בדיקת המיקום הגיאוגרפי של שרת האחסון במרבית המקרים תוכלו לאחסן את האתר שלכם בכל מדינה שתרצו, אבל, להימצאותו הפיזית של שרת האחסון בקרבת הקהל שהאתר פונה אליו, יש מספר יתרונות. יכול להיות מצב שבו ספק האחסון (Hosting provider), אשר מאחסן את האתר שלכם, הקים שרתים בחו'ל ולכן, למרות שהחברה בישראל, האתר מאוחסן במדינה אחרת. אם אינכם יודעים היכן האתר נמצא למעשה, כדאי לברר זאת.
הקרבה הפיזית של שרת האחסון לקהל היעד של האתר תורמת לזמן תגובה יותר קצר. 'שינוע' הנתונים הלוך ושוב לארה'ב, למשל, כאשר מרבית הלקוחות שלכם נמצאים בישראל נמשך פי 14 (!) במונחים של זמן תגובה לעומת זמני התגובה של אתר המאוחסן בשרת בישראל.
יתרון נוסף הוא בכך שמנועי החיפוש, ובראשם גוגל, נותנים חשיבות למיקום הפיזי של השרת ביחס למיקום הלקוח המבצע את החיפוש. במילים אחרות, חיפוש בגוגל-ישראל יתן דירוג גבוה יותר לאתרים שנמצאים בישראל. אם תחליטו על קידום אתרים בגוגל, ובוודאי אם מכם רוצה להיות ראשון בגוגל, חשוב שמידע זה יהיה לכם נגיש. אם האתר שלכם פונה לקהלים שונים לפי חלוקה גיאוגרפית, מומלץ לאחסן אתר בכל מדינה. ניטור האתר אתר ש'נפל', יעלה לכם בגולשים ו/או בלקוחות, וגם בכסף ובמוניטין. תוכלו לנצל שירותים של צד שלישי כדי לנטר את האתר שלכם, לגלות בעיות ותקלות ובמיוחד - לדעת מתי האתר 'נפל'. אז תוכלו להודיע לספק האחסון שלכם שיש תקלה באתר וצריך לפעול לתיקונה. ברוב המקרים, ההתרעה שלכם תגיע אל ספק האחסון עוד לפי שהוא יגלה זאת בעצמו. יש ספקי אחסון שנותנים שירות התרעה כזה, אבל מומלץ להפקיד את ניטור האתר שלכם בידי צד שלישי, שבדרך כלל נותן שירותים נוספים כמו זמן טעינה של הדף. באופן זה תוכלו לדעת את זמני העומס במשך היום, כמו גם בעיות אחרות.
בחברה אחת רוכשים שם מתחם, ובחברה אחרת מאחסנים את האתר ספקי אחסון (Hosting providers) רבים מציעים לרכוש חבילת שירות הכוללת רכישת שם מתחם (Domain name) וגם שטח אחסון. יהיה נבון להפריד בין השניים. הסיבה היא, שברגע שתרצו להעביר את האתר לחברה אחרת, יהיה יותר מורכב להתנתק מספק האחסון הקודם, ולמה? כי הוא מחזיק בשם המתחם שלכם והוא גם צריך לבצע את הניתוב החדש. כאשר הוא זוכר שנפרדתם ממנו, זה לא בדיוק ממריץ אותו לעזור, והוא עלול להתנות את השירות של הניתוב מחדש בטיעונים מטיעונים שונים, וכבר היו דברים מעולם... מעבר לכך, ייתכן שספק האחסון שרכש עבורכם את שם המתחם עשה זאת אמנם על שמכם, אבל לא מסר לכם את פרטי השם והסיסמה לניהול החשבון. על כן, באופן מעשי נמנעת מכם יכולת המעבר לאתר אחר. יש חברות אחסון שמנהלות באופן חובבני את שמות המתחם ואינן מחדשות אותם במועד הנדרש. רשלנות זאת יכולה להוביל לכך שהדומיין שלכם יתפנה ומישהו אחר ירכוש אותו. על כן, כאשר אתם עומדים לרכוש שם מתחם (domain name), עשו זאת בעצמכם, ואל תמסרו לאף אחד אחר לקחת חזקה על שם המתחם של העסק שלכם. אם אינכם יודעים לעשות את הרישום בעצמכם, פעולה שנמשכת כמה דקות, עשו זאת עם מישהו שמתמצא, אבל ודאו שאתם מנהלי החשבון. אם מישהו רוכש את שם המתחם עבורכם ובשמכם, החלו כבר היום בתהליך שיביא אתכם, בסופו של דבר, להחזיק בו ולדאוג לחידוש הרישום כפי הצורך. ברגע שקבלתם לידיכם את השם והסיסמה, הכנסו לאתר של רשם שמות המתחם ושנו את הפרטים הרשומים שם, ואל תשכחו לשנות את הסיסמה! פתחו תיבות הדואר בשרת שאינו שרת האחסון, זה נשמע קצת מוזר בהתחלה, אבל זה בהחלט אפשרי.
למשל: אתר www.seoreport.co.il נמצא בשרת בארץ, אבל תיבת הדואר כמו info@seoreport.co.il נמצאת בשרת בארה"ב. פתחו תיבות דואר שלא נמצאות בשרת שבו רכשתם את שם המתחם. באופן מעשי אפשר לרכוש את שם המתחם, לאחסן את האתר ולקבוע את תיבות הדואר באותו שרת. עם זאת, כדי להבטיח שרידות, רצוי להימנע מקיבוץ כל 'הביצים' על שרת אחד. הדואר האלקטרוני הוא כלי התקשורת העיקרי באינטרנט (אני מקווה שאני לא מגלה פה משהו חדש!) ולכן, מה יקרה אם האתר 'יפול'? יפלו גם תיבות הדואר. איך חברת האחסון תשלח לך מייל להודיע על התקלה? לכן, רצוי להפריד בין החברה שרכשת ממנה את שם המתחם, החברה המאחסנת את האתר, והחברה שנותנת לכם שירותי דואר. אלה הם שלושה ספקי שירות שונים. כך ניתן להבטיח שתוכלו לשלוח ולקבל דואר גם כשהאתר שלכם מושבת.
בנוסף, ודאו שאצל החברה שרכשתם אצלה את שם המתחם רשומה כתובת דואר אלקטרונית שאינה תחת שם המתחם שלכם. כבר קרה, ויותר מפעם אחת, שבעל המתחם איבד את הודעת הדואר על הצורך לחדש את המנוי לשם המתחם. לאחר שפג התוקף של המנוי, לא ניתן להפעיל את תיבות הדואר, וכך גם לא ניתן לחדש או להאריך את תוקף המנוי לשם המתחם, כי התהליך נעשה באמצעות משלוח הודעה לתיבת הדואר, שכאמור אינה פעילה. לפנינו מילכוד! אתם בחברה טובה!
ב- 22 לינואר 2007, חברה עולמית, שיש לה סניפים בכל העולם, איבדה את שם המתחם שלה בגרמניה. בחודש פברואר, שנת 2004, אחד העיתונים הגדולים בעולם שכח לחדש את שם הדומיין. בהודעה לעיתונות טען הדובר שהודעת החידוש הגיעה לתיקיית דואר זבל ומכאן נובעת התקלה. בחודש נובמבר, שנת 2003, חברת התוכנה הגדולה בעולם שלה אתרים ברוב מדינות העולם, שכחה לחדש את הדומיין שלה באנגליה. מיהן החברות? תשובה בסוף המאמר.
תיבת הדואר שמשתמשים בה לרישום שם המתחם צריכה להיות פעילה תמיד, הן לצורך שינויים והן לצורך חידוש. במקרים רבים, בעלי אתרים נוהגים בעת רישום שם המתחם לציין כתובת דואר אלקטרוני של אחד משירותי החינם (כמו Yahoo, Gmail, Hotmail), או כתובת של ספק שירותי לאינטרנט (כמו נטויז'ן או אינטרנט זהב). תיבה זו עלולה להיסגר כאשר עוברים מספק שירות אחד לאחר מכל סיבה שהיא. יש מקרים שבהם רישום הדומיין נעשה על ידי עובד בחברה שמציין את כתובת הדואר שלו בחברה. כאשר העובד עוזב את החברה, תיבת הדואר שלו נסגרת וההודעה על חידוש הדומיין לא תגיעה לעולם? אצל רשם השמות צריכים להיות רשומים הפרטים העדכניים ביותר עליכם לוודא שבחברה שבה רכשתם את שם המתחם רשומים פרטי ההתקשרות העדכניים ביותר. אחרת, הודעות 'פג-תוקף-בקרוב' לא יגיעו. לרוב, למרות שהטלפון שלכם רשום, אף רשם שמות לא יתקשר אליכם, אלא יסמוך על משלוח הודעת הדואר!
