שיטות התנעה מנועי זרם חילופין
זוהי שיטת ההתנעה הנפוצה ביותר הקיימת כיום
בשיטה זו מתניעים את המנוע באופן ישיר לקו ע”י חיבור מגען והגנה טרמית / טרמית מגנטית
החיסרון העיקרי בשיטה זו היא שמתקבל בה זרם ההתנעה הגבוה ביותר האפשרי
זרם התנעה נורמאלי הוא בין 6 ל 7 מהזרם הקוב אך ניתן להגיע לערכים של עד פי 10 מהזרם הנקוב.
בזמן התנעה ישירה מומנט ההתנעה אף הוא גבוה מאוד ואף גבוה יותר ממומנט התנעה רצוי למערכות שונות
המומנט הוא הכח המופעל ושימוש במומנט גבוה יותר מהרצוי יוצר לחץ יתר על צירים ומיסבים.
מערכת התנעה זו עובדת מצויין למערכות מסויימות ולפעמים אף היחידה שעובדת
התנעת כוכב משולש
זוהי שיטת התנעה שמקטינה את זרם ההתנעה והמומנט.
היא מורכבת בד”כ משלושה מגענים הגנה לזרם יתר וטיימר כדי לכוון את משך הזמן בין מעבר ממצב הכוכב (מצב ההתחלה) למצב המשולש
התנעה מיועדת למנועים שחיבורם מיועד לחיבור משולש
זרם ההתנעה המתקבל הוא בסביבות 30% מזרם ההתנעה שמתקבל בהתנעה ישירה ומומנט ההתנעה
יורד ל כ 25% ממומנט ההתנעה בהתנעה ישירה
השיטה הזו מתאימה למערכות בעלות עומס התחלתי נמוך אם המנוע יהיה מועמס יותר מהרצוי
לא יתפתח מספיק מומנט להאצה עד זמן המעבר למצב משולש
כאשר מתניעים מערכות משאבות או מאווררים מומנט העומס הוא נמוך בהתחלה ומתגבר עם המהירות בריבוע. כאשר מגיעים לסביבות 80-85% מהמהירות הנקובה של המנוע מומנט העומס משתווה למומנט
המנוע והתאוצה פוסקת. כדי להגיע למהירות הנקובה צריך לעבור למצב משולש ובד”כ זה מלווה
בזרמי ותופעות מעבר גבוהות מאוד ואף לפעמים זרמי המעבר גבוהים יותר מזרם ההתנעה בהתנעה ישירה
מערכות בעלות מומנט התחלתי הגדול יותר מ 50% ממומנט נקוב של המנוע לא יוכלו לפעול
בשיטה של התנעת כוכב משולש.
אוטוטרנספורמר
אוטוטרנספורמרים בד”כ מחוברים עם חיבורים לכל פאזה כדי להתאים למערכת המונעת
בזמן ההתנעה המנוע מחובר לאוטוטרנספורמר . בחיבור כוכב ומגען האוטוטרנספורמר במצב דרוך, כרגע המנוע תחת מתח נמוך. כתוצאה מכך המומנט מופחת בשורש מהמתח המסופק.
כאשר המנוע מגיע ל 80-95% מהמהירות הנקובה. נפתח מגען הכוכב. מגען הקו נסגר ומגען ה אוטוטרנספורמר נפתח. במצב כזה המנוע לא מתנתק בזמן המעבר כמו בכוכב משולש וזה מונע את תופעות המעבר. המגעים באוטוטרנספורמר מאפשרים בחירה של 50% , 65% או 80% מהמתח הנקוב בזמן התנעה
וכך מקטינים את העומס על הקו בזמן ההתנעה. מומנט ההתנעה יהיה 25%, 42% או 64% מהערך הנקוב.
לכן שיטת התנעה זו מספקת מומנט מקסימלי עם זרם מינימלי.
מתנע רך
למתנע רך ישנם מאפיינים ממערכות ההתנעה המוזכרות
למתנע רך יש טריסטורים במעגל הראשי, והמתח המסופק למנוע מבוקר ע”י מעגל אלקטרוני.
העיקרון שעומד מאחורי מתנע רך הוא שכאשר מסופק מתח נמוך למנוע בזמן התנעה אז גם מומנט וזרם ההתנעה יהיה נמוך. בחלק הראשון של ההתנעה מתח ההתנעה הוא נמוך ביותר ומספק מתח רק כדי
“להרגיש” את המומנט של המערכת (התנגדות הרצועות, שרשראות וכיו”ב ).
זה מונע זעזועים מיותרים בזמן ההתנעה.
בהדרגה המתח גובר וכך גם המומנט ואז המערכת מתחילה לנוע (התנעה).
אחד היתרונות הבולטים במערכת היא האפשרות להתאים את המומנט הרצוי למערכת, כאשר המערכת מועמסת או נטולת עומס.
ברמת העיקרון מומנט ההתחלה קיים , אך היתרון הוא ששיטת התנעה זו הרבה יותר “סלחנית” למערכת המונעת, וכתוצאה מכך הוצאות תחזוקה נמוכות יותר
פונקציה נוספת למתנע רך היא עצירה רכה שהיא גורמת לעצירה של המערכת באופן הדרגתי
דבר יעיל ביותר במשאבות ומערכות מסועים כאשר לא רוצים לעצור את המערכת במכה אחת.
משנה תדר
משנה תדר נקרא גם משנה מהירות, משנה התדר בנוי מ 2 חלקים
חלק אחד ממיר מתח חילופין למתח ישר , וחלק שני ממיר חזרה ממתח ישר למתח חילופין, אך כעת בעל אפשרות שינוי התדר בטווח של 0-500 הרץ מכיוון שמהירות המנוע תלויה בתדר ישנה אפשרות לשלוט במהירות המנוע ע”י שינוי תדר המוצא וזה מצויין כאשר יש צורך להשתמש במערכות בעלות מהירות קבוע
למשך כל זמן העבודה.
במערכות רבות השימוש הוא רק בזמן ההתנעה והעצירה למרות שאין צורך לשימוש בבקרת המהירות בזמן עבודה קבועה . שימוש בממיר תדר רק כדי להתניע ולעצור מערכת הוא יקר יותר אך פחות רגיש להפרעות מתח. דבר שמאפשר לזרם המוצא להיות קבוע גם כאשר יש הפרעותנפילות מתח בכניסה לממיר.
כאשר משנים את התדר המומנט הנקוב של המנוע קיים גם כאשר הזרם והמהירות נמוכים .
פי 1-1.5 מהזרם הנקוב של המנוע
לשאלות נוספות בקרו בפורום שבאתר
מקווה שהמאמר הועיל לכם,לשאלות נוספות בקרו בפורום שלי שבאתר ותשאלו כל מה שעולה בדעתכם בתחום החשמל
בברכה, עופר לקנר