מיתוג הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר של כל עסק, גדול כקטן, קמעונאי או עסק לעסק (B2B). אבל מה זה בעצם "מיתוג", מהי המשמעות של המונח, מה הוא מייצג, ואיך הוא משפיע על העסק?
במילים פשוטות, המותג שלכם הוא ההבטחה שלכם, כיצרנים, ללקוחות. המותג מספר ללקוחות על כל מה שהם יכולים לצפות מהמוצר או מהשירות שאתם מציעים, ועל מה שמבדיל את המותג שלכם מהמוצרים שהמתחרים מציעים. המותג שלכם נגזר מכם, ממי שאתם, מאיך שאתם רוצים להיות ומאיך שאנשים תופסים את ההוויה שלכם.
האם אתם רק חדשניים, עצמאיים ושוברים מוסכמות בענף שלכם, או שאתם גם מנוסים שקולים ואמינים? האם המוצר שלכם ממוקם ברף העליון של המחירים וידוע באיכותו הגבוהה, או שהוא ידוע דווקא במחיריו הנמוכים ובאיכותו הגבוהה? לא ניתן להיות בשני המיקומים באותו זמן ואתם לא יכולים להיות כל הדברים שאתם רוצים לכל האנשים. "מי שאתם", מבוסס במידה מסוימת על מי שלקוחות היעד שלכם רוצים שתהיו.
הבסיס למותג הוא הלוגו, וכל השאר – אתר האינטרנט של העסק, אריזות המוצרים וקידום המכירות – צריך להיות משולב בלוגו ולתקשר עם המותג.
אסטרטגיה מותגית ונכסים
אסטרטגיית המותג שלכם צריכה לעסוק בשאלות: איך, מה, איפה, מתי, ולמי אתם מתכננים לתקשר ולהעביר את המסר של המותג? המקום שבו אתם מפרסמים הוא חלק מאסטרטגיית המותג; ערוצי ההפצה שלכם הם חלק מאסטרטגיית המותג וגם התקשורת המילולית והוויזואלית היא חלק מאסטרטגיית המותג.
אסטרטגיה מותגית עקבית מובילה ליצירת ערך ונכס הוני מותגי. מה שאומר שהמותג מספק למוצרים או לשירותים, ערך מוסף לעסק. ערך מוסף זה מאפשר לכם לדרוש ולקבל תשלום נוסף עבור המותג ועבור מה שהוא מייצג, מחיר שיכול להיות גבוה ממה שהמתחרים שלכם גובים עבור מוצר דומה.
הדוגמה הבולטת היא המותג החזק "קוקה קולה", שמאפשר לחברה למכור משקה מוגז במחיר יקר יותר בהשוואה למחירי המשקאות המוגזים של יצרנים אחרים.
הערך המוסף שמהותי לערך המותג ולאיכותו, מבוטא לעתים קרובות על ידי הלקוחות בצורה רגשית ולא שכלתנית. לדוגמה, מוצרי חברת נייק מיוחסים לספורטאי על או לכוכבי ספורט, בתקווה שהלקוחות יעבירו את הקשר הרגשי שלהם מהספורטאי למוצר. במקרה של נייק ברור שלא רק תכונות הנעל הן אלה שמוכרות את הנעליים.
תהליך הגדרת המותג
הגדרת המותג היא כמו מסע לגילוי עצמי של העסק. תהליך זה יכול להיות קשה מאד, גוזל זמן ולא נוח. הדבר דורש מענה על שאלות כגון:
- מה הייעוד של החברה שלכם?
- מהם היתרונות והתכונות של המוצרים או השירותים שאתם מספקים?
- מה חושבים עליכם הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאליים?
- עם אלו איכויות אתם רוצים שהחברה שלכם תהיה מזוהה?
בצעו סקר, לימדו את הצרכים, ההרגלים והרצונות של הלקוחות הקיימים והעתידיים שלכם. אל תסתמכו על מה שאתם חושבים שהם חושבים, דעו מה הם חושבים. זאת, משום שהגדרת המותג ופיתוח אסטרטגיית מותג הם עסק מורכב. שיקלו מינוף של חברות קטנות ללא מטרות רווח, שיוכלו לעזור לכם בעריכת סקר זה.
המאמר באדיבות- http://www.notfromhere.co.il/