בדיקת הפנייה אוטומטית האינטרנט פועל בנוהל של 'בקשה-תגובה' (Request & Response). כאשר משתמש כותב בדפדפן את כתובת אתר ולוחץ Enter, הוא למעשה יוצר בקשה המגיעה אל השרת שבו מאוחסן האתר. התגובה (response) של האתר היא משלוח דף HTML אל הלקוח. הפנייה זו מחזירה את הקוד 200, וזה בסדר. יש מערכות אחסון שמנהלות סטטיסטיקה, ולכן בקשת הגולש לראות אתר מסוים עוברת דרך רישום לצרכים סטטיסטיים, ורק אחר כך היא מופנית לאתר. הפנייה זו עלולה להפריע למנועי החיפוש לקרוא את האתר, מכיון שהם לא 'אוהבים' הפניות אוטומטיות: הרי הביאו אותם אל כתובת א' ובאופן אוטומטי גרמו להם לראות את כתובת ב'. הפנייה זו, אם היא נעשית כראוי, צריכה להחזיר קוד 301. אם ההפנייה של האתר שלכם היא מסוג 302, ייתכן שיש תקלה ועליכם לפנות אל מי שמאחסן את האתר שלכם.יועץ קידום אתרים יוכל לבצע הבדיקה בקלות.
בדיקת תנאי הארכת תקופת האחסון מה קורה כשאתם רוצים לעזוב את ספק האחסון הנוכחי ולעבור אל ספק חדש? האם אתם מקבלים את כספכם חזרה? האם יינתן לכם החזר על מה ששולם כבר מראש? כמה זמן נדרש לסגירת החשבון? צריך לוודא שידוע לכם תהליך הביטול כדי שגם יהיה ברור כמה זה יעלה לכם. בדיקת נפח התנועה רכישה של שטח אחסון עבור האתר שלכם כוללת גם רכישה של נפח תנועה חודשי: 5GB, 10GB וכדומה. מה קורה כשמגיעים למגבלה החודשית? האם ספק האיחסון ממשיך לספק שירות, כלומר נפח תנועה נוסף, ומחייב אתכם בהתאם? האם הוא סוגר את האתר למבקרים? עליכם לוודא שאתם יודעים את התנאים ואת המחירים, כי מחירי החריגה עשויים להיות גבוהים מאוד. במיוחד יש להיזהר מספק איחסון המבטיח נפח תנועה ללא הגבלה. בדרך כלל תנועה ללא הגבלה נדרשת עבור סוגי קבצים מסוימים או לפרקי זמן מסוימים. יש לבדוק את כל התנאים אשר מפורטים בהסכם.
תמיכה טלפונית כאשר הכל פועל למיישרים, אין צורך בתמיכה. אבל, כאשר יש תקלה כלשהי באתר או בתיבות הדואר והעסק שלכם 'תקוע' - אז חשוב מאוד לקבל עזרה או הנחייה כיצד לפעול. לעיתים דרושה עצה או הדרכה בלבד. יש לבדוק שספק האחסון של האתר שלכם נותן תמיכה טלפונית בנוסף לתמיכה בדואר אלקטרוני. בדיקה מעין זאת תעזור לכם לנפות את ספקי האחסון הפחות רציניים, וגם תיתן לכם אפשרות ליצור איתם קשר, גם במקרה של שיתוק המחשבים כתוצאה מהפסקות חשמל, לדוגמה. סיכום אחסנת אתר באינטרנט כרוכה בפעולות שונות ובכמה פרטים טכניים שאין להקל בהם ראש. הצעד הראשון הוא בכך שעליכם לוודא שאתם בעלי המתחם (Domain) ולא אף אחד מלבדכם, וממשיך בכך שהגישה לאתר שלכם תהיה מהירה וקלה ופתוחה לכל: הן לגולשים והן למנועי החיפוש. ותשובה לחידה שבאמצע המאמר: החברות הן: Google ששכחו לחדש את Google.de, העיתון washingtonpost ששכח לחדש את www.washpost.com (כתובתו הישנה) ולאחר הפשלה פתח את www.washingtonpost.com, ולבסוף חברת Microsoft ששכחה לחדש את hotmail.co.uk
זהר עמיהוד, יועץ שיווק וקידום אתרים, כדי להיות מקום ראשון בגוגל.
זהר עמיהוד יועץ שיווק קידום אתרים באינטרנט לעסקים שרוצים להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי מכר ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. כולל ספר פרסום בגוגל.