לפעמים חל שינוי התנהגותי אצל הילד ולהורים לא ברור מה הגורם לשינוי. השינוי יכול לבוא לידי ביטוי בכעסים, התפרצויות, אלימות, סרבנות, נסיגה בלימודים, הסתגרות, חוסר בטחון, פחדים, כאבים מתמשכים ללא סיבה רפואית, עצבות ועוד.
ילדים הסובלים מרגישות יתר, הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, חולשה במיומנויות חברתיות, הצקות מעמיתים, חרדות, ליקויי למידה או משבר זמני, מתמודדים עם לחץ בבית הספר ובבית. ילדים ובני נוער מתקשים לעיתים קרובות להבין שהם במצוקה רגשית, מתביישים במה שעובר עליהם ואינם יודעים לבקש עזרה. הורים רבים מתקשים להבין את ההבדל בין שלב התפתחותי או משבר חולף (תקופת מעבר, גיל התבגרות) לבין מצוקה רגשית אמיתית, ועבור אנשים רבים הצעד לפניה לטיפול, טיפול רגשי לילדים , הוא צעד מסובך ומעלה חששות רבים.
אבל כשם שאנו הולכים לטפל בגוף כשהוא חולה, נלך לקבל טיפול גם עבור הנפש - שמישהו ישמע את קולה. אם ההורה חש כי ילדו מתמודד עם קשיים מתמשכים ומצוי במצוקה רגשית, אם ההורה חש שלילדו יש בעיה רגשית או התנהגותית, עליו לבטוח באינסטינקט שלו ולחפש עזרה מקצועית עבור ילדו – פסיכולוג או תרפיסט בהבעה ויצירה.
טיפול רגשי עבור ילד או מתבגר עשוי לסייע רבות בפיתוח מיומנויות פתרון בעיות ובלמידת הערך של חיפוש אחר עזרה כאשר הוא נתון במצוקה רגשית. התרפיסט הרגשי יכול לסייע לילד ולהוריו להתמודד עם מצבי לחץ ועם מגוון סוגיות רגשיות והתנהגותיות.
במהלך טיפול רגשי נפגשים שני אנשים בחדר, המטפל והמטופל, ויוצאים למסע משותף שאחת ממטרותיו היא לשמוע את קולה של הנפש. הנפש זקוקה לתנאים מסוימים בכדי להשמיע את קולה: שקט, תשומת לב, קבלה, ובעיקר היא זקוקה למישהו שמוכן להקשיב ושמבין את שפתה.
טיפול רגשי לילדים נעשה על ילדי פסיכולוג או תרפיסט בהבעה ויצירה, באמצעות משחק, אומנות, יצירה, תנועה, דרמה ושיחה. לעיתים השפה המועדפת על הילד או המתבגר אינה שיחה, אלא משחק, תנועה ויצירה. כאשר שיחות ושאלות נחוות על ידי הילד כמציקות או מביכות –הטיפול הרגשי שעשוי להתאים לו ביותר הוא טיפול באמצעות משחק, תנועה, דרמה וכדומה. בדרך זו מתאפשרת השתחררות ספונטאנית המציעה למטופל דרך ליצור קשר עם העצמי היצירתי שלו, להתחבר לכוחותיו ולממש את פוטנציאל הצמיחה שבו.
טיפול רגשי הינו הזדמנות לעיבוד התכנים הבעייתיים וליצירת השינויים המתבקשים לשיפור איכות החיים של הילד ושל משפחתו. הטיפול נועד לחזק את הביטחון העצמי ואת הדימוי העצמי, לעבד חוויות טראומטיות, לשקם דימוי גוף, להפחית רמות חרדה ומתח נפשי, לסייע בהתמודדות עם קשיים ותסכולים ולשפר יכולות בינאישיות וכישורים חברתיים.
עירית כהן, דוקטור לחינוך, בעלת מכון שילת, מומחית באבחון דידקטי ושיפור תפקודי למידה בעברית ובאנגלית. בעלת ניסיון של למעלה מ 15 שנה באבחון וטיפול בלקויות למידה בקרב ילדים, בני נוער וסטודנטים. עורכת אבחונים דידקטיים ואבחונים פסיכו דידקטיים משולבים עם פסיכולוגית מומחית.