מה מראים לנו המאזנים של החברות הגדולות או יותר נכון הרשתות הגדולות
כאשר עוברים ביעף מעל הדוחות אותם מפרסמים הרשתות הגדולות או לכול הפחות אלא אשר נסחרות בבורסה הישראלית, אומנם חברות המראות רווח תפעולי (לא מזהיר) ביחס לגודל והמחזור, אבל יותר מזה זה לא מובן איך רשתות פותחות חניות וסניפים ועוד ועוד באותם מתחמים באותם מרכזי קניות אשר להם כבר מקבץ של חנויות או סניפים.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי אני מסתכל על מתחמים חדשים של מרכזי קניות הנושקים למרכזים קודמים של מרכזי קניות ואת הדוגמא הטובה ביותר ניתן לראות באזור התעשייה של ראשון מערב ואזור התעשייה או מתחם הבידור של נתניה מזרח או באר שבע בירת הנגב וזה פשוט לא ניתן להבנה איך רשתות וחנויות פותחות מתחמים ענקיים (כול חנות היא בגודל מפלצתי של למעלה מ-400 ממ"ר) ולמעשה כאשר אתה מסתכל פנימה אל תוך החנות או שאתה זוכה לראות את המוכרת נמצאת בפייסבוק או שאולי תמצא מוכרות עסוקות עם לקוח או שניים! האמת שאני לא מתכוון לרשתות הפארם או מותגי האופנה המוכרים אני מתיחס לרשתות המוכרות יותר ציוד אחר כמו רהיטים, מחשבים, ועוד מוצרים אשר הביקוש והשימוש הוא פחות.
כ יועץ עסקי זה ברור לי כי רשתות הפארם יהיו מלאות בכול מרכז שיפתח וגם רשתות המזון, למרות שהשאלה עם לקוח X קונה ברשת פארם אחת בעיר עם מספר מתחמים של קניות האם הוא ירכוש גם במתחם אחר והאם הקנייה הזאת לא תימנע את הקנייה בסניף השני.
ממעוף הציפור כ יועץ אסטרטגי מעניין לדעת אם המתחמים הנבנים כמו פטריות לאחר הגשם הופכים להיות לעונתיים, בדיוק כמו מתחמי הבידור, המועדונים, מקומות הבילוי אשר הלקוחות עוברות מאחד לשני מהיום למחר ושום דבר מוחשי או אמוציונלי משאיר אותם נאמנים לחנות אחת.
אנו כבר חשים מספר מתחמים גם במקומות שהזכרתי נטישה של לקוחות לטובת מתחמים חדשים שנבנו עם אטרקציות נוספות ושואל האם יהיה לזה סוף, האם באמת יש ביקוש כזה גבוהה לכול כך הרבה מתחמים כאשר כוח הקניה של הצרכן הישראלי רק הולך ויורד.
עוברת בי התחושה כי לא ייקח זמן רק עד שמרכזים שלמים יתרסקו ויפלו בדיוק כמו שהתרסקו מספר קניונים באזור תעשיה ראשון לציון או בבאר שבע ומי יציל את המשקיעים או בעלי העסקים שהתחייבו לשכירות גבוהות, תשלום עבור דמי פדיון וכ"ד. האם תוכניות עסקיות של הרשתות הגדולות אכן מחזיקות מים.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון