לילדים ישראלים ממוצעים, לא כל שכן ללקויי למידה, התנ"ך הוא כמו תיבת אוצרות נעולה. קשה להם מאוד לקרוא בו בעצמם ולהבין את התוכן בגלל העומס הוויזואלי, היעדר כותרות וחלוקה מסודרת לפסקאות וכמובן בגלל שפת התנ"ך, הרחוקה מאוד משפת הדיבור היומיומית.
אם כך, אין פלא שילדים רבים, בעיקר מי שמתקשים בלמידה, פשוט מרימים ידיים, ומשתדלים כמיטב יכולתם להתחמק מהמקצוע הזה.
אבל, בכל זאת, גם בבתי ספר ממלכתיים לומדים תנ"ך, אז איך להקל על הצעירים את ההתמודדות עם ספר הספרים ולקרב אותם אל תיבת האוצר?
אני מציעה דפוס עבודה קל לתרגול שמעמיד במרכז את סיפור המעשה ומפשט מאוד את המורכב. התלמידים מעורבים בתהליך, והוא מתאים לצעירים וגם לתלמידי חטיבה ותיכון. התרגול מתאים למורים וגם להורים.
שלבי העבודה
1. מלמדים את הילדים לעשות "המרה" של הפעלים הנפוצים בתנ"ך לעברית ימינו: רוב הפעלים בתנ"ך כתובים בלשון עתיד עם ו' לפניהם, למשל: ויאמר, וישמע. הפעלים הללו מציינים עבר. אם כן צריך להוריד קודם כל את ה-ו' ואח"כ ואת האות שאחריה, בד"כ: י'. הצורה שמתקבלת היא צורת העבר. למשל: במקום ויאמר – אמר, במקום וישמע – שמע.
גם בפעלים יותר מורכבים יישארו שתי אותיות שירמזו לנו על צורת העבר, למשל עלה במקום ויעל או רץ במקום וירץ או הלך במקום וילך.
צריך לומר שיש בתנ"ך גם פעלים רגילים בעתיד ללא אותה ו' תחילית. למשל: תבואו, תשמעו, אבל את הפעלים האלה אין כל קושי להבין.
2. כעת אפשר לטפל בפרק הנלמד. מבקשים מהילדים לאתר ולרשום את כל הפעלים בפרק אחד מתחת לשני. רושמים גם את מילות השלילה ומילות השאלה הצמודות לפועל, כמו: מה עשית? או לא תעבור. בכיתה גם המורה תעשה כך על הלוח.
3. "מתרגמים" כל פועל לעברית ימינו (כפי שמוסבר למעלה).
4. קוראים את רשימת הפעלים ה"מתורגמים", ומנתחים את הממצאים (למשל: יש הרבה פעלים של בקשה או הבעת רגשות). מנסים לשער במה יעסוק הפרק, ומה הלך הרוח בו (למשל: מתח, ויכוח, מלחמה, דרמה משפחתית וכו'). בד"כ הפעלים מאפשרים לקלוט במידה רבה של דייקנות את רוח הפרק. בינתיים הילדים פעילים, הם כבר נכנסים לאווירת הפרק, נוצר מתח חיובי לקראת חשיפת העלילה כולה, והפחתנו את הפחד מהלא נודע.
5. עכשיו אפשר לעבור לפרק עצמו. קוראים אותו בחלקים, מפרשים מילים הכרחיות ומוודאים שהילדים אכן הבינו את העלילה.
6. רושמים מי הדמויות המשתתפות בפרק.
7. כותבים בקיצור, רצוי בנקודות, את סדר האירועים בפרק.
8. כותבים את המילים הקשות ופירושיהן, וכמובן מילים מנחות אם יש.
עכשיו קיבלנו מעין סיכום של הפרק במילים פשוטות. כשמתכוננים למבחן כבר לא מוכרחים שוב להילחם בפרק המסובך כי החומר כבר מעובד בצורה ידידותית. אפשר לקרוא את החומר המוכן וגם להקליט, למשל בטלפון החכם, מישהו (התלמיד או כל אחד אחר) קורא את החומר. זה יכול לעזור מאוד למי שסגנון הלמידה שלו שמיעתי.
