ממעוף הציפור עת אני מתבונן ברשת בכתבות ומאמרים פרי כתיבתם של נותני שירותים בתחום הייעוץ העסקי, ליווי עסקי, ייעוץ שיווקי וגם ייעוץ אסטרטגי אני לא יכול שלא להתעלם מסגנון ההתבטאות של חלק מכותבים אלה במאמרים.
הרושם הראשוני שנוצר לקורא מן השורה כי כול הכתיבה נועדה על מנת לכות את 350 המילים שהמאמר או הכתבה צריכים לכלול, יותר מזה הסיסמאות מחיי החי, הצומח, האנושות, הפתגמים הסינים המתורגמים לעברית, הקלישאות האלה והאחרות רק מראות לי כ-קורא מן הצד שנועדו למלא את המילים ולהשתמש בדימויים כאלה ואחרים על מנת לשכנע ואולי אפילו להשתכנע בצדקת הדברים.
כמי שנותן ייעוץ עסקי , לפעמים, אני בעצמי רוצה לפנות אל אחד הכותבים ולבקש את עזרתו בקידום עסקים שונים, התחושה שאני מקבל שרק אם אקבל את הסיסמאות ככתבם וכלשונם העסק שלי או החברה בבעלותי תפרח ותניב פירות עד אין בלי סוף.
כמי שנותן ייעוץ אסטרטגי מזה זמן רב אני נתקל כמעט בכול מאמר או כתבה שאני קורא בהבטחות הבלתי חוזרות ש"אם תעשה כך" הדרך שלך לכיס תפוח היא מידית, בקיצור תהליכים, ועל כישלון אין בכלל מה לדבר.
כ יועץ עסקי אני לא מתחבר למילים של "תציב לך יעדים" "תקבע לך כמה כסף אתה רוצה" ואז כמו קוסמות הכול יתגשם ויהיה בבחינת החלום שקבעת לעצמך והוא הולך ומתגשם. ומה קורה אנשים חסרי ניסיון, שחלומם להקים מיזם או לפתוח עסק פועלים או עושים על פי שיטת המחבר, וההבטחה לארץ המובטחת לא מתגשמת, ההפך, יותר מכשולים, יותר בעיות בעסק, יותר תחרות, חוסר יכולת לנהל את העסק מתוך תכנון מדויק (כפי שקובע המאמר) ואז שומו שמיים ההבטחה הלכה.
הדבר דומה לכלכלן שלמד 4 שנים מנהל עסקים נכנס לעסק או לעסק של משפחתו ומתחיל לנהל אותו כפי שלמד באקדמיה או באוניברסיטה, לאט לאט הוא מגלה שבין מה שלמד למה שקורה בפועל ההבדל דומה לשני קטבי העולם.
בעלי עסקים, כאלה שרוצים להקים עסקים, כאלה שיש להם רעיון טוב, כאלה שמבינים כי המיזם או הרעיון שלהם נכון ויכול להצליח לא יכולים להיות ניזונים מכתיבה לא מקצועית או מעצות לא מקצועיות וכלליות מידי כפי שניתן ללמוד מהכותבים באתרים ועוד יותר גרוע מכך מאותם שרלטנים העושים מניפולציות אינטרנטיות במייל או בהרצאות שהם מקליטים, מושכים את הקהל ללחוץ ולאשר את הטיפים הנשלחים לכול אחד והנלקחים מהתרבות האסייתית, ובסופו של יום לגבות אלפי שקלים על מיידע שהוא יכול להיות נכון בתיאוריה אך לא במעשה.
עם על עסקים מדברים, ועל חוכמה אסייתית כדאי שניקח דוגמא מהטיקונים הישראלים שלא רק האמינו בסיסמאות אלה גם קראו את שם חברתם על ממציאי הסיסמאות וראו לאן עסקיהם הגיעו.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון