כבעל עסק וכמי שליווה ומלווה ומאמן בשנים האחרונות מאות יזמים, בעלי עסקים ואנשים עם חלום להקים עסק משלהם, אני מגיע בכל פעם למסקנה שכדי שעסק יעבוד כמו שצריך ויתחיל לייצר תוצאות, ישנם עשרה עקרונות שבעל העסק צריך להיות מודע להם, להבין אותם ולדעת כיצד לנהל אותם ברמה יומיומית.
כל אחד מהעקרונות הללו חשוב מאין כמותו וההתעלמות או אי ההבנה שלהם, עלולה להיות הרסנית לבעל העסק ולעסק עצמו.
לפניכם תיאור קצר ותמציתי של אותם עשרת העקרונות:
1. משימה ברורה ומוגדרת היטב
הצהרת המשימה או החזון העסקי, צריכה להכיל את המטרה ואת הסיבה להקמת העסק שלך. הצהרת המשימה שלך כבעל עסק היא התשובה שלך לשאלה – למה? למען מה אני פועל בעסק? מהי השאיפה הגדולה שאני מבקש להגשים באמצעות הקמת העסק שלי? הגדרת המשימה בצורה ברורה ומוגדרת היטב מאפשרת לך כבעל עסק לקבל השראה בכל בוקר, לפעול בנחישות ובהתמדה למען פיתוח הפעילות העסקית שלך.
הצהרת המשימה מורכבת משני דברים:
1) הגדרת החזון האישי שלך (סגנון החיים שאתה מבקש ליצור לעצמך באמצעות העסק שלך)
2) הערך שאתה שואף להעניק ללקוחות שלך וללקוחות הפוטנציאלים שלך.
אם וכאשר הלקוחות שלך יודעים את המשימה שלך, אז הם יכולים להתייחס ולסנכרן אותה עם המשימה שלהם או עם המטרות שלהם ובכך - הם ירצו את השירותים והמוצרים שאתה יכול לספק להם.
2. יצירת מודל עסקי, מטרות, יעדים עסקיים ותכנית הפעולה היומיומית שלך
לרוב בעלי העסקים אין באמת הגדרה ברורה של המטרות והיעדים העסקיים שלהם. רובם פשוט מקווים לטוב. כאן זה המקום שבו אתה צריך לשבת, לחשוב ולרשום לעצמך את המטרות שלך: לאן אתה רוצה להגיע עם העסק שלך? איך אתה מתכוון לעשות זאת? מהם המשאבים הנדרשים לכך? איפה? כמה? וכו'...
ברגע שיש לך תכנית מטרות ויעדים מסודרת, אתה יכול להפוך אותה לתכנית עבודה יומיומית, כזו שתכנס אותך לתוך מסגרת ברורה של עשייה ושל סדרי עדיפויות.
3. התפתחות אישית (רוח, גוף, נפש ורגש)
לפני שתוכל לתת ערך לאחרים באמצעות העסק שלך, חשוב שתדאג לחזק את עצמך! רוחנית, נפשית, רגשית ופיזית. חשוב מאוד שכבעל עסק תדאג באופן קבוע לתחזק את עצמך באמצעות ספרים, קורסים, סדנאות ועוד...
ככל שתשקיע יותר בהתפתחות האישית שלך, כך יוכל הדבר לבוא לידי ביטוי בעסק שלך.
דוגמאות להתפתחות אישית: חיזוק הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלך, פיתוח האמונה ביכולות שלך, הקפדה על הרגלי תזונה נכונים, פעילות ספורט, שינה טובה, החלפת הרגלים מעכבים בהרגלים מקדמים ועוד...
4. איכות הסביבה: יצירת סביבה תומכת והתמודדות עם סביבה לא תומכת
הסביבה שלך היא אחד הגורמים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר עלייך כבעל עסק. עלייך לדאוג להקיף את עצמך בסביבה תומכת (כזו שמקדמת אותך, תומכת בך, יודעת לתת לך עצות טובות ומתאימות) וכן עלייך ללמוד להתמודד עם הסביבה הלא תומכת שלך.
טיפ: אתה תמיד יכול להיעזר בשירות מקצועי (מאמן, יועץ, מנטור, סביבת בעלי עסקים שנפגשת באופן קבוע) כדי להתחיל וליישם את העיקרון הכל כך חשוב הזה.
