תמהיל השיווק ותמהיל התקשורת השיווקית
הבסיס לכל תהליך שיווקי אסטרטגי או טקטי, בפיתוח מוצרים ושירותים חדשים או בשימור וחיזוק מוצרים קיימים, כולל בתוכו את מרכיבי תמהיל השיווק ותמהיל התקשורת השיווקית.
במיוחד בתקופתנו בה מורגשת במיוחד העובדה שבעצם כולנו נמצאים "בכפר גלובלי אחד גדול", בפרט בכל הקשור להיבטים פיננסים ושיווקיים מקומיים ובינלאומיים.
חשוב להכיר את מושגי היסוד המרכיבים את האסטרטגיה השיווקית החיוניים לכל מהלך שיווקי.
תמהיל השיווק
המוצר - מאפייני המוצר, מו"פ, מוצר חדש/ מוצר קיים, האריזה, בידול ,מיתוג ,מיצוב, יתרונות לצרכן.
מחיר - מדיניות קביעת מחיר, בהתאם לנתוני המוצר, חדשנות, השוק, ,ערכו בעיני הצרכן, מתחרים.
מקום - מיקום המוצר או השירות, שיטת ההפצה, חנויות רשת, סיטונאים, קמעונאים, ללקוח ישירות.
קידום מכירות - חשיפת המוצר אפשרויות: פרסום,יחסי ציבור,קידום מכירות, מכירה אישית ובמשולב.
תמהיל התקשורת השיווקית
תמהיל התקשורת השיווקית (או תמהיל הקידום), הוא אמצעי חשוב וחיוני ביישום התוכנית השיווקית .
פרסום - שימוש באמצעי התקשורת ההמוניים: טלוויזיה, רדיו, עיתונות, חוצות, אינטנרנט ועוד.
יחסי ציבור - טיפוח קשרי עיתונות עם המדיה והעיתונאים, להשגת כתבות וסיקור יעיל בתקשורת.
קידום מכירות - פעילות בנקודות מכירה, ,מבצעי מכירות, חלוקת דוגמיות, דיוור אישי, אירועים וכו'.
מכירה אישית - פילוח קהל היעד, טלמרקטינג , פגישות אישיות , מכירה בבית הלקוח , קשר אישי.
סיכום
בכל תיכנון אסטרטגי שיווקי או שינוי קונספט של תוכנית קיימת, חיוני להתייחס לתמהיל השיווק והתקשורת השיווקית ,ככלים שלובים שישפיעו על הצלחת המהלך העיסקי או כשלונו.
כל עסק גם אם הוא קטן ,חייב להתאים את עצמו למצבים משתנים ובהתאם לכך לנקוט בצעדים הנידרשים. לדוגמא, במצב של מיתון בעל העסק חייב לבדוק את יעילות כל מכלול השיווק, ולבצע שינויים מיידיים כנידרש בתמהיל המוצרים, לנקוט מבצעי מכירות אגרסיביים מלווים בקמפיין פרסום /יחס"צ אפקטיבי. לדוגמא העדפת מדיה זולה מול יקרה , כמו רדיו על פני טלוויזיה וכיו"ב.
הבסיס לכל תהליך שיווקי אסטרטגי או טקטי, בפיתוח מוצרים ושירותים חדשים או בשימור וחיזוק מוצרים קיימים, כולל בתוכו את מרכיבי תמהיל השיווק ותמהיל התקשורת השיווקית.
במיוחד בתקופתנו בה מורגשת במיוחד העובדה שבעצם כולנו נמצאים "בכפר גלובלי אחד גדול", בפרט בכל הקשור להיבטים פיננסים ושיווקיים מקומיים ובינלאומיים.
חשוב להכיר את מושגי היסוד המרכיבים את האסטרטגיה השיווקית החיוניים לכל מהלך שיווקי.
תמהיל השיווק
המוצר - מאפייני המוצר, מו"פ, מוצר חדש/ מוצר קיים, האריזה, בידול ,מיתוג ,מיצוב, יתרונות לצרכן.
מחיר - מדיניות קביעת מחיר, בהתאם לנתוני המוצר, חדשנות, השוק, ,ערכו בעיני הצרכן, מתחרים.
מקום - מיקום המוצר או השירות, שיטת ההפצה, חנויות רשת, סיטונאים, קמעונאים, ללקוח ישירות.
קידום מכירות - חשיפת המוצר אפשרויות: פרסום,יחסי ציבור,קידום מכירות, מכירה אישית ובמשולב.
תמהיל התקשורת השיווקית
תמהיל התקשורת השיווקית (או תמהיל הקידום), הוא אמצעי חשוב וחיוני ביישום התוכנית השיווקית .
פרסום - שימוש באמצעי התקשורת ההמוניים: טלוויזיה, רדיו, עיתונות, חוצות, אינטנרנט ועוד.
יחסי ציבור - טיפוח קשרי עיתונות עם המדיה והעיתונאים, להשגת כתבות וסיקור יעיל בתקשורת.
קידום מכירות - פעילות בנקודות מכירה, ,מבצעי מכירות, חלוקת דוגמיות, דיוור אישי, אירועים וכו'.
מכירה אישית - פילוח קהל היעד, טלמרקטינג , פגישות אישיות , מכירה בבית הלקוח , קשר אישי.
סיכום
בכל תיכנון אסטרטגי שיווקי או שינוי קונספט של תוכנית קיימת, חיוני להתייחס לתמהיל השיווק והתקשורת השיווקית ,ככלים שלובים שישפיעו על הצלחת המהלך העיסקי או כשלונו.
כל עסק גם אם הוא קטן ,חייב להתאים את עצמו למצבים משתנים ובהתאם לכך לנקוט בצעדים הנידרשים. לדוגמא, במצב של מיתון בעל העסק חייב לבדוק את יעילות כל מכלול השיווק, ולבצע שינויים מיידיים כנידרש בתמהיל המוצרים, לנקוט מבצעי מכירות אגרסיביים מלווים בקמפיין פרסום /יחס"צ אפקטיבי. לדוגמא העדפת מדיה זולה מול יקרה , כמו רדיו על פני טלוויזיה וכיו"ב.
מוטי קפלן יועץ ומרצה לתקשורת שיווקית
http://www.mkimc.com
http://www.mkimc.com