יתרונות הסחר הקמעונאי
לקמעונאים:
• שבירת מגבלת trade area. בנוסף, לא מוגבל בשטח מדף או דפים במקרה של קטלוג. באופן תאורתי, אין מגבלה של אזור סחר.
• מגוון רחב (לא מוגבל) של קווי מוצרים.
• צורת הצגת המוצרים – ניתן לאפשר הצגת המוצרים ע"פ מיונים שונים לנוחות הצרכן – לפי מחיר, לפי ייצרן, לפי קטגוריית מוצר ועוד...
• עלויות תפעול מופחתות (מלאי, חסכון בהוצאות על כ"א, שכירות מבנה, ביטוח, שירותים נלווים...).
• קשר ישיר עם לקוחות, בניית יחסים עם לקוחות, בניית מסדי נתונים.
• הערכת גודל קהל (גולשים).
יתרונות לצרכנים (המודגשים בירוק הם היתרונות המשמעותיים ביותר לפי אהיל):
• הזמנה לפי התאמה אישית - customization . מוצר שיהיה בדיוק מה שאני מחפש – למשל, גאדג'טים מסויימים, מחשב מותאם אישית.
• חיפוש מידע – אין מגבלות. חסרון – ישנם קמעונאים שלא מאפשרים חיפוש מפחד לאבד שליטה באסטרטגיה השיווקית (למשל; בגילוי מחירים) – זה קורא מעט מאוד.
• מוצרי התנסות – ישנם מוצרים שקשה להגדיר אותם ויש צורך בהתנסות בהם – יש התגברות מסוימת על הבעיה כיוון שיש אפשרות לקבל חוות דעת של צרכנים שכבר התנסו ובכך להפחית את חוסר הודאות של הצרכן. בעיה – פעמים רבות חוות הדעת אינן אובייקטיביות לטוב ולרע – אנשים מוטים מספקים אותן.
• השוואה פשוטה בין חלופות.
• משרת צרכנים מוגבלים (לא ניידים).
• נוחות בקניה: זמינות מסחר לא מוגבלת ( מתנות, גאדג'טים ).
חסרונות הסחר האלקטרוני:
לצרכנים:
• עודף מידע (המולה וגודש מידע).
• אספקה: לא מיידית, טעויות באספקה, אי שילוח, החזרת מוצרים (למי מחזירים? היכן?), משלוחים שעולים כסף.
• ביטחון באשראי/ אמינות כרטיסי האשראי (אבטחת מידע).
• פער ציפיות – לא מוצאים הכל באתר או שמקבלים משהו קצת אחר.
• חיפוש הירארכי - בחנות אני רואה את המגוון מולי – אין מיון לפי חיפוש היררכי מראש. החנות עוזרת לי לתכנן את הקניה.
• החלטות חנות – באתר מסוים, סביר כי לא נותנים את כל החנויות האופציונאליות.
• מוגבל לצרכנים בעלי נגישות לאינטרנט.
• שיקולים אתיים :חשש לפגיעה בפרטיות הצרכנים, שימוש בלא רשות במידע אישי ,שמות, כתובות , התנהגות קניה וכו'.
• שיקולים ציבוריים: תרעומת, חשש מחוסר הגינות, הטעייה ותרמית.
• נוכחות נמוכה יחסית של קמעונאים רבים באינטרנט.
חסרונות לקמעונאים:
• העברת פונקציות בצינור השיווק לקמעונאי האלקטרוני: טיפול במשלוחים, אחסון, החזרות.
• הזנחת המרכיב הפנימי בתפעול וניהול חנות (אספקה, מלאי, תפעול, בקרה). ישנו חוסר ניסיון בתחומים האלה שהם חשובים לא פחות על מנת לספק שירות טוב. ההשקעה מופנית בעיקר לעיצוב האתר.
• טכנולוגיית ה- delivery. גם כאן לא הושקע מספיק מאמץ.
• אוכלוסיית משתמשים לא מייצגת.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il