סיפור אמיתי (בשינוי פרטים מזהים, כמובן):
בשבוע שעבר ביקר נציג של קרן מכובדת בארגון גדול ומוכר. מנהלי העמותה התכוננו (כביכול) היטב לקראת הביקור: הם הכינו חומר פרסומי רב על אודות העמותה; הפיקו מצגת בעלת פעלולים רבים וחדשניים; הזמינו ארוחת בוקר מפוארת עבור נציג הקרן וצחצחו את הבניין לקראת הביקור החשוב.
נציג הקרן הגיע, התרשם מהנתונים שהוצגו בפניו, ואז פנה לנוכחים באומרו: "אני מתרשם מאד מעבודת הקודש שאתם עושים. עם זאת, אינני מוצא כל התאמה בין מטרות הקרן לבין עבודתכם. לכן, לא נראה לי שנוכל לסייע לכם בעבודתכם החשובה".
סיפור 'עצוב' זה, מתאר נקודה אחת של חוסר הכנה נכונה לקראת בקשה מתורם. רבות הן העמותות שיודעות כיצד לגרום לנדיבי עם ולנציגי קרנות להגיע לביקור בארגונם, אך אינן יודעות להשיב על שאלות בסיסיות, כמו: כיצד תחולק התרומה למוטבים או כיצד פועל תהליך ההתרמה עצמו.
על כן, בכל פנייה לתורם פוטנציאלי או לקרן- חובה להתכונן ולדעת מראש עשר עובדות חיוניות:
• מדוע תרומה זו היא המתאימה ביותר לתורם הפוטנציאלי, לאילו תחומי עשייה הנדיב נמשך, ומה הקשר האפשרי שבין ארגונכם ללב התורם.
• מהי מטרת התרומה. חשבו על פרויקט ממוקד, ובקשו עבורו את התרומה הספציפית.
• מהן יתרונות התרומה. מדוע כדאי לתרום דווקא לפרויקט זה.
• מהי הסיבה לכך שנדרש סכום הכסף המבוקש עבור התרומה (!)
• כיצד תמומן התרומה. לדוגמא: האם התרומה תועבר לעמותה או שאולי היא תועבר ישירות לנשוא התרומה.
• אילו נכסים יקבל הארגון כתרומה.
• מתי תימסר התרומה. לדוגמא: האם אתם יכולים להמתין עם התרומה עד לסיום ביצוע הפרויקט, או שכדי להפעילו-חובה עליכם לקבל את התרומה באופן מיידי.
• מה מספר החודשים/ השנים המקסימלי שבמהלכן תינתן התרומה.
• מהם הנתונים הפיננסים שהתרומה תאפשר, ואילו הקלות מסים ניתנות במסגרת התרומה.
• איזו הכרה תינתן לתורם/ לקרן התורמת עבור התרומה: מהו סוג ההנצחה וכיצד הוא יבוא לידי ביטוי.
מנהלי העמותות ומגייסי הכספים חייבים להיות מוכנים באופן מלא, ולנסח את מטרות התרומה והתועלות אותן היא תמציא עבור הארגון. עליהם לדעת להשיב בבהירות איזו השפעה תהיה לתרומה על הפעילות כעת, ובעיקר- מה תהא מידת ההשפעה העתידית של התרומה. אלו הן השאלות הבסיסיות אותן שואלים מרבים התורמים הפוטנציאליים בצורה כזו או אחרת.
על כן, אני פונה אליכם, מנהלי העמותות, מפתחי המשאבים ומגייסי הכספים בארגונים השונים בפניית: "הכינו את עצמכם טרום ביצוע הבקשה לתרומה!"
הכנה זו חייבת לכלול את קריאת הדוחות הכספיים, היכרות עמוקה עם ההיבטים השונים של הפרויקט המוצג ושל הארגון בכללותו, תוכניות אסטרטגיות של הארגון ומידע על התורם / הקרן המבוקשת. כך תהיו מוכנים למענה על שאלות שונות שעשויות להישאל, וממילא לשדר אמינות בחשיבות הפרויקט והתרומה
שרה רוזנבוים | מומחית בפיתוח משאבים וגיוס תרומות, ייעוץ ארגוני וניהול אפקטיבי | יוצרת סדרת: "מיליון או דולר"- כל הסודות והטיפים לגיוס משאבים אפקטיבי לארגון שלך! | לקבלת סדרת טיפים מנצחת לגיוס משאבים אפקטיבי לארגון שלך לחץ כאן!