האם יש להתייחס לדחות הרבעוניים של החברות הציבוריות ברצינות.
האם הדוחות אכן משקפים נכונה את הפעילות האמתית של הפירמה
יכול להיות שגם דוחות אלה הם כלי משחק חשבונאי תקני אבל לא אמתי בעליל.
אין זה סוד כי רואי החשבון של הפירמות הציבוריות במשק מכירים את החוק, התקינה החשבונאית, מה מותר, מה אסור ובטח שלא יעשו דבר שהוא לא במסגרת הנכון בכול קנה מידה, אבל בגלל גודלם של המשרדים הגדולים המוקפים משפטנים כלכלנים ורואי חשבון מהמדרגה הראשונה יש להם את היכולת להיענות להנהלת החברות ולהציג דוחות נכונים אך לא משקפים את המציאות של הפירמה.
כמי שעוסק ב-ייעוץ עסקי, הייתי ממליץ בחום רב ללקוחותיי המחויבים בדיווח רבעוני שלא להציג את המספרים הנכונים היכולים לגלות לכול דכפין את המגמות בעסק, הרווח הגולמי של העסק, הוצאות התפעול, הוצאות השכר, הוצאות השיווק ועוד הוצאות והכנסות כאלה אשר לא ישקפו למי שלא הכין את הדוחות מאומה על הפירמה.
כ יועץ עסקי פעולה של הסתרת נתונים שישקפו נכונה את הפירמה כמוה כהצלחה כבירה של קהילת המודיעין כאשר היא חושפת פעילות של האויב. מאחר שבעסקים צריך להתנהג כמו שמתנהגים בעסקים כמו בלבול היריב, אי מתן מידע מדויק על הפעילות האמתית או הרווחיות או הכנסות מסוימות לעולם לא תיתן כוח למתחרה או לזה שמאד ירצה לדעת מה קורה בפירמה. זה מחד גיסא אך מאידך גיסא בגלל שמדובר בחברות ציבוריות, חברות אשר הציבור או מנהלי הקרנות מושקעות בה, אי מתן מיידע מדויק במאזן יכול לגרום להחלטות לא נכונות של ציבור המשקיעים. היכן נמצא האיזון מהגנה מפני מתחרים לבין השיקוף המלא כלפי המשקיעים, שאלה שהתשובה לה עדיין לא קיבלה משקל בהיבט הציבורי.
כ-יועץ אסטרטגי על מנת שדברי יובנו אציין רק דוגמא של עיוות חוקי בדוח רבעוני אז אני מדבר על אותם סעיפים בדוח רווח והפסד כמו "הכנסות אחרות" " הוצאות אחרות" שלמעשה יכולים לשקף הוצאות או הכנסות הקשורות לעלות הגולמית או לעלות התפעולית אבל עקב הוצאתם והזכרתם כהוצאות או הכנסות אחרות ללא ביאורים המתקבלים רק במאזנים השנתיים יכולים באמת ובתמים להפוך רווח להפסד או ההפך.
קשה מאד להתמודד מול התופעה הזאת מאחר והיא תקנית, לא עוברת את החוק ומעבר לכול יוצרת מסך עשן על פעילות הפירמה ב-3 הרבעונים הראשוניים של הפירמה. נכון, הוצאות או הכנסות אלה מתבררות במאזן השנתי של החברה אך בעסקים ובכלכלה כול כך לא יציבה אשר כול יום לא דומה ליום של האתמול יש משקל רב בנתוני הדוחות הרבעוניים.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון