בעולם העסקים בו אנו נמצאים אנו צריכים לחדד את המושג "מותג"
אני יודע כי כול עסק רוצה להיות "מותג" אך לא כול עסק יכול להיות "מותג"
והסיבה מאד פשוטה.
"מותג" חייב אורך נשימה ארוך. מותג מחייב הקפדה על נהלים עקביים ובלתי משתנים, מותג חייב לשמור על הערכים שקבע בבניית המותג גם שמצב העסקים פחות טוב. מדוע לדעתכם המותגים הגדולים מצליחים ועומדים על מקומם לאורך שנים, מאחר ותוכנית ההשקעה בהם הייתה עם משאבים בצידה
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני יכול לקבוע כי מותג מייצג קשר רגשי או דימויים מוכרים כאשר הלקוח נחשף להם ובכול פגישה של הלקוח עם אלמנט המזכיר לו את המותג הוא חש הצפה רגשית שקושרת אוו למותג. ניקח לדוגמא את המותג ORANGE ונראה איך החברה הצליחה לקחת את עולם הצבע הכתום אליה, כול מה שנראה כתום היום, מזכיר את המותג. כן אני מבין, לא לכול עסק שמתחיל יש תקציבי ענק לפרסום בכול המדיות, והכפרים, והפסטיבלים, והחגיגות שיצרה החברה, אבל זו דוגמא טובה להצלחה ישראלית של החדרת מותג ב-99%
כ יועץ עסקי היודע כי בכדי לשרוד בעולם העסקי הנך חייב להיות ממותג, ומיתוג זה מיתוג נקודה! אין חצי מיתוג, אין שליש מיתוג ואין רבע מיתוג. מיתוג זה או שיש או שאין. אם החלטתם למכור סנדלי אצבע ולמתג אותם! אז הלקוח יצפה מכם כי תתנו לו "סנדלי אצבע" אם פתאום תחליטו באמצע תהליך המיתוג למכור גם מגבות חוף "הלך המיתוג".
כ-יועץ אסטרטגי עסקים רבים קמים ונופלים ביום יום על כול שלושה עסקים שקמים שניים נופלים תוצאה של ניהול לא נכון, תזרים לא נכון, שיווק לא נכון, חלוקת תקציב לא נכון והתפתלות העסק ביחד עם התפתלות השוק. מותג לא יכול להיות מפותל, מותג משדר קביעות, יציבות, ערך, מדיניות מחירים, ערך למוצרים, כול זה מחזק את המותג וגורם לו להיות יותר מבוקש בקרב הלקוחות.
יש עסקים אשר התחילו בתהליך מיתוג, אבל אז לא היה מספיק ממון בכדי להחזיק את המותג, והעסקים התחילו להוסיף עוד מוצרים, מהמותג נהפך להיות סופרמרקט, וזה רק שהעסק יוכל להמשיך לשרוד, קחו לדוגמא את פוקס, מותג עם ערך, עם מסר, עם כוון, וכאשר רצה לעשות מתיחת מותג פתח עוד חנויות חיצוניות למותגים אחרים. זאת התנהגות והתפתחות של מותג.
אבל עסקים קטנים הם לא פוקס, ועסקים קטנים לא יכולים להכיל את מה שפוקס יכולה, אבל זה לא בלתי ניתן להפוך עסק למותג ויותר מזה מותג עם בידול.
אתן עוד דוגמא: בתל אביב פועלות ארבע רשתות של מרכולים, ארבעת המרכולים ממותגים, בין המרכולים אין כול בידול, אין כול שוני, כולם מוכרים אותו דבר רק שהשלט מעל המרכול שונה, ובכן כיצד מתחרים המרכולים, בשיטה אחת! למי שיש יותר מרכולים פזורים הוא זה שמוכר יותר. עובדתית. זו דוגמא למותג שאין לו בידול אך לחזק יש את כוח הפריסה מה שמחזק את המיתוג שלו וכמובן ההכנסות.
מותג הוא לוגו, הוא שפה קבועה, הוא מסר ברור, הוא שירות לקוחות, מותג ממציא את עצמו כול יום מחדש, מותג מוצג ללקוח כול פעם אותה הגברת בשינוי האדרת. זה מותג חזק. גם עסקים קטנים יכולים להיות מותגים, זה הכול שאלה של ניהול.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון