"עוד פעם אתה מאחר?" "כמה זמן כבר לוקח לך להתארגן?" "מה כל-כך קשה בלשמור על התיק והמחברות מסודרים?"
אז למה באמת יש ילדים שזה כל-כך קשה להם? ייתכן מאד שהדבר קשור לליקויים בתפקודים הניהוליים שלהם.
מה זה תפקודים ניהוליים?
עם התפתחות המחקר על התפקודים המוחיים, התחילו להבין שבמוח יש לנו לא רק יכולות קוגניטיביות שונות כמו קשב וזיכרון, אלא יש גם "מנהל" שאחראי על כל היכולות הללו.
מה התפקיד של המנהל הזה?
המנהל אינו מתמחה בתחום ספציפי, אלא אחראי על וויסות של היכולות כולן. דמיינו שבמהלך שיעור חשוב בכיתה המנהל של המוח שלנו "שוכח" לתת לקשב הוראה להיות מרוכז בדברי המורה. וכך במקום להיות עסוקים בשיעור אנחנו חושבים על המון דברים אחרים.
מה כוללים תפקודים ניהוליים?
מכיוון שהמוח זו מערכת מורכבת מאד זה פשטני מדי לומר שיש למוח מנהל אחד, לכן יותר נכון לומר שיש כמה תפקודים עם מאפיינים של ניהול שאחראים על תפקוד נכון של שאר היכולות הקוגניטיביות. בתוך תפקודים אלה ניתן לכלול את היכולת לווסת רגש (כלומר, לעבד את הרגש ולא להיות מוצף ממנו), לעכב תגובה (כלומר, לא להגיב באימפולסיביות), יכולות התארגנות, גמישות מחשבתית ועוד.
אז מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז ותפקודים ניהוליים?
מאפיינים רבים של הפרעת קשב וריכוז קשורים לתפקודים ניהוליים. בשביל שילד יצליח לעשות שעורי בית הוא צריך מנהל פנימי חזק שיגיד לו לשבת לעשות את זה תוך ויתור על דברים הרבה יותר מעניינים. כדי שילד יצליח לעצור את עצמו לפני שהוא מגיב בצורה קשה לילד אחר שמאד פגע בו הוא זקוק למנהל הפנימי שיגיד לו לעצור ולפעול בהגיון. כאשר ילד צריך לתכנן נכון את הלמידה שלו לקראת המבחן בשבוע הבא, הוא זקוק למנהל שיגיד לו איך נכון להתארגן לכך.
האם תמיד יש ליקויים בתפקודים ניהוליים בהפרעת קשב וריכוז?
לא בהכרח. מחקרים מראים שבין 30% ל-50% מהמאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים גם מליקויים בתפקודים הניהוליים. למרות זאת, מדובר באחוזים הגבוהים משמעותית מהאוכלוסייה הכללית. משמעות הדבר היא שכאשר ילד מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז יש סיכוי די גבוה שיהיו לו ליקויים בחלק מהתפקודים הניהוליים. חשוב לתת על-כך את הדעת על-מנת שאפשר יהיה לסייע לילד בהתמודדויות העומדות בפניו.
כיצד ניתן לסייע לילד בפיתוח התפקודים הניהוליים?
זה באמת לא קל, אבל בהחלט אפשרי. תרגול מותאם יכול לפתח ולשפר את התפקודיים הניהוליים. תרגול זה צריך להתייחס לכמה יכולות ניהוליות במקביל. הראשונה , הינה היכולת לפעול מתוך תכנון. השנייה, הינה היכולת לבצע בקרה על איכות הביצוע. השלישית הינה היכולת לזיכרון עבודה, כלומר, היכולת ל"החזיק" ולעבד בראש כמה פרטי מידע בו-זמנית.
תרגול נכון שיעזור לפתח את המיומנויות הללו צריך לכלול הדגמה, פירוק והתנסות מתמשכת. עלינו לעזור לילד לפתח את הפיתוח של המודעות העצמית (מטה-קוגניציה) של הילד לדפוסי החשיבה והעבודה שלו באמצעות הגדרתם והמללתם. לדוגמא, ניתן לעצור את הילד לפני ביצוע משימה ולשאול אותו כיצד הוא מתכנן לעבוד (במקרים רבים ילדים עם בעיית קשב יענו שאין להם מושג כיון שהם כלל לא מתכננים). באותו אופן ניתן לעצור אותו במהלך משימה ומיד בסיומה.
בנוסף לכך בתרגול נכון משתמשים בהדגמה (Modeling) לילד כיצד ניתן ללמוד ולפעול בצורה אחרת שיכולה להיות יעילה יותר. לדוגמא, ניתן לפרק משימה לתתי שלבים ולהראות כיצד ניתן לסיים בשיטתיות כל שלב ושלב.
אחד הקשיים בתרגול יכולות אלו נובע מכך שקשה לעצור, ולא ניתן "להריץ אחורה", סיטואציות מהיומיום. שימוש בטכנולוגיית מחשב יכול לפתור את הקשיים הללו. האימון במחשב מאפשר תרגול מובנה ושיטתי של יכולות אלו. אימון מסוג זה אף יכול לאפשר לילד לחזור ולהתבונן על דפוסי העבודה שלו וכך מתפתחת מודעות ונלמדות דרכי עבודה חדשות.
לסיכום בראש כל תזמורת מוצלחת עומד מנצח מוביל ויעיל, חשוב שנעזור לפתח את המנצח הפנימי וננצח את המציאות המורכבות.
זהו סיפורו של הילד ש': לאורך כל שנות בית הספר היסודי והתיכון סבל ש’ מהפרעת קשב וריכוז ומלקות למידה שלא אובחנו. המורים שלו תייגו אותו כעצלן. רק אחרי הצבא הוא אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז ומלקויות למידה, והחל בטיפול שהתמקד בפיתוח ובתרגול המיומנויות הקוגניטיביות, כעבור שנה של טיפול הוא נרשם למכינה, השלים את בחינות הבגרות , התקבל לאוניברסיטה וסיים בהצלחה תואר ראשון ותואר שני בחינוך מיוחד....
והילד הזה הוא אני: שמר ארזי, בוגר תואר שני בחינוך מיוחד, מומחה בתחום לקויות למידה והפרעות קשב, יזם ומנכ”ל Mindri תוכנה לאימון ושיפור של התפקודי חשיבה ולמידה.
www.mindri.co.il