בדיקת קטנוע הכרחית במיוחד כשמדובר בכלי רכב שיחסית נתון לסכנה גדולה יותר מרכב פרטי.בדיקה לפני קניה עלולה להציל חיים הרי שאנו רוכשים אופנוע או קטנוע ומסתמכים על המראה החיצוני אנו מסכנים עצמנו ללא ידיעה.
הבדיקות הבטיחותיות שצריך הבודק לבצע מתחילות בצמיגים, צמיגים יכולים להראות תקינים למראית העין הבלתי מוסמכת ולעיתים צמיג שיחסית חדש עלול להיות מסוכן ללא אחיזה בכביש ולעיתים במצב בלימת פתע לאבד אחיזה ולגרום לתאונה.במקרים שכיחים פחות צמיג עלול להתפוצץ במהלך הרכיבה ולסכן את הרוכב.
בדיקת אופנוע לפני קניה חייבת להיות קפדנית וחייבת לכלול בדיקה של הרצועה ובית רולים(לקטנועים) כשל במערכת זאת לעיתים רחוקות יכולה לגרום לתאונה ובלימה פתאומית.ברוב המקרים נזק כלכלי בלבד שניתן למנוע בבדיקה רגילה וטיפול תקופתי שוטף.
במהלך הבדיקה הבוחן חייב להיות קפדן ולבדוק לחץ מנוע (קומפרסיה) ונזילות שמן, ללא שמן המנוע עלול להיתפס במהלך נסיעה ולסכן את הרוכב ללא התראה מוקדמת, גם רצועת טיימינג לא נבדקת בבדיקה רגילה ורצוי להוסיף בדיקה זאת כדי לשלול איבוד שרשרת טיימינג במהלך נסיעה.
שרשרת טיימינג אחראית על סיבוב משאבת המים המזרימה את נוזל הקירור מהמנוע למעברים ברדיאטור של הקטנוע, טיימנג כושל גורם ברוב המקרים יגרום לאיבוד מנוע אשר יכול להיקרע גם בנסיעה קצרה והראשונה שלכם לאחר הקניה, הדקדקנים מבינינו מחיליפים את הטיימנג בטיפול תקופתי לפני הכשל במהלך הנסיעה עלול לחסוך מאיתנו איבוד מנוע אשר היה תקין ויכל להאריך ימים ולשרת את הרוכב ללא תקלות מפתיעות.
ברקסים נבדקים גם כן במהלך בדיקה לפני קניה רפידות ברקסים אשר לא הוחלפו בזמן עלולות ליצור בלאי בדיסק, הדיסק אינו מתבלה בדרך כלל אלה רק במקרה שאנו לא מחליפים את הרפידות והמתכת אשר מחזיקה את הרפידה תישרוט את הדיקס גם בנסיעה קצרה ותגרור עלויות נוספות.
דבר נוסף אך פחות חשוב מבחינה בטיחותית ורצוי שהבוחן יבדוק הוא המצבר ומיישר הזרם האחראי לזרם תקין למצבר, זרם שאינו תקין כגון טעינת יתר למצבר ויגרום למצבר לפריקה של מתח ולהרוס אותו לצמיתות.בדיקת קטנוע לפני קניה צריכה להתבצע על ידי בוחנים מנוסים גם כדי לשמור על בטיחות הקונה ובמידה ורכשתם קטנוע יד שניה ללא בדיקה רצוי להיכנס אצל מוסך קטנועים מורשה ולבצע טיפול לקטנוע גם אם אנו בטוחים שכבר נעשה טיפול לאחרונה ומומלץ להיכנס לבדיקה נוספת.