5. פיתוח וניהול של מערכות יחסים, קשרים ושותפויות עסקיות
הקמת רשת מעולה של קשרים ויחסים טובים עם לקוחות, עמיתים לעבודה ואפילו עם מתחרים יכולה לסלול את הדרך לעסק מצליח ומתמשך! שותפויות עסקיות מצוינות ושיתופי פעולה שבנויים נכון עשויים להוביל להצלחה ולשגשוג גדול בעסק שלך בטווח הקצר והארוך. האם ידעת שהמתחרים שלך יכולים גם להיות השותפים העסקיים שלך? כבעל עסק, עלייך להיות ער לעובדה שהעסק שלך יצליח או ייכשל מתוך המקום של איכות מערכות היחסים שאתה מנהל סביבו.
חשוב על כל האפשרויות העומדות בפנייך כעת: עם מי אתה יכול לשתף פעולה? איזה קשר יכול להניב לך כבר עכשיו תוצאות?
6. אימון מתמשך, למידה ושיפור מיומנויות, כישרונות ויכולות אחרות
אף פעם אל תגיד שאתה יודע מספיק ושיש לך את כל הכישורים או המיומנויות שאולי אתה צריך בעסק הזה. חשוב שתזכור שאחד לא מושלם - וכך, תמיד יהיו צורך לשפר את היכולות שלך, כישרונות ויכולות אחרות!
הקפד להיות מעודכן בכל הדברים הרלבנטיים בתחום המקצועי שלך ובדברים הקשורים לניהול ופיתוח העסק שלך (השתלמויות מקצועיות, כנסים, קורסים וכו')
7. מכירות ושיווק באינטרנט או מחוץ לאינטרנט
שיווק הוא המנוע והלב של העסק שלך. יכול להיות לך מוצר מצוין, אך אם לא תשווק אותו, לא תראה תוצאות. השיווק שלך הוא סך כל הפעולות שאתה עושה ושמטרתן לייצר מכירות. עולם השיווק באינטרנט ועולם השיווק שמחוץ לאינטרנט מציעים לך מגוון רחב של אפשרויות וכלים לקידום העסק. חשוב שתבנה לעצמך אסטרטגיות שיווק נכונות ותומכות, כאלה שמשרתות את המטרות העסקיות שלך ושל הלקוחות שלך. שיווק צריך להיות חלק בלתי נפרד מלוח הזמנים שלך, הקדש לו זמן ומחשבה!
8. ניהול הנכסים הפיננסיים שלך ותזרים מזומנים
כל עסק דורש הקפדה ומעקב על ניהול הנכסים פיננסיים ותזרים מזומנים שלו – כבעל עסק, חייב להיות לך ידע בסיסי על איך להקצות ולנהל כראוי את תזרים המזומנים שלך. לנהל נכון ובחכמה את ההוצאות ואת ההכנסות שלך כדי לשמור על העסק שלך פועל כמו שצריך.
כמובן שאני ממליץ להיעזר בשירותיו של איש מקצוע (רואה חשבון או יועץ מס), אך בלי קשר לכך, האחריות היא תמיד שלך!
9. יצירתיות וחדשנות תוך מיקוד במתן ערך ללקוחות שלך
יצירתיות וחדשנות מתמדת מובילה להצלחה. וכך, בכל עשייה עסקית, חשוב להיות יצירתיים וחדשניים ביצירת שירותים בעלי ערך ללקוחות שלך. חשוב על הלקוחות שלך כשאתה מבקש לפתח מוצר או שירות חדשים עבורם: מה הם באמת רוצים? מה ישפר את מה שהם כבר צורכים ממך? מהי התלונה הנפוצה ביותר שלהם כלפייך? מהי התלונה הנפוצה ביותר של לקוחות הענף בכלליותו?
10. פעולה בקנה אחד עם כוונה, הנאה, משמעות ואמונה טובה ובהרמוניה עם חוקי היקום.
פעולה היא שם המשחק! אין תוצאות בלי פעולות. פעולה היא הגשר שבין הרצונות והמטרות שלך לבין התוצאות שתשיג. חשוב להיות עקבי כאשר מדובר בפעולות והחלטות שתבצע עבור העסק ועבור הלקוחות שלך. בביצוע תוכניות וביישום פעולות אלה, וודא שיש לך את הכוונות הטובות ואת ההנאה במתן סיוע ללקוחות שלך בדרכים הטובות ביותר.
אלה הם עשרת העקרונות שלי להקמה וניהול של עסק מצליח. אשמח לקרוא את התגובות שלכם ולשמוע מכם!
להדרכה רחבה יותר, היכנסו לתכנית האימון החינמית לבעלי עסקים – להעיר את היזם שבפנים!
עשר שעות של הדרכות המיועדות לכם ולפיתוח העסק שלכם.
שלכם,
רז אוחנה
מאמן, יזם ומייסד – להעיר את היזם שבפנים!
כל הזכויות שמורות לרז אוחנה - מאמן, מנחה ומרצה להתפתחות והעצמה אישית ועסקית