מה קורה עם האשראי הבנקאי הניתן היום לעסקים קטנים.
למעשה עסקים קטנים אינם יכולים לקבל אשראי (כפי שעסקים גדולים כן מקבלים אשראי מגופים מוסדיים) מגופים ציבוריים אשר הם עתירי ממון או אופי העיסוק שלהם משאיר בקופתם תזרים מזומנים חיובי והמטרה שלהם למנף תשואה יותר גבוהה לכסף הנזיל שברשותם, לפיכך גופים מוסדיים לא מעוניינים לרוץ אחרי עסקים קטנים.
כ יועץ עסקי ולעומת זאת הבנקים הם אלה שמאד רוצים לתת אשראי לעסקים קטנים (בפרט אחרי הנפילות והתספורות שנעשו להם ע"י טיקונים וחברות גדולות) הם לא יכולים להעניק אשראי ולהסתבך אתו מאחר והם מחויבים ליחס הון של 12.5% לשנת 2015 דבר שמקשה עליהם לאחר כול התספורות והנפילות בעיקר בעסקים קטנים וגם גדולים להרשות לעצמם שלא לעמוד ביחס שנקבע להם. וזאת גם למרות כי התשואה של הבנקים ממתן אשראי לסקטור העסקי הוא גבוהה ורווחי מאד לבנק.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי אני יכול להביא לכם נתון ש העסקים הקטנים תורמים לתל"ג קרוב ל-45% ואילו נפח האשראי המוקצה להם לא עומד ביחס הנתון שנכתב.
לאור האמור כאן אני כבר מזהה ייבוא של מודל אחר ממדינה אחרת (מודל BDC) אשר המטרה שלו הוא באמצעות קרנות השקעה המנפיקות מניות לציבור ותמורת ההנפקה מעמידות כהלוואה באשראי או השקעה בהון החברות הנחשבות כעסקים קטנים ובינוניים.
נכון הוא שיש עוד מסבר לא מבוטל של קריטריונים בהם צריכים לעמוד עסקים קטנים ולמעשה אני לא כול כך בטוח כי שיטה זאת או קרנות אלה עסקים קטנים יוכלו ליהנות ממנה.
למעשה שוק האשראי בו נמצאים עסקים בישראל של היום הוא שוק קשה ומחניק מצד אחד אך מצד שני יש עסקים אשר מראש כול אשראי נוסף לעסק שלהם או לחברה בבעלותם תדרדר אותם יותר ויותר לעבר התהום קרי חדלות פירעון.
מהניסיון הצבור שלי כמי שנותן ליווי עסקי , עיקר הבעיה בעסקים צמאי אשראי וכסף זו התנהלות לא נכונה בעליל, אגו מנופח של מנהלים, ריבים בין שותפים, ניהול אמוציונאלי, ופחד מלאבד את הסביבה הקרובה או שגעון גדלות אשר לא מאפשרים לבעלי העסקים או מנהלי החברות לשלוט בחברה או בעסק שלהם בחוכמה וביצירה. עסקים אלה הם אלה המתנגדים ליועץ עסקי או מלווה עסקי בעסקם מחשש שיאבדו את זוהרם או יכולתם כפי שתראה ע"י עובדים, חברים, בני משפחה והעובדים בעסק.
בעלי עסקים חייבים לעשות חשבון טוב ושיקול לדעת לפני שהם פוערים חורים גדולים מידי.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון