ההבדל בין אפיון אתר תוכן לאפיון אתר אפליקטיבי הוא בפוקוס האתר :
תוכן
באתר תוכן, התוכן יהיה בפוקוס - תפקיד אפיון האתר ועיצוב הממשקים יהיה לגרות את המשתמש לקרוא ולחפש מידע. ארכיטקטורת המידע תיצור מיפוי של תכנים חשובים, תכנים פופולארים (לא בהכרח אות הדבר) ותכנים הקשורים לתכנים אלו אך נמצאים ברמת חשיבות פחותה.
ממשק המשתמש יאפשר כניסה מדויקת-כירורגית למידע תוך כדי שמירה על יכולת המשתמש להתמצא באתר, כלומר לדעת היכן הוא נמצא, היכן התוכן אותו הוא צריך ואיך להגיע אליו.
משימה
באתר אפליקטיבי או בחלק האפליקטיבי של האתר הפוקוס יהיה המשימה.
על מנת לאפיין אפליקציה לאינטרנט נשאל עצמנו מספר שאלות:
מה המשימה העיקרית אותה האפליקציה מבצעת?
לדוגמא : ניהול תוכן לאתר / הזמנת חופשה בחו"ל / סידור תמונות באלבום וירטואלי וכ"ו.
האם המשתמשים הם "משתמשים מקצועיים" או בעלי אוריינות מחשבים ממוצעת-נמוכה?
אם המשתמש מקצועי יתכן שניתן לתעדף את הפונקציות לפי תכיפות השימוש, לעומת זאת משתמש מזדמן יעדיף אשף (ויזרד) כדי לבצע תסריט שימוש נפוץ, לדוגמה תהליך רכישה באתר מסחר אלקטרוני.
מהן המשימות המשניות שהן לעיתים חלק ממשימות אחרות?
לדוגמא : באלבום תמונות נרצה להקטין גרסה לכל תמונה כדי להציג בדף מקדים. במנגנון ניהול תוכן לאתר, כאשר נרצה לנהל טבלה מסיעת כדוגמת טבלת ערים כחלק מרישום מועדון לקוחות וכ"ו.
אלו פעולות נעשות לעיתים קרובות בסבב עבודה אחד?
לדוגמא במערכת ניהול תוכן - עדכון מחירי מוצרים בקטלוג.
אלו עזרות צריך המשתמש?
באלו אזורים נאפשר עזרה מקומית (בועת הסבר) ובאלו מקומות נפנה למנגנון עזרה מורכב או לסיוע בדוא"ל / טלפון.
לאחר שענינו על שאלות אלו אמור להיות לפנינו אפיון ראוי. כעת נתייחס למספר מגבלות שהאינטרנט מציב לפנינו ושגם אליהן כדאי להתייחס:
קישורים : לכל אתר, הגדרות הבסיס - אם לא הוגדר אחרת, מאפשרות סימון קישור לדף שכבר ביקרת בו. באזורים אפליקטיביים חשוב לחסום אפשרות זו. אין היגיון לסמן לאדם שנכנס לסל הקניות שהוא כבר היה בו.
כפתורי דפדפן : "קדימה", "אחורה", "רענן" ברוב האזורים האפליקטיביים כפתורים אלו לא יעבדו כפי שהמשתמש מצפה. לדוגמא : לעיתים ברענון דף נאבד פרטים שכבר מלאנו בטופס או בחזרה אחורה נאבד פרטי זהות המשתמש. כדאי, אם כן להזהיר את המשתמש או לבטל כפתורים אלו לייצר להם חלופה.
קידום במנועי חיפוש : חיפוש ואינדוקס ע"י מנועי חיפוש לא תמיד רלוונטיים לאזורים אפליקטביים. אינדוקס הדפים עלול ליצור מצב בלתי רצוי של כניסת משתמש מגוגל לאמצע האפליקציה. יתכן שכדאי לעיתים להימנע מכל הפעולות שאנו מתאמצים לבצע על מנת שגוגל יאנדקס את דפי התוכן שלנו כאשר מדובר בדפים שאינם דפי תוכן.
גלילות דפים : לרוב נרצה להימנע מגלילת אורך האתר (על גלילות רוחב אין כמובן על מה לדבר), אולם אם האפליקצייה מפעילה סקריפטים רבים מאחורי הקלעים בזמן רענון / מעבר דף יתכן שנותר על המעבר ונעדיף גלילה כדי לחסוך זמן למשתמש.
לסיכום במידה והמטרה הוגדרה כראוי ונמצאת תמיד מול עינינו, כל שאר חלקי האפיון יגזרו פשוט מההגיון הבריא.
