בסקר קבוע שעושה עיתון כלכליסט הוא מבקש מקוראיו לדרג האם המכירות באותו חודש ירדו או יעלו, אם לשפוט לפי נתוני המכירות שאביא לכם בהמשך אז ניתן להצביע כי הסקר שעשה העיתון (באמצעות קוראיו הנאמנים) לא פגע בול בנתונים האמתיים שקרו ב-3 חודשים האחרונים.
השנה המבולבלת הזאת 2013 בו התערבב החופש הגדול ביחד עם ההכנות לחגים כבר נותן את אותותיו בשבילי המסחר הקמעונאי אצל הרשתות הגדולות ובחנויות הרחוב.
הירידה במכירות לא הייתה הפתעה כול כך גדולה למי שחזה את החיבור הזה בין ימי החופש הגדול בו מאות אלפי ישראלים יצאו לנופש בחו"ל ונופש בארץ עם מעט הזמן שנותר מיום גמר החופשה ועד תחילתם של חגי תשרי. היה ברור כי השנה לא נצא הסוחרים ובעלי העסקים נשכרים מלוח השנה, אבל למרות הכול ציפינו! חשבנו אולי יתרחש איזה נס אשר בכול זאת ישאיר את הקניות לפני החג בארץ. ועדיין לא דיברנו על המלחמה המאיימת שמדברים עליה מאמצע חודש אוגוסט.
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני רואה כי ברשתות המזון לא הייתה ירידה וב-3 ימים לפני החג-שזה למעשה הימים שהיו בין החופש לחג עלה רף הקניות ברשתות המזון דבר אשר פיצה אותם על כול חודשי הקיץ בו המכירות לא היו "מי יודע מה".
כ יועץ עסקי אני קורא את הסטטיסטיקה שנעשתה בפדיון למ"ר בשווקים ומוצא כי הייתה ירידה כללית של קרוב ל-13% במכירות של מתנות וכיו"ב כאשר עולם האופנה, רשתות האופנה הירידה הייתה קרוב ל-16% במכירות (ברור מי שנסע לחו"ל קנה מוצרים ואופנה חדשה בחו"ל)
כ מי שנותן ייעוץ אסטרטגי בקשתי מקולגה לעשות סיבוב בחניונים של מרכזי קניות וקניונים ברחבי גוש דן ומחוצה לו ולתדהמתנו גילינו חניונים בחזקת "חניונים ריקים" לא שלא חנו מכוניות (חלקם של העובדים) אבל החניון היה פנוי ולא היה ריב ליד כול מכונית וכניסה של מכונית.(מעניין אם יש נתון כללי כמה חניות נוצלו במהלך החופש הגדול והשבוע לפני החג בחניונים)
אולי דבר שלא שמנו אליו אבל המחירים ברשתות ובחנויות הקניון ומרכזי הקניות דווקא עלו, מכנס גינס של מותג ידוע שנמכר במחיר של 390 ש"ח עלה למחיר של 485 ש"ח וזה רק בהפרש של שבוע בלבד (האם המשווקים הבינו שזה הזמן לקניות ולכן העלו את מחירי המוצרים) יכול להיות אבל לא בטוח, באקלים עסקי שכל כך קשה לתפקד ולהעלות מחירים אני בהחלט מאמין שכול עליית מחירים מתבקשת מאליה וזאת בגלל יוקר המחייה ויוקר אחזקת עסקים ותפעולם.
גורם נוסף המשפיע על קניות החג זה העובדה כי בהרבה חברות ועסקים לא חולקו השנה תלושי חג כמתנות לחג, אני מכיר מאות חברות אשר השנה החליטו לא לתת מתנה לחג וזאת עקב צמצומים וכיווצים שעושה החברה או העסק.
אין מתפקידי לנתח "למה אין מכירות" מתפקידי הוא לגרום למכירות לקרות, אפשר למצוא אשם במיליון סיבות אבל צריך למצוא את המשוואה לכול עסק ועסק למכור. מכירה זה תוצאה של שיווק, פרסום, בידול, חידוש, ריענון, בשורה, והמון המון דמיון, מכירות זה לגרות את מוחו של הלקוח גם עם החנות או השירות מוכרים את אותם פריטים. מכירות זה להיפתח ולחשוב בצורה הפוכה וזאת לא קלישאה.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון