במאמר זה אציין 4 צרכים משמעותיים של רוכבי אופניים רגילים, ובפרט חשמליים, שאין להם פתרונות איכותיים ומלאים. הנה הם:
• חנייה : במקום חניה של רכב אחד ניתן להחנות כ-8 זוגות אופניים. ריכוזי חנייה גדולים במיוחד ניתן למצוא באזורי תעשיה, במשחקי כדורגל, כדורסל, במופעים שונים, חופי רחצה ועוד. כששאלתי בעלי אופניים בפורמים שונים, במסגרת עיסוקי, למה הם לא מגיעים עם האופניים שלהם לכל אותם ריכוזי חניה גדולים שהרי זה ברור היום לכל, שזאת אלטרנטיבה מועדפת. בתגובה נאמר לי (ציטוט): "יגנבו לנו את האופניים או חלקים מהם". תדמיינו לכם באיזו קלות ניתן להגיע ולהחנות אופניים ב"בלומפילד" למשל, ב"היכל הספורט" יד אליהו, באיצטדיון רמת גן ועוד רבים וטובים מחוץ לגוש דן. תדמיינו באיזה מהירות או קלות היו מתפוגגים הפקקים הנוצרים עם סיום אירוע/בילוי, אילו היה פיתרון הולם ובטוח לעניין החנייה. מכאן אני קורא ליזמים להרים את הכפפה וליצור קשר עם עיריות ומועצות מקומיות במטרה להפעיל חניונים מיוחדים לאופניים (בתשלום כמובן). החיסכון במקרה כזה יהיה אדיר, ויתבטא בקלות ההגעה ובחיסכון של זמן וכסף. זוהי אלטרנטיבה ידידותית לסביבה אשר לא מזהמת, ותורמת לפעילות ספורטיבית אישית. ובנוסף לכל זה- תורם לשקט המצפוני של "אני לא עושה ספורט"... נושא זה מביא אותי לנושא הבא אליו רציתי להיתייחס.
• ביטוח : אני אתייחס לאופניים חשמליים למרות הרלוונטיות גם לאופניים רגילות בשל היכרותי טוב יותר את האופניים החשמליים.מחירם של אופניים חשמליים נע בין 6,000-ל-7,000 ש"ח. האופניים היקרים יותר, וזאת קבוצה קטנה, עלותם כ-10,000 ש"ח ויותר. אני קורא לחברות הביטוח להתארגן ולעשות ביטוחים לאופניים חשמליים! ההצדקה הכלכלית רק תלך ותגדל, מכיוון שיותר ויותר אופניים חשמליים יתווספו והביטוח יאפשר לרוכבים רבים להשתמש באופניים באופן מאסיבי יותר. זאת לטובת הרוכבים, לטובת איכות הסביבה ובפתרון חלקי של שטחי חניה רבים שתפוסים היום על ידי הרכבים הממונעים.
• ליסינג : רכישת אופניים חשמליים איננה זולה ולא כל אחד יכול להרשות לעצמו רכישת אופניים חשמליים. זאת משום היותו של שוק זה חדש יחסית ולכן לא שכלל מספיק את אמצעי התשלום הרגילים והמוכרים של מזומן ושימוש בכרטיסי אשראי לרכישה בליסינג, למשל, שתאפשר רכישה בתנאי תשלום נוחים. חוסר מודעות מספרית למאות אלפי אופניים, ועשרות אלפים של אופניים חשמליים שכבר נרכשו ב-3 השנים האחרונות, מונע את מתן המענה הראוי לצורך רחב היקף זה.
• עלויות : ניתן בקלות לחסוך בעלות המוצר ליבואן, בהנחה שזה יוריד את ההנחה לחנות ולצרכן הסופי רוכש האופניים, וזה מביא אותי להסבר קצר על גוף שנקרא "מכון התקנים הישראלי". אני תומך בכל מעודי בבקרה ובשמירה על אינטרס הצרכן, אך מכון התקנים, בהיותו בודק יחיד של אופניים חשמליים (פעם גם הטכניון בחיפה עסק בכך עד שהופקעה סמכותו ), גובה סכומים דמיוניים על כל בדיקה שהוא עורך לדגמא: אב טיפוס של דגם יחיד עולה בסביבות 15,000ש"ח. אם אתה מייבא חמישה דגמים שונים, אתה מגיע לעלות של 75,000ש"ח. משך הבדיקה הוא תשעה חודשים בממוצע, למרות שהינך מתבקש להביא דו"ח בדיקה לאותם דגמים ממעבדה מוכרת המאשרת נתוני בדיקה שתואמים את התקן האירופי אותו אימץ משרד התחברה. לאחר שקיבלת אישור לאב טיפוס והתחלת לייבא את הדגמים, אתה נדרש לשלם מחדש 1,800 ש"ח לכל דגם לצורך בדיקת התאמה לאב טיפוס בכל מכולה, בדיקה שעורכת 3 חודשים עד לאישור הפצה בשוק. דבר זה גורם לך מימון מיותר של מכולה שמחכה לאישור מכון התקנים. כל העלויות האלה מועמסות בסופו של דבר על הצרכן ומייקר את האופניים בסדר גודל של 10% והאמינו לי לא טובת הציבור היא שעומדת נר לרגלי "מכון התקנים".
תודה!
RollyTech יבוא ושיווק אופניים חשמליים
בהנהלת: בוטמן משה מנהל שיווק ומכירות. אונסי חלבי: מנהל טכני, הנדסאי מכונות ומחשבים
ניתן ליצור איתי קשר דרך אתר האינטרנט שלי: Rollytech.co.il
תודה, משה בוטמן