רוב המתופפים ובמיוחד המתחילים נאבקים כדי למצוא את הצליל האופטימלי לתוף הבס. ישנם גורמים רבים המשפיעים על צלילי תוף הבס , כמו כוונון התופים בצורה נכונה, סוג הראש והריפוד של דוושת תוף הבס , מילוי התוף בשמיכות, כריות, או כל דבר אחר . להלן כמה טכניקות שימושיות . כמובן שלכל אחד יש טעם שונה והעדפות שונות.
כוונון עור התוף
כוונון תוף הבס קצת שונה מכוונון התופים האחרים . הוא הרבה יותר גדול מכל התופים האחרים , כך שהצליל שלו הרבה יותר עמוק. כשמכוונים את המותחנים קצת יותר קשה לשמוע את הטון אם יש בתוכו רפידות / כריות לדיכוי הטון. באופן כללי, אם אתה מחפש צליל תוף עבה וחזק, כדאי לא להדק את עור התוף חזק אך בשביל לנגן ג'אז רצוי להדק חזק את כל המותחנים.
ראשי תוף בס (Beater)
יש כמה סוגים של ראשי תוף בס, יש פלסטיק, פיברגלס, עץ ובד. באופן כללי, לרוק וג'אז כדאי להשתמש בראש לבד לקבלת יותר טון מהתוף. אם רוצים לקבל יותר מצליל נקישה על התוף אז כדאי להתנסות עם סוג קשה יותר של ראש תוף בס.
עמעום תוף הבס
ישנן כמה דרכים כדי לעמעם את תוף הבס כדי לבודד את הצליל :
מילוי התוף בשמיכות / כריות/ ספוג
הדבקת פד מיוחד במרכז העור לספיגת ראש הפדאל - זה יעזור לתת חלוקה שווה יותר של צליל לאורך התוף ולהאריך את חיי העור
עורות
ישנם סוגים שונים של עורות לתוף בס: עורות מצופים (coated), בלתי מצופים, power stripe, עור חד שכבתי, עור דו שכבתי (כפול) ועוד. לרוב משתמשים בעור חד שכבתי.
עור אחורי עם חור
קיימים עורות עם חור או שניתן לחתוך חור לבד, אך משהו כזה יכול להיות מאוד אישי ויגרום לשינוי הצליל. אם חותכים חור גדול יותר מ 15 סנטימטרים תוף הבס יתחיל להישמע שטוח, וכל דבר קטן מעשרה סנטימטר לא יעשה הרבה הבדל בכלל.
כשחותכים חור בראש תוף הבס, חשוב שהוא יהיה קרוב לקצה כדי לאפשר לאוויר לזרום בפנים לפני היציאה . חור באמצע התוף יגרום ליציאת אוויר מהירה ולאיבוד צלילים חיוניים.
לסיכום, חשוב למצוא צליל שישתלב הכי טוב עם המערכת והסגנון של המוסיקה שמנגנים, אך מומולץ גם לנסות עורות אחרים ושיטות שונות כדי לקבל צלילים חדשים עד שמוצאים את הצליל האופטימלי .
כפיר שילדר מדריך ומורה לתופים ומתופפים קבלו במתנה - המדריך למתופף המתחיל