ערש"ק פרשת ויקהל משה את-כל-עדת בני ישראל, תשע"ד
אומרת התורה ויקהל משה את-כל-עדת בני ישראל ויאמר אלהם אלה הדברים אשר-צוה יהוה לעשת אתם. ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון ליהוה.משה מנהיג של עם ישראל, מקהיל, מכנס את כל-עדת בני ישראל.המנהיג, משה רואה צורך ליכנוס את כולם.הדבר שמבקש משה לומר לבני ישראל, ביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון ליהוה.
למעשה מלשון התורה, אומר ר' נתן שכוונת משה היתה מעבר לחיוב שמירת השבת.
אומרת התורה ששת ימים תעשה מלאכה.אין התורה נוקטת בלשון ציווי תעשה, בקמץ.התורה נוקטת בלשון תעשה, בצירה תחת ה"ת".
אומר ר' נתן, "עיקר קיום של כל ששת ימי המעשה הוא ע"י השבת".
ברצות אדם לעשות מעשה, הרי מציב הוא לפניו, בעיני רוחו את אשר הוא מבקש, את אשר ייראה לאחר עשייתו.האדם מציב לעצמו מטרה אשר הדרך והאמצעים מביאים אותו להשגתה.בהיות מטרה ברורה, אזי יידע אל נכון לכוון עשייתו להשגת מטרתו.
השבת ענינה, מעין עולם הבא.השבת ענינה הבאה אל המקום אשר הינו מעבר לעולם העשיה, העולם הגשמי.השבת ענינה הבאת האדם אל ה"מעין" של העולם הבא.השומר שבת חש הוא מעין עולם הבא.
מעשיו של האדם בכל ששת ימי המעשה - שבת. שבת מנוחה, מעין עולם הבא.
דומה הדבר לאדם המבקש לנסוע לחופש אזי כל עבודתו וכל מעיניו נתונים להשגת מרה זו.
השבת, שמירת השבת, הבטלה מעשיית מעשי חול, מורה לאמונת האדם ולביטחונו בקב"ה.הכרתו, להיות הקב"ה בורא העולם, הכרתו, להיות הקב"ה מפרנס כל בריה בעולמו.
בהיותו באמונה זו, ישבות בשבת מכל עשייתו דחול.השביתה עצמה חשובה לכשעצמה, מעבר לשביתה צריך האדם לענג ולאפר השבת.כל אשר עשה וטרח בששת ימי העשיה, יוכרו ויקבלו משמעות בשבת, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.
בהיות מעשה האדם מונחה מטרה, שבת, אזי העשייה נעשית מעצמה.אין טורח מיוחד קשה או מעיק.בעשייה שכזו עיני העושה נשואות למטרה ולא לתחושות רגעיות, תחושות רגעיות אינן ניכרות ולא ימנעו ממנו השגת מטרתו.זוהי מציאות של ששת ימים תעשה מלאכה, מאליה.
משה מקהיל את כל העם.משה מבקש להורות לעם, השבת מעבר להיותה ענינו של אחד ואחד באופן הפרטי, עשייתו של האדם הפרטי תביא לו את השבת הפרטית שלו.תביא לו מעין עולם הבא בלבד לא את העולם הבא.לעולם הבא יש צורך בכלל ישראל השומרים את השבת, כדברי הגמ' אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים שנא' (ישעיהו נו) כה אמר ה' לסריסים אשר ישמרו את שבתותי וכתיב בתריה והביאותים אל הר קדשי ושמחתי בבית תפילתי.שמירת השבת הפרטית תביא למעין עולם הבא, שמירת השבת הציבורית תביא לעולם הבא, לגאולה האמיתית.
שמרו שבתותי.. אל המנוחה כי באתם.
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251