כשהפרק מאורגן ומעובד בצורה מובנת ופשוטה, גדלים הסיכויים שהילדים יפנימו את התכנים, ויקבלו מפתח לתיבת האוצר.
דוגמה:
הפעלים מודגשים בטקסט
בראשית ל"ד
א. ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו ראש הפסגה אשר על פני ירחו, ויראהו יהוה את כל הארץ את הגלעד עד דן. ב. ואת כל נפתלי ואת ארץ אפרים ומנשה, ואת כל ארץ יהודה עד הים האחרון. ג. ואת הנגב ואת הככר בקעת ירחו עיר התמרים עד צער. ד. ויאמר יהוה אליו: זאת הארץ אשר נשבעתי לאברהם, ליצחק וליעקב לאמר: לזרעך אתננה, הראיתיך בעיניך ושמה לא תעבר. ה. וימת שם משה עבד יהוה בארץ מואב על פי יהוה. ו. ויקבר אותו בגי בארץ מואב מול בית פעור, ולא ידע איש את קברתו עד היום הזה. ז. ומשה בן מאה ועשרים שנה במותו, לא כהתה עינו ולא נס-לחה. ח. ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלשים יום. ויתמו ימי בכי אבל משה. ט. ויהושע בן-נון מלא רוח חכמה, כי סמך משה ידיו עליו, וישמעו אליו בני ישראל ויעשו כאשר צוה יהוה את-משה. י. ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו יהוה פנים אל פנים. י"א לכל האתות והמופתים אשר שלחו יהוה לעשות בארץ מצרים, לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו. י"ב. ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול, אשר עשה משה לעיני כל ישראל.
רשימת הפעלים + "תרגום" לעברית ימינו:
ויעל – עלה
ויראהו – הראה לו
ויאמר – אמר
נשבעתי
וימת – מת
אתננה – אתן אותה
הראתיך – הראיתי לך
לא תעבור
ויקבור – קבר
ולא ידע
לא כהתה – לא נחלשה
לא נס – לא נגמר
ויבכו – בכו
ויתמו –נגמרו
מלא
סמך – השעין
וישמעו – שמעו
ויעשו – עשו
ציווה
לא קם
ידעו – ידע אותו
שלחו – שלח אותו
עשה
ניתוח הפעלים : יש פעלים הקשורים בשבועות או הבטחות או אזהרות (כי חלק מהם בשלילה), יש פעלים שקשורים במוותובאבל,והרבה פעלים של עשייה.
השערה במה יעסוק הפרק:
ידברו על מי שמת – משה, ואיך הוא מת. אולי אלוהים הבטיח לו משהו או הזהיר אותו לפני מותו. הגיוני שיספרו מה קרה לבני ישראל אחרי שמשה מת.
מילים קשות ופירושיהן:
לזרעך – לבניך
גי – גיא, עמק בין הר
כהתה – נחלשה
לא נסלחה – נשאר רענן
האותות והמופתים – הניסים
מורא – משהו מפחיד
הדמויות המשתתפות:
ה', משה, בני ישראל ויהושע.
סדר האירועים:
1. משה עולה להר נבו.
2. ה' מראה לו את כל הארץ, שנשבע לתת לצאצאים של אברהם, יצחק ויעקב, אבל אומר שמשה לא יוכל להיכנס לארץ.
3. משה מת. קברו אותו במקום לא ידוע.
4. הוא היה בן 120, אבל בריא.
5. בני ישראל התאבלו עליו 30 יום.
6. יהושע הוא המחליף של משה. העם שומע לו.
7. משה היה הנביא הכי גדול של ישראל. הוא היחיד שראה את ה', ועשה אותות ומופתים בשליחות ה'.
מה קיבלנו:
סיכום פשוט של הפרק, שקל לחזור אליו ועליו לפני מבחן.
עכשיו הדרך לתיבת האוצר פתוחה. בהצלחה בפרקים הבאים.
טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה. 050-4510254