למרות שאנו חיים בתקופה בה יש יותר ויותר מודעות והתייחסות לקשיי הילד ואיתור בעיות בזמן, הרי שנושא אבחון ילדים הוא עדיין נושא טעון מבחינה רגשית. ילדים רבי מופנים ע"י מוריהם לצורך אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי, וישנם גם לא מעט מקרים בהם ההורים הם אלו שחשים כי ישנה סבירות לבעיה או קושי של הילד, ויוזמים ביצוע אבחון ילדים עבורו כדי לשלול או לאמת את החשש, ובעקבות ממצאי האבחון, כמובן, לפנות לטיפול המתאים.
מה זה אבחון פסיכו דידקטי ומתי מומלץ לבצעו?אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון מקיף הבוחן את נקודות החוזק ונקודות התורפה של הילד, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, ליכולותיו השכליות ולמצבו הרגשי- נפשי. אבחון פסיכו דידקטי רצוי לבצע במקרים בהם יש חשד לקיומו של קושי רגשי, המשפיע על תפקוד קוגניטיבי. אבחון פסיכודידקטי מתבצע גם בקרב ילדים בוגרים יותר ובני נוער, במטרה לברר האם הם זקוקים לתוספות זמן במבחנים או בהקלות כאלה או אחרות- על בסיס רגשי כגון חדרה או בטחון עצמי לקוי. אגב, יש לציין כי משרד החינוך מחייב ממצאי אבחון פסיכודידקטי לצורך מטרה זו ואינו מסתפק בממצאי אבחון דידקטי בלבד. אבחון פסיכודידקטי מומלץ לעשות גם במקרים בהם הילד אינו משתלב במסגרת החינוכית שלו ויש צורך בשקילת אופציות חלופיות שיתאימו לו יותר ויעלו עם צרכיו הרגשיים בקנה אחד. מסגרת לימודית נכונה, יש ביכולתה לממש את הפוטנציאל הגלום בילד הן מבחינה לימודית וקוגניטיבית והן מבחינה רגשית וחברתית. כך למשל, ממצאי אבחון פסיכודידקטי יכולים להמליץ על הקפצת כיתה או שילוב במסגרת לימודית של מחוננים ועוד.
מה בודק אבחון פסיכודידקטי ומי מוסמך לבצע אותו?אבחון פסיכו דידקטי מבוצע בידי פסיכולוג ויש להקפיד כי מי שמאבחן את ילדכם הוא אכן בעלת הכשרה מקצועית זו.האבחון אורך מספר שעות ובוחן את רמת האינטליגנציה של הילד, את יכולת הקריאה והכתיבה שלו, לרבות הבנת הנקרא, כושר התפיסה החזותית שלו, זיכרון חזותי וזיכרון שמיעתי, זיכרון לטווח ארוך וטווח קצר, חשיבה מתמטית, כישורים שפתיים ועוד. אבחון זה מתבצע לאחר קבלת מידע רלוונטי מההורים ו / או מצוות המורים (במקרים בהם ההמלצה לביצוע האבחון ניתנה ע"י בית הספר). בהתאם לממצאי האבחון קל יהיה לתת מענה לבעיות- באם קיימות, להחליט על המשך או מעבר מסגרת חינוכית, סוג טיפול הולם, מתן הערכות זמן בבחינות והגשת עבודות וכדומה