בסד
אבחונים אבחונים אבחונים...
בשנים האחרונות אנו עדים לזרם בולט במערכת החינוך. זרם שהפעילות המסיבית שלו היא לאבחן את הילדים.
בואו נעבור לרגע על האבחונים שהילדים מופנים אליהם בשנים האחרונות:
א. אבחון פסיכולוגי.
ב. אבחון דידקטי.
ג. אבחון פסיכו דידקטי.
ד. אבחון קלינאי תקשורת.
ה. אבחון מרפאה בעיסוק.
ו. אבחון נוירולוגי.
ז. אבחון רגשי.
אתם מכירים עוד ??
אתם מוזמנים להוסיף.
ע"פ הנתונים המופיעים באתר ראמ"ה (אגף מדידה והערכה במשרד החינוך) במבחני פיזה, בכל התחומים שנבדקו הישגי ישראל נמוכים מממוצע מדינות ה OECD - אוסטריה, אוסטרליה, איטליה, איסלנד, אירלנד, אסטוניה, ארצות הברית, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, טורקיה, יוון, יפן, ישראל, לוקסמבורג, מקסיקו, נורווגיה, ניו-זילנד, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פולין, פורטוגל, פינלנד, צ'ילה, צ'כיה, צרפת, קוריאה, קנדה, שוודיה, שווייץ.
בקריאה ההישגים טובים יחסית וקרובים לממוצע ה-OECD, ואילו בתחומים האחרים הפערים גדולים יותר.
אע"פ, שישראל נמצאת בתהליך שיפור ניכר בהישגים של מבחן פיזה, זהו הפער בנקודות בינינו לבין מדינות OECD:
מתמטיקה
28 נק'
קריאה
10 נק'
מדעים
31 נק'
מתמטיקה ממוחשב
50 נק'
קריאה דיגיטלית
36 נק'
אני בטוחה שטובי המומחים בארץ ניסו ומנסים לענות על שאלה: מדוע, העם הנבחר, נמצא מתחת לממוצע ?
התשובה היא:
מה שמתמקדים בו, גדל !!!!
מתמקדים בקשיים יש יותר קשיים.
מתמקדים באלימות, יש יותר אלימות.
מישהו שאל את הילדים, איך הם מרגישים שמאבחנים אותם ?
מישהו בדק למה כל כך הרבה ילדים מופנים לאבחנה של קשב וריכוז?
אנו נמצאים בעידן בו הטכנולוגיה הולכת ותופסת מקום גדול יותר.
איזו רמת השקעה בשיעור נדרשת היום ממורה כדי שהוא יוכל לעניין את התלמיד במשך 45 דקות ?
השקעה אדירה.
איזה מורה יכול להתחרות ברמת העניין והגירוי של המולטימדיה ?
מורים יושבים בישיבות הערכה. שעות על גבי ומשקיעים שעות אין ספור על חשבון זמנם הפרטי.
מה הם התוצרים של הישיבות הללו?
זימון הורים
הפנייה לאבחון א'
הפניה לאבחון ב?
הפנייה לאבחון ג?
הפניה לאבחון ד?
הפניה לאבחון ה?.
התוצרים של הישיבה צריכים להיות:
• רותי אלופה בכושר השפתי שלה ולכן ביום רביעי הבא היא תתן שיחה על נושא שהיא אוהבת.
• יוני אלוף ביכולת הלוגית שלו ולכן הוא יכין תרשים זרימה שמתאר את מהלך מרד בר כוכבא.
• יפית אלופה בציור ולכן היא תרים את הקיר בנושא השנתי.
• דוד אלוף בתקשורת הבינאישית שלו ולכן, הוא ינהל שיח ילדים בנושא אמפטיה.
• ועוד ועוד...
תפקיד בית הספר הוא לאתר את החוזקות של הילדים ולהביא אותם לידי ביטוי באופן יום יומי.
בכל אחד מאיתנו יש סגולה ייחודית שלא נמצאת אצל אף אחד!
אומר לנו הרב קוק
'צריך שכל איש ידע ויבין
שבתוך תוכו דולק נר
ואין נרו שלו כנר חברו
ואין איש שאין לו נר
וצריך שכל איש ידע ויבין
שעליו לעמול ולגלות
את אור הנר ברבים
ולהדליקו לאבוקה גדולה
ולהאיר את העולם כולו'.
זה צריך להיות הדגל של המערכת. המסר הזה צריך לבוא לידי ביטוי באסיפות הורים, בתהליך ההוראה, בתהליך ההערכה הן של ההנהלה, הן של המורים והן של הילדים.
כיצד ?
הנחיות לאסיפת הורים:
א. הדו"ח הכתוב של הציונים וההערה או ההארה האישית של כל מורה על הילד תשלח במייל לפני אסיפת ההורים.
ב. אסיפת ההורים תתחלק ל 4 ישיבות, כך שבכל יום יוזמנו מקסימום 8 הורים.
ג. בכל ישיבה נושא השיחה יהיה הצלחות של הילד. פעולות ייחודיות שהוא בצע במהלך המחצית או השליש.
ד. טקס פרגון אישי-הזמנת הילד לפרגון אישי.
הנחיות למהלך שיעור:
א. הקניית ידע באמצעות הרצאה פרונטלית של 10 דקות ע"י המורה.
ב. שימוש במולטימדיה.
ג. יישום ע"י הפעלה תוך מתן משימות בהתאמה למקומות החוזק של הילדים.
הנחיות להערכה:
א. יצירות ידע שהוכנו על ידי התלמיד בהנחיית המורה 30% מהציון.
ב. השתתפות פעילה בשיעורים-20% מהציון.
ג. הכנת שיעורי בית-10% מהציון.
ד. מבחנים-40% מהציון.
מי שפרשה, את הכתוב עד כה, כביטול האבחונים או כביטול הטיפול בקשיים טועה.
השאלה היא, מה הפוקוס ? על מה שמים את הדגש ? מהו נושא השיח על הילדים ?
מערכת חינוכית, שתתמקד בחוזקות של הילדים ותתן להם ביטוי זו תהיה מערכת שתצמיח הנעה פנימית, הישגים גבוהים וחברה בריאה שעסוקה ביצירה, בהתפתחות, בנתינה ובצמיחה של כל חבריה:מנהלים, מורים, הורים, ילדים.
זו המשימה שלנו להתמקד בחוזקות ולא בחולשות.
ילד שמרגיש חזק מבפנים ידע גם להתמודד עם הקשיים שלו.
יחד שמרגיש חזק מבפנים יפתח וימציא אסטרטגיות עוקפות להגעה ליעדים שלו.
הרבה בהצלחה !
איריס
איריס זנזורי-הסודות להצלחה שלך
איתור יכולות ראויות ייחודיות סגוליות.
ייעוץ אישי, מדריכת יועצים-superviser, מרצה לפסיכולוגיה, קורסים מקוונים והערכה ומדידה. מייל: href="mailto:contact@yoursuccesstoolbox.comcontact@yoursuccesstoolbox.com">">contact@yoursuccesstoolbox.com