בין עולם החומר לעולם הרוח קיים עולם מיוחד והוא עולם הצבע. ומדוע אני מתייחסת לצבע כעולם בפני עצמו? כי הצבע, נמצא בכל דבר שמסביב והתדר שלו מפעיל בנו, מעבר לחוש הראייה גם רגשות, תחושות ומחשבות עד לכדי השפעה פיזית ממשית.
לכל אדם ישנה משיכה טבעית לצבעים מסוימים יותר מלאחרים, מדוע? מכיוון שהתכונות המולדות של כל אחד מאיתנו מופעלות ע"י תדרי צבע שונים. כשאנחנו נחשפים אליהם, מתעוררות מייד אותן תכונות מולדות ואנחנו מרגישים עוצמתיים יותר.
לעומתם, ישנם צבעים אחרים שנוכחותם בקרבתנו תעורר בנו סלידה וזאת משום שהם מציתים בנו תחושה, זיכרון או רגש נוח פחות.
כשנולדה בתי הראשונה, הודעתי קבל עם ועדה שאין להביא לה בגדים ורודים (ורוד הוא צבע שאני מסוגלת להכיל רק במינון נמוך מאוד). לימים כשבתי גדלה והתחילה לדבר, שאלתי אותה בתמימות איזה צבע היא הכי אוהבת – היא מייד אמרה וורוד. באותו הרגע הבנתי שצבעים יכולים לעשות טוב לאחד ולאחר לגרום תחושת אי נוחות.
ולמרות שהעדפת צבע היא עניין אינדיבידואלי המשתנה אגב גם בין תרבויות שונות, ישנם מחקרים לפיהם מירב האוכלוסייה בעולם תחוש תחושות מסוימות לנוכח צבע מסוים.
עולם הצבע משמש בעלי מקצוע רבים: ריפוי באמצעות תמציות צבע, מעצבי אופנה, מעצבי פנים ומעצבים גרפים אשר משתמשים בעולם הצבע על מנת להעביר מסרים.
אז איך משתמשים בכוחו של הצבע לצורך קידום העסק שלנו?
השלב הראשון הוא מציאת האמירה הייחודית לנו כעסק, מהו המסר האמיתי שברצוננו להעביר?
השלב השני הוא להבין מה מפעיל כל צבע, אילו רגשות, טעמים ותחושות הוא מעלה.
השלב השלישי הוא בחירת הצבעים הנכונים לעסק שלנו על פי האמירה הייחודית אותה קבענו בשלב הראשון.
איך בעצם משלבים בין הצבעים השונים בחוכמה?
בכדי ליצור את מארג הצבעים הנכון עלינו להחליט על מינון הרגש והתובנות השונות שברצוננו להכניס לתוך המסר אותו אנו מעבירים לקהל היעד שלנו. לדוגמא אם אנחנו מעבירים סדנאות לשיפור זוגיות, נדבר על יחסים רוחניים בין בני הזוג, נדבר על אהבה, להט תשוקה... אולי גם על תחושה של בית ומשפחה... איזה צבע מאפיין כל אחד מהנושאים בהם אנחנו עוסקים? יחסים רוחניים – גוון סגול, אהבה – אדום, להט ותשוקה – כתום ותחושת בית ומשפחה – גווני החום. ואולי נרצה להכניס גם רוגע ושלמות – כחול.
עכשיו למינוני הצבע – על השימוש בצבע להיות מושכל ומדויק – על מנת ליצור עיצוב נעים לעיין מצד אחד ומשדר את המסר הנכון מהצד השני. איך? על ידי יצירת תמהיל נכון של הרגשות אותם אנו מעוניינים לעורר אצל הלקוח הפוטנציאלי. עכשיו כל שנותר הוא לתרגם כל רגש לצבע המעורר אותו ולקבל מפת צבעים מתוכם ניתן יהיה לבחור את קשת הצבעים הנכונה וגם לדעת מהו המינון הנכון לכל צבע. כאשר תמהיל הצבעים משתלב נכון לתוך המסר, ניתן ליצור מיתוג מדוייק יותר בעל אמירה ברורה ואיכותית ולהשרות את הלך הרוח העסקי שלכם על קהל היעד שאליו אתם מכוונים.
עסקנו במאמר זה בחשיבותו של הצבע במיתוג העסק, על הדרך בה ניתן לבצע את התמהיל באופן מדויק ולבחור צבעים בצורה הנכונה.
במאמר הבא נעסוק בצבעים עצמם: אילו רגשות ותחושות מעורר כל צבע וכיצד הוא נתפס בתרבויות השונות בעולם.
נעמה סקגו-נאור
סטודיו Totem - ליווי עסקים בתהליכי מיתוג ושיווק