במבחני המיון ליחידות המובחרות ובכללם יחידות המודיעין, קורס הטיס וחובלים מקיים מערך המיון הצה"לי למועמדיו מבחן שמוכר בכינויו – מבחן השלמת משפטים, הוא מבחן רוטר. המבחן הנו מבחן השלכתי, שבו המועמד מקבל סדרה של משפטים חלקיים, התחלות של משפטים שאותם הוא אמור לסיים.
על ידי קיבוץ המשפטים ובחינת תוצאותיהם, יכול הבוחן לקבל נקודות התיחסות והערכות אודות מצבו הנפשי הפסיכולוגי של האדם. בדיקה זו, שפותחה במקור בשנת 1950, נעשה בה שימוש נרחב במגוון של רב הערכות. ישנן וריאציות רבות למבחן מסוג זה, ואפילו לכמה בדיקות המותאמות במיוחד לבדיקות אודות פרופיל של עברייני מין ואנשים שמתפקדים באופן לקוי מבחינה חברתי והתנהגותית.
ובכל זאת, באופן כללי, המבחן מגיע בשלוש צורות, לקבוצות גיל שונות, וכולל 40 התחלות של משפטים ועל המועמד להשלים את המשפטים הללו תוך 20 דקות, כאשר כל התחלה של משפט מכילה בדרך כלל רק 1-2 מילים. לדוגמא: "אני מצטער ...", "בנות בעיקר...". הנבדק מתבקש להשלים את המשפט.
למרות שבמבחן רוטר השלם ישנם בדרך כלל 40 שאלות שהמועמדים נדרשים להשלמתם, במבחנים ליחידות המיוחודות ולגופים בטחוניים אחרים נעשה תיקון למבחן והוספו עוד עשרות שאלות אחרות רלוונטיות.
למבחן זה יתרונות רבים:
למועמד יש את חופש התגובה. כלומר, הוא לא נאלץ לענות כן או לא לשאלת הבוחן. הוא עשוי במקום זאת, לענות בכל דרך שהוא חפץ.
קיימת הסוואה של מטרת המשפטים באופן מכוון ולכאורה תמימה. למרות שהמועמד יכול לנחש ולהיות מודע למה הכוונה, עדיין מה שמהווה תשובה טובה או רעה לא ברור ממבט ראשון על ידי רוב הנבחנים.
נוח לנהל מבחן שכזה. מבחן זה יכול להינתן לקבוצה בכל גודל ללא הפסד לכאורה של תוקף המבחן. (אין צורך להעתיק מזה שיושב בספסל ליד).
אין צורך בדרך כלל בהכשרה מיוחדת לבוחן. הפרשנות תלויה בניסיון הקליני הכללי של הבוחן, אם כי הבוחן לא זקוק להכשרה ספציפית בשימוש בשיטה זו.
השיטה מאוד גמישה וניתן לבנות סט שלם של שאלות המותאמות עבור מגוון רחב של מטרות. כך, כך ניתן להתאים את השאלות ליחידות השונות. תכונותיו של מועמד לצוות אויר שונות מאלו של חברו המועמד לחובלים או לקומנדו הימי.
דבר נוסף, המבחן אינו נבדק על ידי מחשב, אלא, על ידי איש מקצוע. על כן יכולה להיות הטיה בין בוחן אחד לחברו
ישנה טענה שאין דרך להתכונן למבחן. טענה זו שגויה היות ומבחן רוטר בהיותו מבחן השלכתי המצביע על הפרופיל האישיותי של האדם, אשר בוחן את האדם ברגע נתון ואינו משקף את חייו באופן גורף ולאורך זמן. הכנה מתאימה תהיה לא "מה התשובה הנכונה" אלא הכנה מעולה תעסוק בפרופיל האישיותי של המועמד וכלים והתוויות שעל פיהם ינהג המועמד בחייו וממילא הדבר ישליך על מבחן זה כמו על שאר המבחנים.
על כן, הכנה מתאימה חייבת להיות אחד על אחד. מומחה מול מועמד. מומחה שיידע להוביל את המועמד ולהקנות לו את תפיסת העולם ולאפשר למועמד לאמץ זוית ראיה שעולה בקנה אחד עם איש צוות אוויר "אידיאלי". כמובן שאין אדם אידיאלי אבל ישנו ניתוח עיסוקים שנעשה לכל תפקיד ומטרתו להגדיר את הפרופיל האישיותי של המועמד למשרה מסוימת.
הנה כמה דוגמאות. יש לזכור כי את התשובות שמוצגות כאן הן רק דוגמאות, בשום פנים ואופן אין לראות בדוגמאות אלו כתשובות הטובות ביותר האפשריות.
בחרנו לתת דוגמא לנושא אחר לחלוטין הרחוק מגיוס ומהגשת מועמדות ליחידות המובחרות מטעמים מובנים.
בדוגמה זו, מי שמשלים את המשפטים הנו אדם שנבדק באשר לקבלת משמורת על ילדיו:
• אני מרגיש - תקווה לגבי רוב הדברים
• אני מצטער – שלא הצלחתי לתקשר עם אשתי לשעבר
• אנשים אחרים- הם בדרך כלל הוגנים וישרים
• אני הכי טוב כש - אני בבית עם המשפחה שלי
• מה שמטריד אותי הוא - המחשבה לאבד את הקשר עם הילדים שלי
• הזמן המאושר ביותר - הוא כאשר אני מבלה זמן עם הילדים שלי
• אני מפחד - להיות מופרד מהילדים שלי
• אבא שלי - הוא מישהו שאני תמיד יכול לדבר איתו על דברים
• אני לא אוהב ל - להתווכח עם אשתי
• אני נכשלתי - בהבנת הצרכים של אשתי
בהכנה למבחני המיון ליחידות המובחרות של "מתגייס", המועמדים אינם לומדים כיצד לרמות את המערכת, אלא, בנוסף לעבודה על היכולות הקוגנטיביות שלהם, הם רוכשים כלים אמיתיים ויכולות הסתכלות נוספות על החיים ועל הדברים בכלל.
רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il