ילדים ובני נוער מהווים אוכלוסייה בעלת מאפייני גיל ייחודיים העלולים לתרום לפגיעותם והיחשפותם לסיכונים שונים .סיכונים אלה כוללים אלימות ,עישון, סמים ואלכוהול , אובדנות , התנהגות מינית מסוכנת והריונות לא מתוכננים בגיל צעיר. הימצאותו של מבוגר משמעותי בחיי הילד מהוה אחד המחוללים המשמעותיים לרווחת ומניעת התנהגויות פוגעניות ומסכנות בגיל הנעורים , בעוד מערכות היחסים עם ההורים ועם בני-המשפחה תופסות חלק מרכזי בחייהם של בני נוער ומשפיעות על רווחתם הנפשית של המתבגרים . מחקרים מעידים כי תמיכה הורית, פיקוח הורי, מעורבות הורית ותקשורת טובה עם הורים נמצאו כגורמים מגנים מפני ההתפתחות של התנהגויות סיכון כגון: עישון , מין לא מוגן, סמים ואלכוהול (Milevsky et al. 2007) .
ממצאים אלו מדגישים את חשיבות התקשורת והדיאלוג במשפחה כגורמי הגנה לילדים .תכופות, הילדים נמנעים מלשתף מאחר והם חוששים מאשמה ותגובות לא פרופורציונאלית של ההורים , אשר מעידים כי הם מתקשים ביצירת דיאלוג פתוח עם הילדים. ניתן לעודד את הילד לשתף את ההורים, בעיקר ע"י דיאלוג מכבד ולא שיפוטי:
שיתוף הילד :שתפו את הילד בנעשה עמכם בעבודה, בשעות הפנאי - הילד יחקה אתכם ויעתיק את השיתוף שלכם . חשוב להקפיד על תכנים המותאמים לגילו ולמסוגלותו הרגשית של הילד .
אפשרו אוורור : הראו לילד שאתם אכן מקשיבים לו ולא רק "שומעים אותו " . אל תמהרו לתת עצות או להביע את דעתכם. לעיתים הילד זקוק רק לאוזן קשבת ומקבלת ללא פתרונות וקבלת אחריות ע"י ההורה .
הניחו לשאלת "למה" : שאלות הפותחות במילה "למה" נתפסות כשאלות שיפוטיות המעוררות אשמה/חוסר נעימות . המירו את הלמה בשאלות הבהרה חיוביות : " מעניין אותי למה התכוונת כאשר.... "
חזרו על הסיפור ללא שיפוט :חזרו על דברי הילד במילותיכם וללא הוספת דעות אישיות . באמצעותכם הילד שומע שוב את סיפורו , תהליך שעוזר לו להתמקד בעיקר ובעובדות . ע"י חזרה על דברי הילד עשויה לגלות פערים בין הסיפור של הילד למה שאתם חשבתם שהבנתם ,או שמעתם - תהליך שיעזור לכם ולילד לארגן ולמקד את האירועים, את הסיפור באופן עניני ומדוייק.
קבלו טעויות בהבנה ובפרופורציות : טעויות הם חלק מתהליך הצמיחה וההצלחה . קבלת הטעות ללא יציאה מהכלים אינה מעידה על הסכמה להתנהגות , אלא על קבלת הילד ועל היכולת שלכם להוביל את הילד בבטחה לבחירות אחרות בעתיד . ילד שיבטח ביכולת הוריו להכיל את האירוע ללא שיפוט והעצמה של הסיפור ירגיש בטוח לשתף ולהתייעץ עמם.
הציבו גבולות ברורים : סמנו לילד באופן ברור ועקבי מהן הפעולות /המעשים האסורים. גבולות עוזרים לילד לצעוד בבטחה במעגלי החיים השונים ומחזקים את תחושת המוגנות והמסוגלות העצמית. גם כאן חשוב להתמקד באיסורים המהותיים והחשובים לכם ולילד (כנושאים הקשורים למוגנות שלו ושל האחר). הימנעו מאיסורים גורפים ורבים ,הם מאבדים מעוצמתם.
הורים המיישמים דיאלוג עניני ללא שיפוט מצלחים להניע את הילד לשתף ולספר על הנעשה בשעות הפנאי ובבית הספר. הילד מגלה אמון ובוטח ביכולת הוריו לכוון ולהנהיג אותו להתנהלות ראויה , וברוח דבריו של בנג'מין פרנקלין " אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד" .
סיגל ניב, יועצת ארגונית ופדגוגית ,פיתוח מנהיגות בארגונים , מנהיגות במשפחה ומנהיגות חברתית . זוכה בפרס בר-לב למצויינות במחקר בחינוך החברתי.
דף הפייסבוק שלי