יסודו של העולם הוא האחדות. אלוקה אחד שאין שני לו. אחד מוחלט שאין מציאות אחרת מבלעדו. בלשון הרמב"ם מיסודי התורה:"הוא לבדו האמת ואין לאחר אמת כאמתו...".
וקשה כיצד יסוד של "אפס זולתו" מתיישב עם מציאות קיומנו? לנו, בני האדם, המוגבלים בזמן ומקום, לעולם לא ניתן להשיג "דבר זה על בוריו "(רמב"ם) למרות זאת על דרך "מבשרי אחזה אלוקה", גדולי הדור בכל הדורות קירבו את הבנת האלוקות בעזרת משלים.
בתקופה שלנו, המדע המודרני הגיע להבנה עמוקה של עולם הטבע בעזרת שפת המתמטיקה. אני מאמין שניתן גם לנסות להסביר בעזרתו אמיתות אלוקיות. אך חשוב להדגיש שהמדע משמש כלבוש לאותם האמיתות אלוקיות ויכול להשתנות עם הזמן. שפת המדע היא משל (בענייני האלוקות) ואין תמיד המשל דומה לנמשל.
במאמר זה אעשה נסיון "ליישב" את הסתירה "אפס זולתו" לעומת קיום מציאותנו לאור המדע.
לצורך כך אבהיר כמה מושגים.
על מנת להסביר תופעה פיזיקאלית מורכבת, עוברים לעיתים קרובות, למרחב(עולם) דמיוני שבו התופעה ניתנת לתיאור מתמטי בצורה פשוטה יותר. מרחבים אלו נקראים מרחבי פאזה, כל מצב של המערכת פיזיקאלית בזמן מסוים מתואר בעזרת נקודה במרחב הפאזה. נתאר לנו , למשל, משקולת הקשורה לקפיץ. במרחב הפאזה תתואר המשקולת בעזרת שני מימדים (קואורדינאטות) שהם מהירות המשקולת והתארכות הקפיץ כהשפעת המשקולת. זאת אומרת כל הקפיצים עם משקולות מתוארים במרחב הפאזה כאוסף של נקודות. דוגמה אחרת של מערכת פיזיקאלית מורכבת היא תנועת מיתר תתואר כנקודה במרחב הפאזה בעל אין סוף מימדים. בלשון המתמטיקה את המרחב הפיזיקאלי מכנים מרחב ממשי ( real space )ואת המרחב הפאזה מכנים מרחב הדימות (space( קיים מעבר וקשר חד ערכי בין העולם הדימות לעולם הממשי ולהפך. לרוב, המימדים במרחב הממשי אינם זהים למימדים במרחב הדימות.
לאור האמור ניתן לראות את האלוקים כממשות היחידה "אין עוד מלבדו", מקביל לעולם ממשי בדוגמאות לעיל ( טענה זאת היא משל כי לא ניתן לטעון שאלוקים הוא עולם ממשי כי מושג עולם סותר את האלוקות ?לשון עולם הוא העלם-הסתר). כל העולמות שנבראו הם עולמות דימות של עולם עליון ממנו, עד לעולם שלנו שהוא התחתון מכל העולמות. ברור גם שהמימדים של העולם הדימות שלנו, שהם מקום וזמן, אינם מימדים בעולמות העליונים יותר, לכן אלוקים אינו מוגבל בזמן ומקום. הגישה הזאת מסתדרת עם לשון הרמב"ם ביסודי התורה "כל הנמצאים מן השמים והארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא באמתת המצאו"-כל העולמות הדימות אין להם משמעות (קיום) ללא הממשות שהיא "אלוקי עולם אדון כל הארץ" (רמב"ם).
אסיים במילים של הרב בלאך "- הבנת דברים אלו (אין עוד מלבדו -ש.ק.) יסוד האמונה, ובידיעת יסודות אלו מגיע האדם בהשגת החכמה עד כדי להפוך ממש לאיש אחר"