במדינת האייפון והגלקסי (ישראל) בה הסמרטפונים חוגגים ללא תלות במצב הכלכלי נראה כי שוק המעבדות עשוי להיות רווחי מתמיד.
כל מכשיר חדש הוא פוטנציאל לתיקון עתידי.
בעוד שמהפכת הסלולר הביאה להתנתקות מחברות התקשורת זו הביאה גם לרכישת מכשירים מחנויות סלולר
פרטיות ללא מתן ביטוח מקיף.
לפני שבוע הסתובבתי ברחובות תל אביב וראיתי לא פחות מ 7 מעבדות (רח' אבן גבירול).
עצרתי חשבתי לעצמי האם השוק מצדיק נוכוחות כזו של מעבדות? הם העסקים הללו באמת רווחיים?
בעלי עסקים / עצמאיים הם מסוג האנשים אוהבי הסיכון. כאשר קיים חסם כניסה כה נמוך הדורש השקעה של 20-50 א' שקלים בפתיחת חנות סלולר המכילה אביזרים מסין , דלפק קבלה וומספר חלפים כל מה שנותר הוא למצוא "טכנאי" בעל נסיון בהחלפת מסך לאייפון ואפשר לתחיל לבחון את העניין. החנות לא צריכה להיות גדולה, הטכנאי לא צריך להיות בעל תעודה, הכיסויים לא צריכים להיות ממותגים ואחוזי הרווחיות הם לא רעים.
אז איפה הבעיה אתם שואלים?
התשובה היא בדיוק באופן בו העסקים הללו מנוהלים ובתכנית העסקית שלא לקחה בחשבון את האחריות למוצר, את הסיכון לתביעה מלקוח לא מרוצה, את הפרסום הנדרש, את רמת החלפים הדרושה ומחירם, את העובדה שמכשיר האייפון לא ישלוט בעד ויש להרחיב את רמת המיומנות, את התחרות הגוברת עד למצב רוויה בה הרווחיות נשחקת ל אפס - דבר שיביא לסגירת מעבדות רבות ולהישארותם של שחקנים מרכזיים בלבד שלא נפלו למלכודת החאפרים הידועה במחוזותינו.
הרבה אנשים שואלים אותי כבעלים של מעבדה וותיקה : "למה אתם לא מוכרים מכשירים?"
התשובה לכך היא העובדה שאין בזה כל רווח ואנו מתמקדים בלעשות את הדבר שאנו יודעים לעשות בצורה הטובה ביותר - לתקן.
עם כל הייתרונות שיש בזאפ יש בו חסרון אחד משמעותי והוא פגיעה בעסקים אמינים אל מול עליית העסקים המפוקפקים - הסבר:
לאור התחרות הרבה במכירת המכשירים הניידים, עסקים מציעים מכירי הפסד וזאת על מנת לקבל חשיפה ולקנות את הלקוח שיגיע לחנות, מרגע שהלקוח מגיע לחנות מחכה לו איש מכירות מקצועי שידע איך להביא את הלקוח להוצאה כספית נוספת אשר תביא בסופו של דבר לרווח הדרוש לחנות.
לדוגמא:
מכשירים מוזלים שלא הכרתם: מכשירי אייפון 5 ללא FACE TIME אשר מגיעים מדובאי, מכשירי גלקסי 3 שלא תומכים ברשת פלאפון, מכשירים לא תומכי דור 4, מכשירים מחודשים - המשווקים כחדשים.
בנוסף לכל אלו יש שיטענו לתוספת מחיר עבור דברים בסיסים שחייבים להגיע עם המכשיר
דוגמאת: תוספת לצבע לבן, תוספת לגרסא עברית, תוספת למטען!
לכל אלו תוסיפו את מסע השכנוע העיקש למה חשוב לרכוש מגן מסך, כיסוי שישמור מפני שבר וביטוח מזויף בעבור 100 שקלים והגעתם להוצאה נוספת של מאות שקלים מבלי ששמתם לב.
נחזור לשוק התיקונים:
עוד שאלה ששואלים אותי יותר ויותר היא מה גורם לפערי מחירים בין המעבדות?
התשובה לכך היא פשוטה,
בזמן שאלו שמציעים מסך לאייפון 4 ב 200 שח במקום ב 300 שח ההפרש חבוי במספר פרמטרים:
1. מחיר המסך ואיכותו - כיום יש מסכים תואמים ומסכים ממוחזרים שעלותם נמוכה בעשרות אחוזים וכך גם איכותם.
2. איכות התיקון - בעוד טכנאי חאפר יחליף מסך ב 10 דקות מבלי להחליף דבק ולהחזיר את כל הברגים למקומם טכנאי מקצועי יעשה זאת ויוודא את איכות התיקון מה שיעלה את זמן התיקון לכ - 25 דקות עד חצי שעה.
3. שירות ואחריות - בעוד שמעבדות מעניקות אחריות לכאורה על תיקון המסך ברגע האמת יתנערו מכל מקרה של מסך מרצד, פיקסלים שרופים ומסך לבן בטענה שזה נגרם כתוצאה מנפילה ולכן אין אחריות. מעבדות מקצועיות ואמינות לא ישאלו שאלות ויחליפו בחדש גם אם חלף זמן סביר ממועד האחריות.
4. חשבונית מס - במדינה בה כולם שואפים לשלם כמה שפחות מיסים והמעמ עומד על 18 אחוז, עסקה שמבוצעת עם חשבונית מס מסודרת מול קבלה מביא להבדלי מחירים של כ 20 אחוזים.
מספר מסקנות לסיכום:
אם ברצונכם לפתוח מעבדה או חנות סלולרי קחו בחשבון שהשוק נהייה קשה יותר ויותר.
מתוך 70 מעבדות שאני מכיר באופן אישי 50 מתנהלים כמו פיצוציה שנועדה לגלגל כסף ל
מטרות לא ברורות בדומה לתחנות change. אחרים מתפרנסים למחייתם ובטח לא מתעשרים.
מקווה שהצלחתי לשפוך קצת אור על התחום הן לבעלי העסקים השוקלים פתיחת מעבדה והן לצרכנים שבסוף משלמים
את המחיר הזול ביוקר!
מעיין ברוש,מנהל מעבדת iFix ישראל.www.iFix.co.il