משפחתיות שהן גם חסכוניות
מכוניות משפחתיות תופסות את נתח השוק הגדול ביותר בענף הרכב בארץ וגם ברוב מדינות העולם המערבי. משפחה היא יחידה שדורשת תנאי נסיעה מסויימים : מקום מרווח מספיק לכולם ולציוד ועמידה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות. בנוסף יש גם רצון לרכב שנראה טוב, משדר מכובדות הראויה למשפחה ולא לסטודנט תפרן שמחפש רק אמצעי תחבורה וגם ביצועים סבירים על הכביש. מחיר רכב משפחתי תמיד היה מרכיב מרכזי במערכת השיקולים לקראת רכישה אבל בשנים האחרונות, לאור המצב הכלכלי הלא מזהיר של מעמד הביניים בארץ ובעולם בכלל, השיקול הכספי דומיננטי יותר וצרכנים מחפשים רכבים זולים וחסכוניים יותר. יצרניות הרכבים מאירופה וממזרח אסיה מנסות להתאים את עצמן לצרכים המשתנים של הצרכנים.
הצרכן הישראל מחפש איפה לחסוך
רכב משפחתי הוא הוצאה יקרה ולחלק גדול ממשקי הבית הישראלים יש צורך בשני רכבים, שישרתו את הבעל והאישה במטלות היום יום – בנסיעה לעבודה ולהובלת הילדים לבתי הספר, הגנים והחוגים. מעבר לעלות הרכב עצמו ועלויות הביטוחים, הרישוי והתיקונים, מחיר הדלק עלו מאוד – בכ – 50 אחוזים בעשור האחרון. ההוצאה המשפחתית על דלק יכולה להגיע בקלות למעבר לאלף שקלים בחודש, כך שלקראת רכישת רכב משפחתי יש עניין לא רק בעלות שלו, אלא גם בשיעור צריכת הדלק שלו. רכב חסכוני בצריכת הדלק יכול לחסוך סביב ה – 5000 שקל בשנה, סכום לא מבוטל לאורך שנים.
המשפחתיות החדשות
התגובה של חלק מיצרני הרכב לדגש הפיננסי של משפחות בקנית רכב, בא לידי ביטוי במודלים חדשים שיוצרים מעין גודל כלאיים בין מכוניות בקטגורית סופר מיני, (שמתאימה לזוג או למשפחה קטנה) לקטגוריה המשפחתית. כבר כמה שנים שקיימות בשוק משפחתיות קטנות כמו היונדאי I25 , מאזדה 2 או הקיה ריו. הן קטנות בכמה סנטימטרים ממשפחתית ממוצעת וחלשות מעט יותר בנפח המנוע, הסל"ד, מספר ההילוכים וההספק המרבי בכוחות סוס ותמורה הן מעניקות חסכון בשווי שימוש (כלומר ההוצאה על הרכב) של בין 200 ל- 500 שקלים בחודש. למרות הפוטנציאל שהיה בדגמים די ותיקים כמו אלה, הם לא זכו להצלחה גדולה ולא תראו אותם בכמויות מסחריות בכבישי ישראל. כנראה שעבור הנהג ומשפחתו הפחתת הביצועים משמעותי ובעיקר הצמצום בגודל הרכב מורגש בצפיפות וחוסר נוחות בתוך הרכב פגעו באטרקטיביות של הרכבים הללו.
מחיר והוצאות על חשבון ביצועים
יחד עם זאת, יצאו בשנה שנתיים האחרונות גם רכבים משפחתיים קטנים שעשויים לזכות להצלחה גדולה יותר. אין ספק שעל הצורך לחסוך בעלויות שימוש יש לשלם בעוצמת הרכב. רכב משפחתי קטן מהדור החדש יעלה בין 10 ל – 20 אלף שקלים בממוצע פחות ממשפחתית קלאסית ובהתאם תהיה לו פחות נוכחות על הכביש, בכל המובנים. על פי ההתייחסויות של מרבית המומחים בתחום, סקודה אוקטביה החדשה היא דוגמא לרכב שעשה את האיזון הנכון בין חסכוניות ונוחות למשפחה. היא נראית מצויין מבחוץ ומרווחת ונוחה מבפנים וחסכונית לשימוש בזכות מנוע TSI בנפח של 1.2 ליטר בלבד.