הפעם אתאר כיצד להשתמש בתיאוריית האינטליגנציות המרובות (Multiple Intelligences) של הווארד גרדנר (Howard Gardner) ככלי ליצירתיות המאפשר לפתח רעיונות במגוון נושאים, ובהדרכה בפרט. מאמר המדגים שימוש זה (באנגלית) תוכלו למצוא במאמר אליו יש קישור בתיבת המידע הנוסף. אם אינכם מכירים את תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר, תמצאו במאמר הסבר קצר שיקל עליכם להבין את השימוש בה ככלי ליצירתיות.
האוורד גרדנר מנה 7 אינטליגנציות שונות שניתן לזהות ביטויים שלהן בקרב אנשים שונים ופעילויות שונות. השבע הן:
לשונית – היכולת להשתמש בשפה על מנת להלהיב, לשכנע, לעורר או להעביר מידע;
לוגית-מתמטית – היכולת לחקור ולהגדיר תבניות, קטגוריות ויחסים בין אובייקטים או סמלים;
תוך-אישית – היכולת להבין, לבטא ולשלוט ברגשות הפנימיים, בחלומות וברעיונות האישיים;
בין-אישית – היכולת להבין אנשים אחרים, מטרותיהם, כוונותיהם, מה מניע אותם, והיכולת לתקשר עם אחרים;
מרחבית – היכולת לנווט ולתפוס עצמים וכיוונים במרחב;
מוזיקלית – היכולת לחבר, לבצע או ליהנות מיצירה מוזיקלית; גופנית – היכולת להשתמש בגוף בפעילות ספורט או מחול ופעילות מוטורית בכלל.
כאמור, ניתן להשתמש בשבע דרכי הביטוי והפעולה האנושיים הללו על מנת לפתח רעיונות בכמעט כל נושא. זה עשוי לסייע לך למצוא דרכים שונות לתקשורת בקבוצה (הדרכת עובדים, פגישות צוות, אירוע ארגוני), למצבים הקשורים לאדם אחד (דרכים יצירתיות לבחינה ומיון של מועמדים לעבודה, למשל), וכן לשימושים אחרים (פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, פרסום יצירתי).
לפניכם דוגמאות לשימוש בשבע ביטויי האינטליגנציה הללו להפיכת הדרכת עובדים לחוויה יצירתית:
1. לשונית: תנו למשתתפים לפתור חידות מילוליות, או לחבר שירים וסיפורים קצרים, בנושא ההדרכה.
2. לוגית-מתמטית: הציגו למשתתפים חידות לוגיות, מסרים מוצפנים לפענוח, או אפילו סדרה של "מבחנים" לוגיים ב"מסע וירטואלי" לגילוי אוצר במסגרת ההדרכה.
3. תוך-אישית: בקשו מהמשתתפים לעצום את עיניהם, ולחשוב על חוויה מהעבר הקשורה לנושא ההדרכה. הנחו אותם בשחזור החוויה בעיני רוחם, ובחידוד המודעות שלהם לפרטים השונים, לפעולות ולרגשות שלהם בסיטואציה.
4. בין-אישית: כאן הכר נרחב לתרגילים בנושאי תקשורת, הקשבה פעילה ופיתוח מיומנויות אמפתיה ושיתוף.
5. מרחבית: השתמשו בחדר ההדרכה או אף בבניין או השטח מסביבו ושלחו את המשתתפים למשימות הכוללות ניווט, איתור חפצים וכדומה. אפשרות אחרת – קשרו את עיני המשתתפים והובילו אותם במסלול מסוים, עליו יצטרכו לחזור בעיניים פקוחות.
6. מוזיקלית: הביאו להדרכה כלים מוזיקליים פשוטים ותנו למשתתפים לנגן בקבוצה. הדבר יתרום להנאה בהדרכה, ויאפשר לבחון ולדון בנושאים כגון תקשורת, הרמוניה, עבודת צוות, מנהיגות ועוד.
7. גופנית: משחק של פנטומימה הוא דרך מעולה לנוע ולהפגין שליטה ויכולת תנועה (הוא משלב גם את היכולת הלוגית-מתמטית). אפשרות נוספת היא לשלב אתנחתא עם ריקוד פשוט בהדרכה – ואולי להמציא ריקוד קבוצתי משותף.
