לוגו, או סמליל בעברית, הוא אלמנט גרפי שמייצג את המותג וערכיו. לוגו הוא חלק אחד מתהליך גדול יותר שנקרא מיתוג, שהוא למעשה צעד שיווקי שנועד לבדל את העסק או המוצר מיתר המתחרים בשוק. מלבד עיצוב לוגו כולל תהליך המיתוג גם את בחירת שם העסק (במידה ומדובר בעסק חדש), ניסוח סלוגן, בחירת פונטים וצבעים, עיצוב אתר אינטרנט ועוד. תהליך מיתוג מתבצע על ידי משרד עיצוב גרפי או אנשי שיווק ופרסום.
כיום לוגו הוא ביטוי מוכר ושגור, אך לרוב האנשים המושג לוגו מתקשר לארגונים גדולים או חברות ענק כמו מקדונלדס, נייקי, אפל, גוגל וכד', אך האמת היא ששימוש בלוגו נעשה בכל מקום על ידי חברות קטנות כגדולות, בנקים, עורכי דין, חנויות פרחים, מרכזים מסחריים, מכללות ואפילו ערים.
לוגו בשירות העסק
מי שבבעלותו עסק קטן או שמתכוון להקים עסק כזה, חשוב שיידע עד כמה מיתוג הוא כלי חשוב והכרחי לקידום העסק ולהצלחתו. כדי להצליח בשוק התחרותי של היום צריך להשתמש בכל הכלים השיווקיים העומדים לרשותנו, ועיצוב לוגו הוא כלי חזק ואפקטיבי.
לוגו טוב ומעוצב כהלכה מעביר לצרכן הפוטנציאלי את הערכים והתחושה שהעסק רוצה לשדר. הוא הופך לחלק מהתדמית של העסק. בנוסף, לוגו חזק וזכיר נטמע בתודעת הצרכן וכך בפעם הבאה שהוא ייתקל בו (אם זה באינטרנט, על מדפי הסופר, בפרסומות) הוא יקשר אותו במהירות לעסק שהוא מייצג ולערכים הנלווים לו. צרכנים כיום נוטים לבטוח יותר בעסקים ממותגים, עם לוגו ברור ושפה עיצובית אחידה. ככל שלוגו החברה מעוצב ומקצועי יותר, כך הצרכן נמשך אליו יותר.
תהליך מיתוג חברה בכלל ועיצוב לוגו בפרט הוא תהליך מורכב, שמותאם בדיוק למידותיו של העסק. השלב הראשון במיתוג הוא גיבוש אסטרטגיית מיתוג. בשלב זה מוגדר המותג, מאפייניו וקהל היעד שלו, תוך שימת דגש על המאפיינים המבדלים אותו מהמתחרים. לאחר שמנתחים את המידע ומסיקים מסקנות, עוברים לשלב הבא שהוא קביעת הקונספט והשפה העיצובית של המותג. בשלב זה נקבעים הפונטים ופלטת הצבעים של המותג. זהו השלב בו מעצב גרפי מתחיל לעבוד על סקיצות ראשוניות של לוגו. לאחר מכן הסקיצות מוצגות ללקוח ונעשה סיעור מוחין בסופו נבחר הלוגו המתאים ביותר והמקובל על הלקוח. לאחר שנבחר, עובר הלוגו מספר ליטושים והתאמות ואז הוא מוטמע באמצעי המדיה השונים: פרסומות, עטיפות, קטלוגים, ניירת, אתר אינטרנט וכד'.
כיום יותר ויותר בעלי עסקים קטנים מבינים שכדאי להם למתג את עצמם או את העסק שלהם אם ברצונם לפרוץ ולהצליח. גם אם אתה מסג'יסט, שחקנית או דוגווקר, דעו שזה שאתם עסק קטן לא אומר שאתם לא יכולים להשתמש בכלי השיווק של "הגדולים".