על הפסוק "אני ה' לא שניתי" (מלאכי ג'), אומר בעל התניא בשער הייחוד והאמונה:"פירוש שאין שום שינוי כלל. כמו שהיה לבדו קודם בריאת העולם, כך הוא לבדו אחר שנברא העולם. וזה שכתוב:"אתה הוא..." כו'. בלי שום שינוי בעצמותו ולא דעתו..." ולכאורה, כיצד ניתן לטעון שבזמן בריאת העולם לא היה שינוי בדעתו, שהרי הבריאה עצמה שהתקיימה בנקודת זמן, מעידה על שינוי דעתו של הקב"ה?
במאמר זה אנסה לתת "הסבר" לאור המדע המודרני. ברור שההסבר המדעי אינו הוכחה "אמיתית", שאין לנו, בני האדם, תפיסה כלשהי באלוקות, והסבר המדעי הוא מעין לבוש לאמיתות אלוקיות ובא לסבר את האוזן.
המציאות הפיזיקאלית המתגלה תלויה במערכת הייחוס של הצופה. (מערכת הייחוס היא מערכת שבה מבוצעות המדידות). אדגים בדוגמא פשוטה: נתאר ספינה שטה במהירות קבועה. אדם הנמצא על גבי הספינה זורק כדור כלפי מעלה, חברו הנמצא אף הוא על הספינה, יראה את הכדור נופל אנכית כלפי מטה, לעומת זאת אדם הצופה מהחוף, יראה את הכדור נע בתנועה קשתית. מדוגמא פשוטה זאת למדים אנו, שאת אותו האירוע (זריקת כדור), יראו שני הצופים בצורה שונה, כאשר ההבדל היחיד ביניהם הוא מערכת הייחוס.
עכשיו נתבונן בחלקיק אור המכונה פוטון. מהירות התקדמות של הפוטון היא מהירות האור. לפי תורת היחסות של איינשטין, הוא הגבול העליון של מהירות, בו גוף כלשהו מסוגל לנוע. גוף הנע במהירות האור, לפי תורת יחסות פרטית, יתקיים מחוץ למרחב וזמן, בעולם שבו לא קיים העיקרון של סיבתיות (causality ( .נתאר לנו ייצור תבונתי הנמצא על גבי הפוטון (במערכת יחוס של הפוטון הנקראת גם מערכת עצמית). אותו היצור יתקיים בעולם מחוץ לזמן ומקום, זאת אומרת במערכת הייחוס של הפוטון הייצור יהיה ללא שינוי. צופה המתבונן מבחוץ, יראה את היצור משתנה ללא הרף עם הזמן. רואים אנו שקיימת מציאות של עולם (עולמו של הפוטון) ללא שינוי, אך אנו בני האדם הצופים בפוטון במערכת ייחוס חיצונית, העולם המתגלה לנו משתנה ללא הרף.
"העולם האמיתי והיחיד" הוא "עולמו של הקב"ה"-עולם ללא שינוי. (ברור שאין העולם הוא מקומו של הקב"ה, אלא הקב"ה הוא מקומו של העולם, והדימוי בין הקב"ה ובין העולם בא לסבר את האוזן). העולם שלנו המתקיים במרחב וזמן-עולם ששינוי הוא פועל יוצא של עולם ללא שינוי, ואין לו קיום עצמי. הוא מתהווה כל רגע, מעולם ללא שינוי. מאידך, העולם ללא שינוי מקבל משמעות מתוך עולם משתנה ללא הרף. רמז לכך באמרה "אין מלך ללא עם".
עלינו לגלות בכל דבר את העולם ללא שינוי (הקב"ה), מתוך עולם משתנה ללא הרף.
דר' שמריהו קידר-חוקר בכיר במכון גאופיזי לישראל. בוגר פיזיקה מאוניברסיטה תל-אביב ובר-אילן ותואר שני ושלישי בגאופיזיקה מאוניברסיטה תל-אביב. מתעניין ביחסי גומלין בין מדע המודרני לבין יסודות היהדות.e-mail href="mailto:keydarshemer@gmail.comkeydarshemer@gmail.com">">keydarshemer@gmail.com