האוורד גרדנר מנה 7 אינטליגנציות שונות שניתן לזהות ביטויים שלהן בקרב אנשים שונים ופעילויות שונות. השבע הן:
לשונית – היכולת להשתמש בשפה על מנת להלהיב, לשכנע, לעורר או להעביר מידע;
לוגית-מתמטית – היכולת לחקור ולהגדיר תבניות, קטגוריות ויחסים בין אובייקטים או סמלים;
תוך-אישית – היכולת להבין, לבטא ולשלוט ברגשות הפנימיים, בחלומות וברעיונות האישיים;
בין-אישית – היכולת להבין אנשים אחרים, מטרותיהם, כוונותיהם, מה מניע אותם, והיכולת לתקשר עם אחרים;
מרחבית – היכולת לנווט ולתפוס עצמים וכיוונים במרחב;
מוזיקלית – היכולת לחבר, לבצע או ליהנות מיצירה מוזיקלית; גופנית – היכולת להשתמש בגוף בפעילות ספורט או מחול ופעילות מוטורית בכלל.
כאמור, ניתן להשתמש בשבע דרכי הביטוי והפעולה האנושיים הללו על מנת לפתח רעיונות בכמעט כל נושא. זה עשוי לסייע לך למצוא דרכים שונות לתקשורת בקבוצה (הדרכת עובדים, פגישות צוות, אירוע ארגוני), למצבים הקשורים לאדם אחד (דרכים יצירתיות לבחינה ומיון של מועמדים לעבודה, למשל), וכן לשימושים אחרים (פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, פרסום יצירתי).
לפניכם דוגמאות לשימוש בשבע ביטויי האינטליגנציה הללו להפיכת הדרכת עובדים לחוויה יצירתית:
1. לשונית: תנו למשתתפים לפתור חידות מילוליות, או לחבר שירים וסיפורים קצרים, בנושא ההדרכה.
2. לוגית-מתמטית: הציגו למשתתפים חידות לוגיות, מסרים מוצפנים לפענוח, או אפילו סדרה של "מבחנים" לוגיים ב"מסע וירטואלי" לגילוי אוצר במסגרת ההדרכה.
3. תוך-אישית: בקשו מהמשתתפים לעצום את עיניהם, ולחשוב על חוויה מהעבר הקשורה לנושא ההדרכה. הנחו אותם בשחזור החוויה בעיני רוחם, ובחידוד המודעות שלהם לפרטים השונים, לפעולות ולרגשות שלהם בסיטואציה.
4. בין-אישית: כאן הכר נרחב לתרגילים בנושאי תקשורת, הקשבה פעילה ופיתוח מיומנויות אמפתיה ושיתוף.
5. מרחבית: השתמשו בחדר ההדרכה או אף בבניין או השטח מסביבו ושלחו את המשתתפים למשימות הכוללות ניווט, איתור חפצים וכדומה. אפשרות אחרת – קשרו את עיני המשתתפים והובילו אותם במסלול מסוים, עליו יצטרכו לחזור בעיניים פקוחות.
6. מוזיקלית: הביאו להדרכה כלים מוזיקליים פשוטים ותנו למשתתפים לנגן בקבוצה. הדבר יתרום להנאה בהדרכה, ויאפשר לבחון ולדון בנושאים כגון תקשורת, הרמוניה, עבודת צוות, מנהיגות ועוד.
7. גופנית: משחק של פנטומימה הוא דרך מעולה לנוע ולהפגין שליטה ויכולת תנועה (הוא משלב גם את היכולת הלוגית-מתמטית). אפשרות נוספת היא לשלב אתנחתא עם ריקוד פשוט בהדרכה – ואולי להמציא ריקוד קבוצתי משותף.
עמיר עליון הוא בעל ניסיון רב בתפקידי ניהול ופיתוח הדרכה, פיתוח מנהלים הן בחברות ייעוץ והן בחברות מסחריות ותעשייתיות. במשך מספר שנים נמנה על צוות שפיתח שיטה לפיתוח מיומנויות מגוונות בשילוב ייחודי של משחקי חשיבה. עמיר מתעניין במיוחד בנושא של יצירתיות וחדשנות מעשית. האתר שלו www.Best100Ideas.com, כולל ספר עם 100 רעיונות יצירתיים למצגות, עלון אלקטרוני חינם בנושא יצירתיות, מאמרים ועוד.
מאמר על אינטליגנציות מרובות - Creative Intelligences Article.
מאמר על אינטליגנציות מרובות - Creative Intelligences Article.