ולמען תספר באזני בנך ובן בנך (י"ב)
מבאר בעל הטורים כי עד כאן רחמי האב על הבן. כמו שדרשו
חז"ל) ב"ר נד, ב( על הפסוק 'אם תשקור לי ולניני) פירושו, בני( ולנכדי'
(בראשית כא, כג) שאמר אבימלך לאברהם.
הבית ישראל זצ"ל היה רגיל לומר שנראה לו (וכעי"ז בנחל קדומים
להחיד"א) שאין זו ראיה גמורה. שאבימלך דאג רק לבנו ובן בנו, וזה
טעות גוי, כי גוי אינו חושב על צאצאיו יותר משלוש דורות. אולם אצל
יהודים זה אחרת, זכות אבות נמשכת עד סוף כל הדורות. והוסיף
כי יתכן לפרש כאן לפי דברי הגמרא (ב"מ פה, א) כל מי שהוא תלמיד
חכם ובנו תלמיד חכם ובן בנו תלמיד חכם שוב אין התורה פוסקת
מזרעו לעולם , שנאמר 'לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך
וגו'. ואם תספר לבנך ולבן בנך כבר ייוודע הדבר לדורות הבאים עד
עולם.(וכעין זה בנחל קדומים).
ולמען תספר (י"ב)
סגולה להיוושע מהצרות.
כותב ה"שפת אמת" (תרמ"ח) אם חס ושלום יש לאדם איזו צרה ומיצר, יש לו עצה מן התורה, יעסוק בפרשיות המדברות מעניין יציאת מצרים, כמו שכתוב ולמען תספר באזני בנך ובן בנך, וכמו שאמרו חז"ל כל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה. כמו כן, כל העוסק בפרשת גלות, יוצא ידי חובת גלות.
ויפן ויצא מעם פרעה (י, ו)
המדבר אמת זוכה לישועות
הג"ר דוד לוריא מחבר ביאור הרד"ל לפרקי דר"א ועוד. נאסר בעקבות
הלשנה בחטא מרידה במלכות, הוא הובא לפטרבורג ונכלא במבצר.
לאחר ימים מועטים העמידוהו לחקירה בפני גדולי השרים. בשעת
החקירה דברו השרים ביניהם בצרפתית כדי להסתיר את דבריהם
מפניו. רבי דוד פנה לצדדים, גער בו ראש השרים, מפני מה אינך
עומד במקומך ? אדוני השר, השיבו בצרפתית, ראיתי שהשרים
מדברים בצרפתית כדי להעלים את דבריהם מפני, ואני מכיר בשפה
זו, וחס לי להאזין ולהיות גונב דעת, לכן פניתי הצידה.
השרים השתוממו מתומו ויושרו, ומאותה שעה והלאה נשא חן
וחסד לפניהם, עד שזוכה בדינו ושוחרר.
לאחר מכן אמר רבינו למקורביו, למדתי זאת ממשה רבינו, על
הפסוק 'ויפן ויצא מעם פרעה', אמרו במדרש, לפי שראה אותם
מתלחשים, הכוונה שראה אותם מלחשים ולא רצה להאזין לשיחתם ,
קם ויצא כדי שלא ישמע סודותיהם .
הרב משה לודמיר
מחבר ספר יגדיל תורה
http://jmall.co.il/%D7%99%D7%92%D7%93%D7%99%D7%9C-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94%D7%9B