תוכן
באתר תוכן, התוכן יהיה בפוקוס - תפקיד אפיון האתר ועיצוב הממשקים יהיה לגרות את המשתמש לקרוא ולחפש מידע. ארכיטקטורת המידע תיצור מיפוי של תכנים חשובים, תכנים פופולארים (לא בהכרח אות הדבר) ותכנים הקשורים לתכנים אלו אך נמצאים ברמת חשיבות פחותה.
ממשק המשתמש יאפשר כניסה מדויקת-כירורגית למידע תוך כדי שמירה על יכולת המשתמש להתמצא באתר, כלומר לדעת היכן הוא נמצא, היכן התוכן אותו הוא צריך ואיך להגיע אליו.
משימה
באתר אפליקטיבי או בחלק האפליקטיבי של האתר הפוקוס יהיה המשימה.
על מנת לאפיין אפליקציה לאינטרנט נשאל עצמנו מספר שאלות:
מה המשימה העיקרית אותה האפליקציה מבצעת?
לדוגמא : ניהול תוכן לאתר / הזמנת חופשה בחו"ל / סידור תמונות באלבום וירטואלי וכ"ו.
האם המשתמשים הם "משתמשים מקצועיים" או בעלי אוריינות מחשבים ממוצעת-נמוכה?
אם המשתמש מקצועי יתכן שניתן לתעדף את הפונקציות לפי תכיפות השימוש, לעומת זאת משתמש מזדמן יעדיף אשף (ויזרד) כדי לבצע תסריט שימוש נפוץ, לדוגמה תהליך רכישה באתר מסחר אלקטרוני.
מהן המשימות המשניות שהן לעיתים חלק ממשימות אחרות?
לדוגמא : באלבום תמונות נרצה להקטין גרסה לכל תמונה כדי להציג בדף מקדים. במנגנון ניהול תוכן לאתר, כאשר נרצה לנהל טבלה מסיעת כדוגמת טבלת ערים כחלק מרישום מועדון לקוחות וכ"ו.
אלו פעולות נעשות לעיתים קרובות בסבב עבודה אחד?
לדוגמא במערכת ניהול תוכן - עדכון מחירי מוצרים בקטלוג.
אלו עזרות צריך המשתמש?
באלו אזורים נאפשר עזרה מקומית (בועת הסבר) ובאלו מקומות נפנה למנגנון עזרה מורכב או לסיוע בדוא"ל / טלפון.
לאחר שענינו על שאלות אלו אמור להיות לפנינו אפיון ראוי. כעת נתייחס למספר מגבלות שהאינטרנט מציב לפנינו ושגם אליהן כדאי להתייחס:
קישורים : לכל אתר, הגדרות הבסיס - אם לא הוגדר אחרת, מאפשרות סימון קישור לדף שכבר ביקרת בו. באזורים אפליקטיביים חשוב לחסום אפשרות זו. אין היגיון לסמן לאדם שנכנס לסל הקניות שהוא כבר היה בו.
כפתורי דפדפן : "קדימה", "אחורה", "רענן" ברוב האזורים האפליקטיביים כפתורים אלו לא יעבדו כפי שהמשתמש מצפה. לדוגמא : לעיתים ברענון דף נאבד פרטים שכבר מלאנו בטופס או בחזרה אחורה נאבד פרטי זהות המשתמש. כדאי, אם כן להזהיר את המשתמש או לבטל כפתורים אלו לייצר להם חלופה.
קידום במנועי חיפוש : חיפוש ואינדוקס ע"י מנועי חיפוש לא תמיד רלוונטיים לאזורים אפליקטביים. אינדוקס הדפים עלול ליצור מצב בלתי רצוי של כניסת משתמש מגוגל לאמצע האפליקציה. יתכן שכדאי לעיתים להימנע מכל הפעולות שאנו מתאמצים לבצע על מנת שגוגל יאנדקס את דפי התוכן שלנו כאשר מדובר בדפים שאינם דפי תוכן.
גלילות דפים : לרוב נרצה להימנע מגלילת אורך האתר (על גלילות רוחב אין כמובן על מה לדבר), אולם אם האפליקצייה מפעילה סקריפטים רבים מאחורי הקלעים בזמן רענון / מעבר דף יתכן שנותר על המעבר ונעדיף גלילה כדי לחסוך זמן למשתמש.
לסיכום במידה והמטרה הוגדרה כראוי ונמצאת תמיד מול עינינו, כל שאר חלקי האפיון יגזרו פשוט מההגיון הבריא.