אינסטגרם היא אפליקציית שיתוף תמונות עם חברים שמאפשרת צילום תמונות ועריכתן עם פילטרים שונים במכשירי סלולר חכמים עודכנה לאחרונה עם האפשרות של מצלם התמונה להוסיף ולתייג מי נמצא בה. דומה מאד לפיצ'ר תיוג בתמונות של הרשת החברתית פייסבוק ולא במקרה. חברת פייסבוק רכשה את אינסטגרם בסכום של כמעט מיליארד דולר כחלק ממהלך אסטרטגי של השקעה בערוץ אפליקציות המובייל. שמתם לב שחל שיפור ניכר במהירות והעלאת התמונות לאפליקציה הסלולרית של פייסבוק? יחד עם זאת, למרות העליה מהרווחים בפרסום בסלולר של פייסבוק ברבעון האחרון, נתוני מכוני מחקר מצביעים על ירידה במספר המשתמשים הצעירים בני הנוער בפייסבוק, שמבלים בה פחות זמן ומעדיפים את אינסטגרם ואת אפליקציית ואצ'אפ כמדיום תקשורות מידי.
ההצלחה של אינסטגרם כאפליקציה סלולרית ממכרת היא תופעה מרתקת ולא רק בזכות מילארד הדולאר של פייסבוק. לדעתי, ניתן להסביר את התופעה במשפט אחד: אם המדיום הוא המסר, התוכן הוא המלך והאינטראקציה היא המלכה. אינסטגרם מזמינה את המשתתף להצטרף למשחק. זה קל מאד. מנשק המשתמש הוא פשוט ונוח, הפילטרים והאפקטים ניתנים לביצוע במגע מהיר על התמונה והמשוב על הפעולה הוא מיידי. אלמנט המישחוק או גיימיפיקיישן מנגנון עיצוב ופיתוח משחקים ניתן כמשוב המיידי למשתמש על תמונה ששיתף הוא לבבות, שווה ערך ללייקים של פייסבוק.
שילוב היכולת ליצור משמעות חדשה לתמונה עם פילטרים, פוקוס ומסגרות שונות בשילוב המשוב המיידי ויכולת השיתוף כמו גם החיפוש לפי שמות משתמשים ותגיות הפכו את אינסטגרם לערוץ תקשורת מיידי שהשפעתו גדולה בכל תחומי החיים. אם תמונה אחת שווה אלף מילים, תמונה אחת של ג'סטין ביבר בלי חולצה מול המחשב עושה קאמ-בק עם סלינה גומז חברתו שווה מאה אלף מילים. כוחה של אינסטגרם כמדיה חברתית לא נעלם מעיניי חברות והארגונים מובילים בעולם שעושים בה שימוש לפרסום שיווק דיגיטלי עם קמפיינים מבוססי תוכן משתמשים. סוכנויות ניו-מדיה שיווק דיגיטלי מתקדם מנהלות עבור מותגים דפי משתמשים באינסטגרם. נשיא מדינת ישראל שמעון פרס היה שותף לקמפיין הסברה בינלאומי של ישראל באינסטגרם, קרן פלס, ערוץ 10, גיא פינס, צינור לילה, סלבס, דוגמניות ואפילו עמותות ללא מטרות רווח, כולם עושים שימוש באינסטגרם כערוץ אינטראקציה מוביל. קרוב לארבעים מיליון תמונות מועלות כל יום לשרתי האיחסון של אינסטגרם אבל בעורפה נושפות כבר אפליקציות שיתוף מתחרות כמו וואצ'-אפ ואפליקציית סנאפ'-צ'אט בה מועלות כמאה וחמישים מיליון תמונות ביום.
האם פייסבוקיזציה של אינסטגרם יתקבל טוב בקרב המשקיעים ומשתמשים? כמה כסף שווה הפיצ'ר החדש של תיוג תמונה למשקיעים במניית פייסבוק? האם סוכנויות ניו-מדיה שיווק דיגיטלי מתקדם ערוכות לשינויים העתידיים? לדעתי, פרט לסוגיות אתיות וסוגיית הפרטיות שמציבה אפשרות התיוג החדשה באפליקציה עבור סוכנויות ניו-מדיה שיווק דיגיטלי, מותגים, חברות ומשתמשים, אינסטגרם חייבת לשמור על המאפיינים שהיוו את מקור הצלחתה הראשוני: מרחב ביטוי אישי נעים וחם המבוסס על פשטות ויצירתיות.
ד"ר אלחנן גזית מייסד ג'ולות מרצה ויועץ על מטאוורס, גיימינג וחדשנות למנהלים, חברות הייטק, מותגים וסטארטאפים. בואו נדבר