כבר לא מתאים למחר. אתן לכם דוגמא נוספת. באחד החברות בהם אני משמש יועץ עסקי ויועץ שיווק נוצרה בעיה סקטוריאלית, תוך מספר ימים גיליתי כי כול המתחרים לחברה שאני מלווה הרימו פרסומים ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות והיכן לא, להערכתי הסקטור בזבז למעלה מ-5 מיליון ש"ח בפרק שמן קצר על פרסום כתוצאה מירידה דרמטית במכירות כתוצאה מפעילות של הרגולטור. הכסף של הפרסום ירד לטמיון, אף אחד לא זוכר או זכר את הפרסום (כך מראים הסקרים שאני נוהג לעשות) ואילו החברה אשר לה אני מייעץ ממשיכה לפרסם במינונים קטנים על מנת לשרוד ולעבור את התקופה.
לכול עסק יש את הסיפור שלו, ולצערי, הרבה מאד עסקים לא יודעים להתנהל, לא חושבים מעבר ל-ד אמותיהם, ובריצה המטורפת של הקמת עסקים בישראל ובעולם הם אינם מבינים שהם הולכים אחורה.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון