ערש"ק, והנה תומם, בבטנה, תולדות תשע"ד
ואלה תולדת יצחק, בן-אברהם: אברהם, הוליד את-יצחק.רש"י על אתר אומר "אלה תולדות יצחק- יעקב ועשו".תולדותיו של יצחק הינם שנים יעקב ועשו.בניו של אברהם הינם כדברי הפסוק ויקברו אתו יצחק וישמעאל, בניו, אל-מערת, המכפלה, אברהם שני בנים לו, תולדתו אחת,יצחק.
ישמעאל הינו בנו אך לא תולדתו.יצחק לבדו תולדתו, אברהם, הוליד את-יצחק.
תולדות יצחק הינן שני בחינות, בחינת יעקב ובחינת עשו.
בהולדת שני בניו של יצחק מתארת התורה את מראם, את מהות עניינם.נאמר בתורה, ויצא הראשון אדמוני, כלו כאדרת שער; ויקראו שמו, עשו. ואחרי-כן יצא אחיו, וידו אחזת בעקב עשו, ויקרא שמו, יעקב.התורה מתארת את מראהו של עשו, אדמוני כולו כאדרת שער.יעקב לא נאמר בו דבר על מראהו, התורה מתארת, ביעקב, רק את מעשהו, ידו אחזת בעקב עשו, תיאורו החיצוני, הייצוגי לא מוזכר.
אומרת התורה, ויאהב יצחק את-עשו, כי-ציד בפיו; ורבקה, אהבת את-יעקב.יצחק אוהב את עשו כי ציד בפיו, אומר המדרש "שהיה עשו צד ומרמה את אביו, יצחק.רבקה איננה נופלת לפיו של עשו, היא אוהבת את יעקב.סיבת אהבת רבקה ליעקב לא נאמרת בשונה מאהבת יצחק את עשו.אהבתה של רבקה, אהבה אשר אינה תלויה בדבר.אהבה אל הפנימות אל האמת, לא אהבת החיצוניות.
עשו ויצחק שניהם תולדות יצחק, שניהם מקורם מאותו אב ואם, ממקור זהה.מקורם זהה, מהות עניינם שונה.עשו אדמוני כאדרת שער, עשו צד בפיו את יצחק אביו, מהותו של עשו הינה הנראות, חיצוניות.חיצוניות אשר איננה מורה לפנימיות, חיצוניות אשר מהותה הסתרה לאמת.יעקב לא נאמר בו דבר למהותו לא החיצונית ואף לא הפנימית.יעקב הינו יעקב.בלידתו אין בו כל תואר שכן עדיין לא רכש לו תואר של אמת.התיאור היחידי אשר נאמר וידו אחזת בעקב עשו.
יעקב באחיזתו בעקבו של עשו אחיו, מגלה לנו את אשר אמר הקב"ה לנחש ואתה תשופנו עקב.
אומרת התורה והיה עקב תשמעון, את המשפטים האלה, ושמרתם ועשיתם, אתם--ושמר יהוה אלהיך לך, את-הברית ואת-החסד, אשר נשבע, לאבתיך.כל מהות האדם, כל הברכה והשפע המושפע לאדם, תלוי הכל בעקב.העקב, כדברי רש"י בפרשת עקב, מצוות אשר דש האדם בעקבו.
יעקב האוחז בעקבו של עשו, אוחז למעשה באותם מצוות אשר עשו דש בעקביו, מצוות אשר אין הוא מקיימם אלא רק למראית עין.קיום חיצוני בלבד ללא כל קישור פנימי.
עשו בהביאו המטעמים לאביו, כאשר ביקש, שומע שיעקב כבר קיבל הברכה.יצחק המברך גם את עשו, עיקרה של הברכה והיה כאשר תריד, ופרקת עלו מעל צוארך, מפרש תרגום אונקלוס, כאשר יעברו בניו של יעקב ולא יקיימו מצוות התורה אזי ופרקת עולו.כאשר בניו של יעקב תורתם וקיום המצוות לא יהיה בבחינת מהות פנימית.כאשר מהות קיום המצוות תהיה ברמת קיום המצוות שלך, עשו, קיום חיצוני וללא קיום פנימי, אזי ופרקת עולו.כל עוד מהות קיום המצוות ע"י בני יעקב הינו בבחינת אמת פנימית, אמת הכוללת גם את אשר האדם יכול לדוש בעקבו.מציאות שכזו איננה מאפשרת אחיזה בעקב.במציאות שכזו לא קיים כאשר תריד.
יעבדוך עמים, וישתחו (וישתחוו) לך לאמים--הוה גביר לאחיך, וישתחוו לך בני אמך; ארריך ארור, ומברכיך ברוך.
שבת שלום
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251