לעיתים אנו רוצים להשיג דברים שונים בחיינו. אנחנו מפנטזים איך נהיה כאשר נשיג את השאיפות והרצונות שלנו.
פעמים רבות הפנטזיות והשאיפות נשארות ככאלה ואנחנו לא באמת מפרקים אותן למטרות ויעדים ברי הגשמה.
מדוע אחנו לא עושים זאת?
בעיקר בגלל הפחד העמוק שלנו ממחויבות ומכישלון.
הפחד הוא שנגדיר מטרה, שנתחייב באמת ואז זה לא יקרה במציאות ואז נתאכזב ניפול ונתרסק.
לכן רבים מעדיפים לא להתחייב, לא לצפות ולא להתאכזב.
עם זאת, כאשר אנחנו לא מגדירים מטרות ויעדים ברורים,
אנחנו לא באמת מצליחים להגשים ולממש דברים שחשובים לנו
וגם אם אנחנו מצליחים קשה לנו להתמיד.
אם כך, מה ניתן לעשות כיצד להגדיר מטרות ויעדים בנויים היטב וכדי להגשימם?
• חשוב שהמטרה תהיה ממוקדת וספציפית באופן כזה שהאדם יוכל לראות בעיני רוחו באופן ברור כיצד זה יראה כשהוא יגיע לשם. ניתן להגדיר מטרה גדולה רק אם היא מפורקת ליעדים קטנים. בתוך היעדים נגדיר זמן למימוש המטרה. לדוגמא:"בשבוע הקרוב אני לומדת שעה ביום בבית למתמטיקה".
• חשוב שהמטרה תהיה תלויה באדם עצמו ולא באחרים ו/או גורמים חיצוניים כמו המזל. היא תמיד תכלול את את מילה "אני".
- רצוי שהמטרה תנוסח בזמן הווה. כאשר אנו מנסחים כך מטרה אנו מחויבים יותר להגשמתה בפועל. מבחינת המח אנחנו כבר נמצאים שם וכך כל התהליכים המודעים והלא מודעים מכוונים לשם באופן חזק.
- חשוב שנגדיר מטרה שיש לנו מוטיבציה גבוהה להגשימה.
- חשוב שהמטרה תהיה מדידה ותכלול התנהגויות ולא מחשבות או רגשות שפחות ניתנות למדידה. נגדיר את המצב ההתחלתי של האדם ברצף התנהגותי (לדוגמא:כמה הוא לומד בבית כל יום מבחינת זמן) וכאשר נבדוק את מימוש המטרה נבחן זאת לאור המצב ההתחלתי.
דוגמא למטרה מקדמת תוצאה במצב שיש לאדם חרדת מבחנים הפוגעת בריכוז ובמיקוד שלו בזמן מבחנים בהיסטוריה: "אני מרוכז וממוקד בעת ביצוע המבחן בהיסטוריה". נגדיר מה הייתה מידת המיקוד הממוצעת שלו במבחנים קודמים מ-1 עד 10. כאשר הוא יגיע למבחן הבא נבדוק אם מידת הריכוז עלתה.
גם כאשר אנו מנסחים מחשבות חדשות במקום המחשבות המעכבות נעבוד לפי הקריטריונים המוזכרים לעיל. מחשבות חדשות יכללו במקרים רבים את המילה "מסוגל, יכול" כי כך הן נוגעות באופן ישיר בתחושת המסוגלות והערך העצמי של האדם. לדוגמא: "אני מסוגלת ללמוד שעה ביום באופן שיתאים לי". "כרגע יש לי את הכלים והידע להביע את הידע שיש לי במבחן". "אני עושה את הכי טוב שאני יכול כדי להתמודד עם המבחן אופן יעיל וממוקד".
כדי ללמוד עוד על הצבת מטרות בנושא של טיפול בחרדות ושל הפרעת קשב וריכוז ושל שליטה בכעסים
אלה ארנון מנהלת מרכז ההכשרות- "זווית שונה ללמידה".