נסו להזכר בדמות שאתם מאוד מוקירים, מתגעגעים (אם היא כבר לא בחיינו).
אני מניחה שהתכונות של הדמות שבחרתם יהיו דומות אצל רוב האנשים.
מה שמאפיין את הדמות הזאת בהקשר אלינו הוא:
• מקבלת אותנו כמו שאנחנו.
• מקשיבה לנו.
• תומכת ומעודדת.
• נותנת לנו להרגיש שאנחנו יקרים לה.
• נותנת לנו תחושה שהיא מאמינה בנו.
לרוע המזל, מרביתנו נצליח לזכור רק דמות אחת או שתיים כאלה במהלך כל חיינו.
למה?
א. כי אנחנו מאוד עסוקים בעצמינו.
ב. אחרים מעניינים אותנו אם הם יכולים להועיל לנו במשהו.
ג. יחסים חברתיים הם יחסי גומלין.
למה חשוב לנו להיות צמודים ומעודכנים כל רגע בכל פיפס במתרחש ברשתות החברתיות, בהודעות, במייל? לדעתי, אותות החיים האלה מסמנים לנו שאנחנו יקרים / חשובים / משמעותיים / שייכים.
האם אדם שמרגיש מוערך, משמעותי ושייך יוכל להרשות לעצמו להיפרד לפרקי זמן מהסמארטפון? לדעתי כן. לדעתי היכולת לשים גבולות, היכולת להתאפק קשורה בדימוי העצמי ובבטחון העצמי.
איך נוכל לתת לאדם את התחושה של משמעות וערך?
הקשבה פעילה היא התשובה.
הקשבה פעילה אינה פשוטה. זוהי הקשבה שמרוכזת בצד השני. באותו זמן אנחנו שוכחים את צרכינו ומקדישים עצמינו לאחר.
הקשבה פעילה היא הקשבה מתעניינת. שואלים שאלות לא מתוך סקרנות אלא מהמקום של איסוף נתונים שיוכלו לעזור, להבין או לקדם את השני.
הקשבה פעילה מגיעה מקבלה של האחר ללא שיפוטיות. קבלה היא משימה קשה מאוד. זו קבלה שבאה מאמפתיה, מהמקום בו אנו לא מערבים את הערכים שלנו, הצרכים שלנו, העניין שלנו, אלא מנסים לעזור מתוך הבנה שלנו את העולם שלו.
הקשבה פעילה דורשת השקעה של זמן, של אנרגיה של יצירתיות מתוך אכפתיות ורצון לעזור.
הקשבה פעילה דורשת שנהיה ב-100% עם האחר בלי לזייף.
אין משהו גדול יותר שנוכל לתת לזולתינו מהקשבה פעילה, קבלה ואמונה בו.
M.A בניהול משאבי אנוש
B.A. בייעוץ ארגוני ופסיכולוגיה
יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית